VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinteröverdrag poolvärmepump  (läst 3603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dajjes

Vinteröverdrag poolvärmepump
« skrivet: augusti 18, 2019, 20:33:13:13 »
Hej. Har en fast installation av min poolvärmepump och undrar hur ni skyddar den på vinterhalvåret? Låter ni den stå som den är eller täckar ni över den med något? Fick inte med någon huv till min.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vinteröverdrag poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2019, 20:37:42:42 »
Det följde med ett överdrag men det har vi aldrig använt. G&J har hölje i rostfritt stål som tycks klara sig bra utan överdrag. Jag lossar unionskopplingarna så att VP dräneras samt skruvar ur säkringen i elcentralen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Thermopool

SV: Vinteröverdrag poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: september 01, 2019, 22:29:11:11 »
Hej. Har en fast installation av min poolvärmepump och undrar hur ni skyddar den på vinterhalvåret? Låter ni den stå som den är eller täckar ni över den med något? Fick inte med någon huv till min.

Fick med en enklare variant av vintertäcke så jag använder den, det funkar lika bra med en liten presenning.


Utloggad Jgr001

SV: Vinteröverdrag poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2019, 12:25:04:04 »
Funderade på samma sak, hittade flera olika skydd på ebay, råkade hitta en med perfekt passform för min pump med gummiband nertill. De är väl gjorda för luftkonditionerings maskiner, men de är ungefär i samma storlek.

Så nu snöar/regnar det åtminstone inte rakt in i pumpen.
Pool JF-Fritid 9,1x4,5x1,32
Pooltrappa JF-Fritid
Värmepump Fairland Al17 inverter.
Zabra pooltak 9,5x5 med motor.

Utloggad dajjes

SV: Vinteröverdrag poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: oktober 29, 2019, 09:39:55:55 »
Det är inte lätt att hitta ett överdrag från någon firma i Sverige. Många säljer värmepumpar där det ingår överdrag men ingen verkar ha lösa i sitt sortiment.

Marjatta

  • Gäst
Marjatta
SV: Vinteröverdrag poolvärmepump
« Svar #5 skrivet: december 26, 2019, 15:30:58:58 »
Jag saknar också vinteröverdrag till min poolvärme-pump.

I diverse invintrings-instruktioner, som jag har läst, så bör man spola rörsystemet inuti pumpen med vanligt kranvatten, så att alla frätande klor-rester försvinner.

Därefter bör man pumpa luft genom rörsystemet, så att allt kranvatten försvinner, t ex med en akvariepump eller vad man råkar ha hemma (anpassa tiden efter pumpens flöde), så att man inte får sprickor i systemet, när vatten-resterna fryser till is.

Därefter ska skyddet dras över poolvärme-pumpen, men det får inte bildas kondens upptill, utan det bör finnas möjligheter att släppa ut fuktig luft runtom upptill, utan att det rinner vatten in. Så skyddet bör inte vara hermetiskt tätt upptill.

Jag har byggt ett skydd av cellplast-isolering som tak, för att kylan i snön som lägger sig ovanpå pumpen (som har ett hölje av värmeledande plåt) inte ska bidra till bildningen av kondens upptill. Därefter har jag en presenning ovanpå och runtom, men släpper ut fuktig luft i gavlarna högst upp, genom glipor i presenningen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan