VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klen fart i hjälppumpen  (läst 4198 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taylor

Klen fart i hjälppumpen
« skrivet: maj 25, 2011, 07:00:20:20 »
Jag tycker att det är dåligt flöde i hjälppumpen. Ska det vara så kanske?

Jag har en 12 m³ Intexpool i marknivå med original cirkulationspump/filter. Sen har jag kopplat till en hjälppump för att få runt vattnet i 6 st solfångare som ligger i paralellkopplat läge på ett tak 2 meter ovan mark. Polens vattennivå är 0,9 meter. Solfångarna och hjälppumpen är från el Niñjo.

När jag kopplat ihop alltsammans enligt anvisningarna och dragit igång pumparna så tycker jag att det är dåligt flöde.

Förra sommaren körde jag utan hjälppump och jag vet inte om det är så mycket bättre nu.

Det kommer vatten ur inloppsröret. Det känns när jag håller för med handen, men det är ju inte på långa vägar så bra som när det bara pumpas med bypass-ventilen i strömningsläge för enbart filterläget.

Det kanske inte ska komma mer vatten i solfångarläge? Eller?

Poolgiganten

Utloggad nossip

SV: Klen fart i hjälppumpen
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2011, 11:09:03:03 »
Du skall ju få lite värme på vattnet oxå. Det kan vara därför det skall gå sakta. Kan jag tycka.

Utloggad Taylor

SV: Klen fart i hjälppumpen
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2011, 11:16:41:41 »
Du skall ju få lite värme på vattnet oxå. Det kan vara därför det skall gå sakta. Kan jag tycka.

Jo. Jag tänkte nästan detsamma.

... men jag bara undrade. Tack för svar  :)

Utloggad Babar

SV: Klen fart i hjälppumpen
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2011, 17:56:21:21 »
Saxat från http://www.texsun.se/modules.php?name=Content&op=showcontent&id=15&cat=8
Där finns svar på många frågor ang. solfångarna.

El Niño måste ha en omsättning inom loppet av 2-5 liter / min per solfångare.

Hoppas det hjälper.

/B

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag