Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster  (läst 8825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad falmarkspeter

Hej

Spaklor bygger upp Cyanursyra snabbare än vad jag tycker är OK. Jag fick ett råd att prova Spa Oxi Booster (blandning av diklor och Aktivt syre). Med Oxi boostern tillsätter man enligt uppgift 30% mindre Cyanursyran än med vanligt Spaklor.

  • Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster?
  • Blir det samma effekt om man skulle använda "vanligt" Aktivt Syre och Spaklor?
  • Instruktionerna säger Chockdosering 4-6 tsk/1000 L eller långtidsdosering  6 tsk/1000 L var 3e-6e dag. "One size, fits all" vad det gäller chockdoseringen, alltså! Ingen skillnad om man badar 2 eller 6 st i 30 min eller 2 timmar...
Jag har personligen varit lite skeptisk till att använda aktivt syre då det omöjliggör att kunna mäta bundet klor. Aktivt syre visas som bundet klor i DPD-test.


/Peter

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster
« Svar #1 skrivet: december 23, 2014, 19:56:06:06 »
Har använt Spa Oxi Booster sedan i Augusti och är mycket nöjd med produkten. Jag använder den dock bara som ren chock ( det vill säga för att rensa vattnet från bundet Bromin 1 gång per vecka) jag använder dock SpaFrog floating system (Mineraler & Bromin )för den dagliga saneringen tillsammans med UV och Ozon som finns inbyggt i badet, och håller en nivå på 1-2 PPM med Bromin i badet.

Jag har tidigare provat både Klorgranulat och Aktivt Syre Granulat för chockningen, men jag tycker nog att OxiBooster är den bästa produkten för chockning som jag provat. Den arbetar effektivt samtidigt som det går att bada i vattnet efter 30 minuter om man har bråttom.

Så jag kan rekommendera den som chock, men för daglig sanering har jag inte testat den.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad falmarkspeter

SV: Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster
« Svar #2 skrivet: december 23, 2014, 20:07:26:26 »
Oxi Booster varningstext! "Får ej användas tillsammans med andra produkter." Då är det alltså inte aktuellt med en flytande dispenser med klortabletter tillsammans med denna? Eller vilka "andra produkter" avser man?

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster
« Svar #3 skrivet: december 27, 2014, 01:11:36:36 »
När det står att det ej får blandas med andra produkter så menas det att du inte ska mixa ihop flera olika granulat i samma vatten eftersom det då kan bli reaktioner som kan vara skadliga för både badet och hälsan.

Spa Oxi Booster funkar att använda till både Aktivt Syre, Klor och brominsystem utan problem.

Vid chockning så rekommenderas det att du ska ta upp ev flytande dosörer och lägga tillbaks de efter minst en halvtimme med öppet lock.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster
« Svar #4 skrivet: december 27, 2014, 01:21:09:09 »
Kanske var lite otydlig, men eftersom Spa Oxi Booster ska lösas upp i vattenhink innan man häller ner det i spabadet så menas att bara Oxi Boostar får blandas i hinken.   O0
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad falmarkspeter

SV: Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster
« Svar #5 skrivet: december 27, 2014, 10:17:02:02 »
Tack för informationen. Var har du hittat den? Det var ju inte så uttömmande info på burken...

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster
« Svar #6 skrivet: december 28, 2014, 02:13:11:11 »
Står lite mer utförligt på säkerhets data bladet från Chemoform om detta.
 Men det gäller nog alla produkter som du ska blanda i vattnet, att aldrig blanda/ lösa upp tillsammans med någon annan kemikalie.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad falmarkspeter

SV: Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster
« Svar #7 skrivet: december 30, 2014, 16:21:33:33 »
Står lite mer utförligt på säkerhets data bladet från Chemoform om detta.
 Men det gäller nog alla produkter som du ska blanda i vattnet, att aldrig blanda/ lösa upp tillsammans med någon annan kemikalie.

Säkerhetsdatabladet har jag inte tillgång till. På chemoforms hemsida måste man logga in med kundnummer/lösenord...
http://www.chemoform.se/sakerhetsdatablad.php
Varför denna sekretess. Det är ju inte rikets säherhet det är frågan om. Dålig service till kunder kan jag tycka.

Är det möjligen någon här som har tillgång till säkerhetsdatablad för Delphins produkter i allmänhet och Oxi Booster i synnerhet?

/Peter


Utloggad falmarkspeter

SV: Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster
« Svar #8 skrivet: december 31, 2014, 11:06:11:11 »
GOTT NYTT ÅR  ;D

@janlun71, jag antar att du pytsar i Oxi Booster efter varje bad. Hur stor dos slänger du i?

Instruktionerna säger ju som sagt Chockdosering 20-30 g (4-6 tsk) /1000 L.  Ingen skillnad på dosering oavsett badbelastning... Det verkar konstigt tycker jag.

Om man jämför med de instruktioner på Spa Klor (granulat) som säger "Efter bad, chockklorera med 1 tsk per person och timme och 1000 l/vatten (dock max 8 tsk).
Då ter sig instruktionerna på Oxi Boostern rätt nödtorftiga...


/Peter

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Är det någon som har några erfarenheter från Spa Oxi Booster
« Svar #9 skrivet: januari 03, 2015, 17:22:50:50 »
Hej, som jag skrev tidigare så använder jag bara SpaOxi Booster till grund chockning av badet 1 gång per vecka. Då är det ju bara vattenvolymen som är viktig att veta då Oxi Booster ska rensa vattnet från bundna brominater. Och det viktiga är att uppnå en viss nivå på Oxi Boostern för att fixa detta. Luftar dock med öppet lock ca 1 timme då de utrensade bundna resterna ska förångas ur badet, vill ju inte ha dessa kvar under locket!

Det har väl hänt att det vid någon fest då det spillts diverse dricka i vattnet att jag gjort någon extra chockning men det hör till ovanligheterna.

I övrigt så sköter mitt SpaFrog system resterande dosering av Bromin i badet. Håller koll på Alca och PH ca 2 gånger i veckan men behöver bara justeras ibland.

Janne
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag