Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?  (läst 6592 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deco

Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« skrivet: maj 14, 2018, 17:44:45:45 »
Vi funderar på att ev bygga ny pool till nästa säsong. Mycket att tänka på och ta ställning till innan beslut, men gör vi slag i saken blir det nergrävd pool och troligen thermopool i så fall. Men... Pooltak verkar vara en djungel! Vad jag har kunnat lista ut hittills är att kanalplast har bättre u-värde (strax över 3) än klarglas (som vi inte gillar utseendet på ändå pga kondensen) men att zabra kan fås med ett u-värde på strax över 2. Nån som har lust att dela med sig av sina erfarenheter av för/nackdelar av dessa 'system'? Och är det nån som har erfarenhet av tak från Svenska pooltak? Verkar bra 'på papper' i alla fall? Speciella tak/leverantörer man bör undvika resp. tak/leverantörer som är bra? Tacksam för alla tips och råd som kan hjälpa oss på vägen till ett beslut. 🙂

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2018, 18:11:49:49 »
Jag brukar alltid rekommendera att se och känna på taken i verkligheten före köp. Ett något högre pris kan ibland ge väldigt mycket mer kvalité. Många billiga tak, som ändå kostar mycket pengar är väldigt klena och upplevs inte som prisvärda. Tag reda på hur mycket snölast taken tål. Be att få monteringsanvisningen och studera den noga före köp. Finns ingen monteringsanvisning, välj ett annat tak.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2018, 18:40:12:12 »
Vi funderar på att ev bygga ny pool till nästa säsong. Mycket att tänka på och ta ställning till innan beslut, men gör vi slag i saken blir det nergrävd pool och troligen thermopool i så fall. Men... Pooltak verkar vara en djungel! Vad jag har kunnat lista ut hittills är att kanalplast har bättre u-värde (strax över 3) än klarglas (som vi inte gillar utseendet på ändå pga kondensen) men att zabra kan fås med ett u-värde på strax över 2. Nån som har lust att dela med sig av sina erfarenheter av för/nackdelar av dessa 'system'? Och är det nån som har erfarenhet av tak från Svenska pooltak? Verkar bra 'på papper' i alla fall? Speciella tak/leverantörer man bör undvika resp. tak/leverantörer som är bra? Tacksam för alla tips och råd som kan hjälpa oss på vägen till ett beslut. 🙂

Kan ju bara säga att Zabra är en mycket seriös, kompetent och korrekt leverantör. Jag har ett Zabra modell oisolerad. Stog i valet och kvalet men valde tillslut vanlig duk.

Kanalplast och dom billigare växthusen gick bort pga risig kvalitet.  Var runt och tittade hos flera bekanta och mycket som såg helt ok ut för 3-4år sen såg nu dassigt ut.

Alger på nån, konsens, ergad aluminium, lackad aluminium med färgsläpp.

Det taket jag ville ha kostade 130kkr med skitplast och 175kkr eller nåt sånt med klart glas. Så sprang jag på ett 7år gammalt Zabra hos en bekant och blev bländad av kvalitén så set fick bli ett sånt.

Utloggad deco

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2018, 19:16:06:06 »
Ja, att ha möjlighet att 'klämma och känna' innan köp är ju alltid bäst. Taken från Svenska pooltak sägs klara en tyngd på ca 100 kg/kvm vilket väl är typ dubbelt mot de flesta andra? De levererar och monterar också, samt kommer och kollar/ger råd om markberedningen för skenorna i förväg. Dessutom kan man välja vilken poolstrl man vill eftersom taken tillverkas efter ens egen pool utan pristillägg. Klarglas vill vi inte ha, dels för det dåliga u-värdet och dels för att de ändå sällan är genomskinliga pga kondensen... Samtidigt vill vi inte ha gröna kanaler efter ett par år... 😬

Zabra är ett mkt intressant alternativ, inte minst för ekonomin. 😜 Undrar bara om det är krångligare att dra bort när man ska bada, och hur funkar det att bada under det? Går det? Upptäckte precis att det finns en som säljer såna i närområdet så då kan man ju lätt åka dit och titta samt hämta själv om det skulle bli köp! 😊


Utloggad Freddies

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2018, 00:11:58:58 »
Hej.

Vi har ett Zabra tak till våran 4x8 och är helnöjda. Snabbare öppning/stängning av pool kan man nästan inte ha😀 vi valde oisolerat och är nöjda med det. Känns som mycket bra kvalitet och en seriös leverantör. Rekommenderas starkt.


Utloggad Fredde-Gbg

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2018, 00:41:32:32 »
Hej.

Vi har ett Zabra tak till våran 4x8 och är helnöjda. Snabbare öppning/stängning av pool kan man nästan inte ha😀 vi valde oisolerat och är nöjda med det. Känns som mycket bra kvalitet och en seriös leverantör. Rekommenderas starkt.

Dock inte helt lysande att bada under.

Utloggad 1970

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2019, 17:33:01:01 »
Om jag förstår rätt så ska Zabra fungera på vintern också. Alltså istället för vinterplåtar.
Är det någon med praktisk erfarenhet av att köra Zabra som vintertäcke? Helst över flera säsonger.

Utloggad TommyC

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2019, 18:39:05:05 »
Varför är det inte bra att bada under Zabra? För lågt? För mörkt?

Vi badar nästan alltid under pooltaket. Snabbare öppning än att bara öppna skjutluckan kan det inte bli.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad 1970

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #8 skrivet: juli 29, 2019, 18:53:32:32 »
Varför är det inte bra att bada under Zabra? För lågt? För mörkt?

Vi badar nästan alltid under pooltaket. Snabbare öppning än att bara öppna skjutluckan kan det inte bli.
Jag "killgissar" att det är för mörkt i första hand och för lågt i andra hand.
Mörkt blir det om man inte kör transparent täcke (vilket leverantören delvis vill undvika iom friskrivning mot missfärgning).
Men jag funderar ändå på en Zabra om det fungerar som vintertäckning. Vi kommer inte att värma poolen annat än maj-september, och då borde man kunna skjuta undan taket på några sekunder.
Den stora skillnaden borde vara om man vill bada på vintern och inte vill skjuta undan rörliga delar.

Utloggad Swefredrik

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2019, 18:42:15:15 »
Vi var beslutna att först inte ha pooltak, men ändrade oss sent i processen. Jag kan klart säga att vi är mycket nöjda med det beslutet då det ökar antalet bad flerfaldigt. De dagarna som inte är toppen, som i morse när vinden ligger på och det är 16-17 grader, ja då är det fortfarande 30 grader och vindstilla under taket. Det blir som ett litet badhus, men otäckt dyra är de. Vi valde efter mycket efterforskning ett Popp7 från Pool sweden, känns mycket bra i kvalitén och baren skjuter lätt undan de på egenhand från en sida.

Utloggad 1970

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #10 skrivet: augusti 09, 2019, 13:11:19:19 »
Vi var beslutna att först inte ha pooltak, men ändrade oss sent i processen. Jag kan klart säga att vi är mycket nöjda med det beslutet då det ökar antalet bad flerfaldigt. De dagarna som inte är toppen, som i morse när vinden ligger på och det är 16-17 grader, ja då är det fortfarande 30 grader och vindstilla under taket. Det blir som ett litet badhus, men otäckt dyra är de. Vi valde efter mycket efterforskning ett Popp7 från Pool sweden, känns mycket bra i kvalitén och baren skjuter lätt undan de på egenhand från en sida.
Jag är sugen på en Zabra för att dom ska fungera även som vintertäckning. Hur gör ni mer er pooltak? Har ni den som vintertäckning eller kör ni plåtar?

Utloggad TommyC

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #11 skrivet: augusti 11, 2019, 13:32:42:42 »
Vi använder pooltaket som vintertäckning. Taket ska tåla 100 kg per kvadratmeter så jag brukar raka bort snö när det börjar närma sig 50 cm. Jag lämnar någon decimeter snö för att inte riskera att skada kanalplasten med raka eller spade. Man får tänka på att blötsnö som fryser kan bli väldigt tung och omöjlig att få bort.

Med plåtar så kunde man ju skjuta ihop taksektionerna och få mindre problem med snön men vi har inget bra ställe att förvara plåtar på.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad erhug

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Vetoftastintevadjagpratarom
    • Visa profil
SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #12 skrivet: oktober 08, 2019, 13:28:24:24 »
Har just monterat ihop ett Zabratak hemma.
Förutom ett par otydligheter i manualen måste jag säga att jag än så länge är jättenöjd.

Känns riktigt rejält, rullar lätt på rälsen.

Valde förstärkta bågar för att kunna använda året om samt slipa oroa mig för snö. Tvivlar inte på att det kommer att klara en hel del.

Det är motsvarande tak som används på lastbilar, de är gjorda för att tåla en hel del stryk.

Sen väger priset såklart in, stor skillnad mot andra alternativ på marknaden.

Opal, rund 4,5*1,5. UV, klor, GJQ20 Värmepump.
Zabra täckning.

Utloggad Jgr001

SV: Pooltaksfunderingar... bl.a. pooltak vs Zabra cover?
« Svar #13 skrivet: oktober 28, 2019, 12:15:03:03 »
Har ett nymonterat Zabra på bakgården och ångrar inte köpet en sekund. Väldigt bra och snabb hjälp från både säljare och tillverkare, kvaliteten på delarna och materialet verkar vara toppen. Vi valde motor pga stort skydd, samt för att alla i familjen lätt skall få upp det. Viktiga kriterier till vårt val av poolskydd var ett lågt skydd, som håller bra med snö och lätt att få upp för alla i familjen. Sen är det ett plus om isoleringen är bra, och det har även ett oisolerat zabra.
Pool JF-Fritid 9,1x4,5x1,32
Pooltrappa JF-Fritid
Värmepump Fairland Al17 inverter.
Zabra pooltak 9,5x5 med motor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan