CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Styrning av vvx?  (läst 10669 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mica

Styrning av vvx?
« skrivet: augusti 09, 2006, 11:59:01:01 »
Halloj,
Trots att jag ännu inte fått upp solpanelerna går jag i tankarna på att komplettera med en värmeväxlare. Enligt IVT ska min luft/vattenvärmepump (Optima 500, årsmodell 2001) sannolikt kunna kopplas ihop med en vvx. Tanken var att installera allt samtidigt så slipper jag slita upp altangolvet när det väl är lagt.

Mina frågor:
- Ställer man önskad temperatur på vvx, eller måste man ha någon annan styrenhet?
- Jag vill ju inte värma poolen på bekostnad av mitt eget varmvatten. Går det att prioritera så att den värmer varmvattnet i första hand (jag har varmvatten i den tillhörande Combi-compacten samt i en extra VVB)?
- Jag vill att värmen i första hand ska gå från solfångarna och när de inte räcker till vill jag att vvx ska börja jobba, det är väl inget problem (att seriekoppla dem...)?
- Idag står pump i garaget medans varmvattenberedaren och luftvattenpumpens styrenhet finns i pannrummet. Idag går ju solfångarvattnet via garaget (via solfångarautomatiken). Behöver vvx-ledningarna göra det också, eller räcker det att ansluta dem ute vid poolen på inloppsledningen?

Det här med värme är inte min pryl, så jag uppskattar "enkla" svar...  ::) ::)
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Poolgiganten

Utloggad Villing/d96villi

SV: Styrning av vvx?
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2006, 01:12:06:06 »
Hej Mica,

Jag borde inte svara på detta eftersom jag inte fått "mitt system att funka....". Men jag försöker så kommer nog de andra att rätta mig om jag har fel.

1. När det gäller att ställa in önskad temperatur finns det flera möjligheter, kan tänka mig att IVT har en styrenhet till OPTIMA, men jag hittade inget på deras hemsida. Vad jag dock förstod var att det är en luftvärmepump som ger ca 5 KW. Sedan skall ju styrenheten ha en tempgivare någonstans efter solvärmen men innan VVX. Det kan å andra sidan vara en enkel termostat som sitter där och som du ställer önskad temperatur på.

2 Motfråga, har du en beredare AW290 från IVT, är till 99,9% att du i så fall alltid får prioritet för varmvatten.

3. Att endast få Värmepumpshjälp till poolvattnet när solen inte räcker till får du genom att ställa en önskad temp på när du vill att vvx skall gå in. Ex du tycker att 28 grader är en god temperatur att ha, skulle vattnet bli kallare än 27 vill du direkt ha hjälp av värmepumpen. STäll då en temperatur på ex 27 grader. Värmepumpen håller då 27 och resterande blir bonus från solvärmen.

4. Värmeväxlaren skall komma efter solvärmen (eftersom den skall lyfta om solvärmen inte orkar). Jag hade satt VVXL inne och inte under altanen, vad tycker ni andra (Motfråga, hur lånt är det mellan pannrum och garage i jmf med pannrum till pool?)

//Björn

Utloggad Mica

SV: Styrning av vvx?
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2006, 09:37:47:47 »
Tack Villing/96villi

- Så det följer inte med någon termostat eller tempgivare med vvx?

- Ang. VVB har jag en Combi Compact (den hette så innan den blev AW290) och dessutom en extra VVB efter den.

- Tänkte självklart inte sätta vvx:n ute, utan tanken var att ha vvx:n i pannrummet brevid Combi Compacten och koppla men dra ut rören genom väggen och koppla på den på inloppsslangen utanför pannrummet istf att dra den en sväng in i garaget. I min ursprungliga text tänkte jag att man kopplar ihop vvx-vatten med inloppsslangen under altanen, men efter att ha studerat RLAs pannrum så förstår jag att anslutningen sker där vvxn är placerad. Garaget och pannrum ligger parallellt med varandra (ett duschrum i mellan) längs med poolen ca. 1,5 meter från poolen så det är inga avstånd. I dag ligger inloppsslangen från garaget, utanför dusch och pannrum och ansluts i bortre ändan av poolen.

Idag i garaget finns följande hål i väggen:
1. Från breddavlopp
2. Till solfångare
3. Från solfångare
4. Till inlopp

I pannrummet skulle det då räcka med två hål, som skulle innehålla inloppsslangen som bara "tar en tur" via vvx:n i pannrummet. Verkar det vettigt?


För ska jag ha vvx i garaget krävs det två kopparrörshål i pannrummet och två kopparrörshål i garaget. Det verkar onödigt.
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Mica

SV: Styrning av vvx?
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2006, 19:12:41:41 »
Ingen som kan dela med sig av hur ni gör för att styra er värmeväxlare????  ???

Som det ser ut nu funkar bara IVTs poolstyrningsautomatik med bergvärmepumparna .... och min IVT återförsäljare hade bara installerat med poolstyrningsautomatiken och hade ingen aaaaaning om hur man gjorde annars.

Någon som har några tips??

Har 40-års skiva i början av september och jag vill verkligen ha poolen uppvärmd då!!!
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Styrning av vvx?
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2006, 19:34:26:26 »
Jo, det här med IVT är inte min starka sida...men VP som VP...kanske...

Man styr inte värmeväxlaren, men styr VP som gör hetvattnet till den! men det var nog det du menade ;)

En VP jobbar med 2 st givare; framledningsgivare för radiatorerna samt en utegivare, när t.ex utegivaren säger -3 grader så har du i ditt styrsystem kanske satt att framledningtempen ska vara 36 grader för att det ska vara mysigt inne, om utgivaren säger -10 kanske styrsystemet släpper fram 42 grader i framledningstemp!

OK?

Jag tog då ett relä, kopplade utegivaren över detta relä å ena läget med en potentiometer å andra läget, när reläet släpper fram potentiometersignalen kan jag via den simulera t.ex -35 grader i utetemp.

Så då tog jag ett relä till där jag kopplade in framledningsgivaren samt utterligare en givare som mäter pooltempen.

I styrsystemet programerade jag sedan att när det är -35 grader ute så ska framledningtempen vara +28, vilket då blir samma som badtempen! vill jag ha någon annan badtemp så ändrar jag förstås i styrsystemet!

Dessa två reläer slår över från normal till poolläge via pumpens startsignal när den startar på morgonen då tror VP att det är -35 grader ute, kollar vad framledningstempen är (läs: pooltemp) om den är lägre än 28 grader så startar VP.

När pumpen stannar på kvällen så återgår reläerna till normalläge och VP tror det är aktuell utetemp som avläses och gör ingen värme!

Under hela dygnet, med eller utan pump igång så är VV prioriterat, det ligger förprogramerat i VP, så behövs det både VV och varmare i poolen så får poolen vänta!

Jag vet inte om det blev begripligt skrivet, jag tycker det är ganska lätt operation, nackdelen är att garantin på VP försvinner nog om man, som jag, bygger om den!



Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Mica

SV: Styrning av vvx?
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2006, 22:18:33:33 »
Modda VP??? Så långt har jag inte kommit i min korrespondenskurs i värmepumpskunskap. Är för tillfället in på visuell inspektion, typ "aahhh, det är det där som är vp, aj - det är varmt på röret - det måste vara varmvattenledningen och den här som är brevid som inte är lika varm måste vara returen..... :D

Hittade i alla fall en försäljare av poolstyrningen (www.vitvaruservice.se) och en bruksanvisning (http://www.vitvaruservice.se/service/bilder/pdf/301517.pdf). Kollade på IVTs hemsida och jo visst fanns bruksanvisningen även där om man visste vad man skulle leta efter i deras dokumentarkiv. Deras sökfunktion på hemsidan ger däremot inga utslag på "pool", "KS20", "poolstyrning" och liknande. En bättre indexering vore inte helt fel för att inte skrämma bort alla kunder.

Hoppas jag får tag på en vettig IVT montör under morgondagen.
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Styrning av vvx?
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2006, 23:52:44:44 »
RLA:s lösning kanske fungerar, men jag tycker att det är bättre med en pooltermostat som får påverka de relän som simulerar låg utetemp och låg framledningstemp.
Låt de simulerade värden vara (utetemp) - 40 grader och (framledningstemp) + 20 grader.
Det kommer att tvångsstarta din värmepump så fort din pool blir för kall (inställt värde - 0.5 grader).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Styrning av vvx?
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2006, 00:11:00:00 »
RLA:s lösning kanske fungerar, men jag tycker att det är bättre med en pooltermostat som får påverka de relän som simulerar låg utetemp och låg framledningstemp.
Låt de simulerade värden vara (utetemp) - 40 grader och (framledningstemp) + 20 grader.
Det kommer att tvångsstarta din värmepump så fort din pool blir för kall (inställt värde - 0.5 grader).

Min fullösning inte bara kanske fungerar, den fungerar! men jag skriver väl så ingen begriper! :'( Jag simulerar utetemp och använder aktuell pooltemp som framledningstemp, precis som snygglösning! För övrigt så är jag helt enig att en poolstyrning är bättre ur garantiaspekt, och funktion om man behöver köra radiatorvärme samtidigt, annars gör dom samma saker men min kostade <300 kr!

Däremot rekomenderar jag ingen att rota i sin VP, det får vara och en avgöra själva!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Villing/d96villi

SV: Styrning av vvx?
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2006, 11:59:40:40 »
Ursäkta Mica

Men börja jobba, barnen till fritids, 500 mail på jobbet efter semestern innebar att jag inte varit inne på poolforum. Självklart skulle jag svarat på din följdfråga. Hur som helst kollade jag runt lite och hittade en IVT "gubbe" i Göteborg som säkerligen kan hjälpa dig. Jag vet att du finns i Stockholm, men jag råder dig att slå en signal. Kolla in på http://www.ivtcenter.se/site/index.htm

Prata med Peo,

Peo skall hjälpa dig så att värmepumpen startar när din termostat som sitter innan VVX ge signal "mer värme"

VVX och Termostat borde din Folkpoolåterförsäljare kunna hjälpa dig med.

Sätt VVX i källaren

Mvh
Björn Villing



Utloggad Mica

SV: Styrning av vvx?
« Svar #9 skrivet: september 13, 2006, 15:50:29:29 »
Varför går det aldrig som man vill????  :-\

Det positiva:
Folkpool kopplade på värmeväxlaren på poolvattenslingan i tid.

Det krångliga:
IVTs poolautomatik var en vecka försenad.
När sedan rörmokaren skulle dra rören visade det sig att det inte går att använda IVTs automatik om man har en Combi-Compact utan man måste köra med separat elkassett. Suck. IVTs "automatikdesigner" var på tjänsteresa förra veckan och åter fredag, så någon värme i poolen till festen blev det inte.
Nu visar det sig dock att det inte går att använda automatiken alls!!
Istället behöver jag koppla vxl mot VVB och inte radiatorslingan, koppla på en termostat och  en separat pump som ska pumpa runt detta. Detta kommer då att leda till att jag inte kommer att ha något varmvatten när jag värmer poolen....

Ska det verkligen behöva vara så här?? ???

Någon som har något tips??  ???

Borde jag åtminstone inte kunna använda poolpumpen till detta? Varför kan jag inte koppla in mig på radiatorslingan? Usch och fy vad knöligt allt blev!!
« Senast ändrad: september 16, 2006, 08:52:35:35 av Mica »
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag