VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Första vattenmätningen  (läst 3464 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grantorp

  • Lastbilschaufför
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hjälsta Örsundsbro (uppsala)
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa ska de va!!
    • Visa profil
Första vattenmätningen
« skrivet: augusti 21, 2012, 18:01:38:38 »
Hej har nyss installerat vårt hemma spa och nu efter ett par gångers badande så är vattnet klart och rent luktar inget konstigt men med teststicka fick jag fram att Ph värde va högt (8,4) eller mer brom och Cl värde va 0 och alkanitet va åxå högre än skalan visar så vad ska man göra för att balansera det hela? Vid mätningen så stod vattnet stilla och har en temperatur av 30 grader. Karet är utrustat med ozonrening åxå.

Vill ha alla värden bra men inte mixtra med för mycket kemikalier då barnen åxå är med och badar.

Så lite tips och råd till en nybörjare vore trevligt.
Mångsysslare med traktorgrävare, kunnig inom bilelektronik med vag koncernen som område..
Husbyggare och nu även spa ägare!!

Poolgiganten

Utloggad Matt_S

SV: Första vattenmätningen
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2012, 22:14:25:25 »
För det första, stickor är väldigt osäkra. felmarginalen är ganska stor och att tolka färgskalan är inte lätt. Men det låter som att du borde tillsätta ph down och klor. Men klor kör du väl i efter varje bad?

Utloggad Conny76

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vi har ett CalSpas Platinum 850PL
    • Visa profil
SV: Första vattenmätningen
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2012, 22:17:22:22 »
Jag skulle råda dig att införskaffa tabletter för att kontrollera Ph,Alk och Ch. Klor behöver inte vara mätbart, jag har märkt att den nästan aldrig är mätbar eftersom det är skillnad på spa klor och pool klor. Vid dosering av klor så gör enligt vad förpackningen föreskriver så skall du se att det går bra. Vi har ett bad på ca 1900 liter med plats för 6 pers men oftast badar vi 2st. man kan säga 1 tablett per person / timma men vi lägger i 2 tabletter före bad och 4-5 tabletter efter bad.

Alkalinitet mäter jag upp med en digital mätare (ColorQ Pro 7) men finns även i tablett form. Tabletter är noggrannare än stickor och själv tycker jag stickor är skit.
Först skall du alltid få ordning på alkaliniteten när den är ok skall du se till att kalcium är bra, därefter skall ph justeras in till 7.0-7.4 med antingen ph up eller ph ner
 
Har ett CalSpas Platinum 850PL

Utloggad Matt_S

SV: Första vattenmätningen
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2012, 22:39:52:52 »
Om klor aldrig är mätbart så är det för lite klor i. Däremot är ju tanken att klorhalten ska ha sjunkit innan nästa bad. Därav rekommendationen att tillsätta klor efter bad och inte innan.

Utloggad Grantorp

  • Lastbilschaufför
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hjälsta Örsundsbro (uppsala)
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa ska de va!!
    • Visa profil
SV: Första vattenmätningen
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2012, 07:44:03:03 »
Ska skaffa en flaska ph down då antar jag, har i klor efter varje bad (c:a en matsked)..  Svårt innan man vet vad som påverkar så man får rätt värden.. Men hur/ när gör ni mätningarna då??
Mångsysslare med traktorgrävare, kunnig inom bilelektronik med vag koncernen som område..
Husbyggare och nu även spa ägare!!

Utloggad Matt_S

SV: Första vattenmätningen
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2012, 14:57:17:17 »
Klor mäter jag inte så ofta, jag kör en tesked per badande efter varje bad och sen en chockbehandling per vecka där jag tar 2-3 msk. Kollar ph en gång per vecka ungefär.

Utloggad Conny76

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vi har ett CalSpas Platinum 850PL
    • Visa profil
SV: Första vattenmätningen
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2012, 20:49:11:11 »
Jag kollar ph,alk och ch varje vecka ca 1 till 2 gånger.
Klor kollar jag aldrig eftersom jag tillsätter det före och efter bad, chock klorerar ca 1 gång i månaden.
För att mäta använder jag ColorQ Pro 7http://poolcare.se/vattentest/digitala-instrument/colorq.html

men även för snabbtest av ph använder jag tabletter http://poolcare.se/vattentest/dpd-tabletter.html som jag skrev tidigare.
Har ett CalSpas Platinum 850PL

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag