VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?  (läst 20366 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?
« skrivet: maj 14, 2015, 20:23:36:36 »
Vi väntar på att få vårat spabad hemkört och under tiden så bygger jag ut våran altan. Tanken är att sänka ner spabadet ca 30 cm i altan och på sidan där serviceluckan är så tänkte jag lämna öppet ca 25-30 cm och istället göra en trappa som jag kan lyfta bort när man behöver komma åt serviceluckan.
Det jag funderar på är övriga tre sidor på spabadet. Hur ofta behöver man komma åt dessa sidor? Kanske det räcker med att jag inte skruvar ner trallskruven så långt utan istället lossar på två (?) bräder (28x125) närmast spabadet när man behöver komma åt dessa sidor?
Vad säger ni som brukar utföra service på spabad?
Hur har ni andra gjort som sänkt ner spabadet?
Spabad Hydropool Serenity 8000

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2015, 20:36:36:36 »
Mitt tips är att göra en konstruktion där du kan plocka loss 40-50 cm runt om hela spabadet, du kommer att ångra att du inte gjort det den dan det går sönder nåt.

En servicetekniker vänder på klacken och kommer tillbaks då du gjort badet åtkomligt för service.

Gör rätt från början , så blir allt bra.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2015, 21:03:53:53 »
Jag har snickrat en modell av måtten på mitt spabad som jag sänkt ner ca 30 cm. Det känns som man kommer åt väldigt bra om man har 25-30 cm öppet, men du menar att man bör ha 40-50 cm öppet runt om trots att man bara sänkt ner det 30 cm? Bör jag alltså ha 3-4 st 28x120 som går att ta bort smidigt?
Mitt spabad har en botten som är ca 5 cm tjock så det är ju egentligen bara ca 25 cm neråt.
Runt serviceluckan kommer oavsett jag ha ca 40 cm öppet under den avtagbara trappen.
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad DanielSvensson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2015, 22:09:46:46 »
Håller på med ungefär samma projekt, fast mitt kommer att vara nedsänkt ca 25 cm på tre sidor och på en sida ca 70-80 cm.
Baljan på plats och startad i kväll - får stå öppet ett tag för att se så allt är ok.

Tänkte hur som helst tillverka löstagbara lämmar/delar som är ca 40-50cm breda runt om spaet, vilket känns ganska lagom för att komma till.
Den sidan där motorrummet är har ca 25 cm nedsänkning och det är alldeles lagom att sitta på när man meckar.
Fast förhoppningsvis ska man inte behöva in där så ofta...
Kan se om jag kan fixa till nån bild i helgen.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2015, 23:55:54:54 »
En servicetekniker vill nog kunna komma ner och stå på knä i samma nivå som botten står för att få en bra arbetsställning vid en service och inte ligga på ett däck och försöka nå ner med omöjliga ställningar .

Som jag skrev tidigare så är det bra att göra rätt redan då man planerar bygget så blir det så smidigt sen.

Försök att göra en 50cm bred löstagbar del på alla sidorna som om de blir tillräckligt stora ligger kvar bra av sin egen tyngd.

En annan grej som är viktig att tänka på är att inte ställa ner badet i en grop i marken, då det lätt kan innebära att gropen vattenfylls och vatten kan tränga in i motorutrymmet och skada pumpar och annan elektronik. Vattnet som hamnar utanför badet i form av regn eller spill från badande måsta alltid kunna snabbt rinna bort från badet.

Dränerar du badet med hjälp av dräneringsventilen i bottendelen är det jätteviktigt att koppla på en slang och leda bort vattnet från badet.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2015, 08:52:32:32 »
På sidan med serviceluckan så har jag tänkt göra en avtagbar del i form av en trappa så man lätt kommer åt. De andra tre sidorna tänkte jag först att man kanske inte behövde komma åt lika ofta så det skulle räcka att skruva loss några bräder, men jag följer nog ditt råd janlun71 och gör avtagbara delar på 40-50 cm runt hela spabadet. Jag får fundera ut något. 8)

Man kan säga att spabadet kommer stå i en grop, men jag har lagt två dräneringsrör (en på varje sida). I gropen (som består av sand) har jag lagt markduk, fyllt med makadam och sedan lagt trädgårdsplattor (50x50 cm). På plattorna ska jag sedan lägga 5 cm isolering.
Spabad Hydropool Serenity 8000

PatrikN78

  • Gäst
PatrikN78
SV: Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2016, 16:14:26:26 »
Nu var det ju rätt länge sedan du skrev detta men vore intressant att se hur du löste det.
Är själv inne på "trapplösningen" men det finns ju tre sidor till..

/P

Utloggad Engans

SV: Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2016, 23:40:16:16 »
vårat står på marken med ett ganska högt trädäck. sticker bara upp 30-40cm.
vi gjorde så att vi byggde trädäcket med en glipa på ca 7cm.
då kan man bara skruva ut skruvarna panelen lutar lite dra uppåt panel borta. tar ca 30-40 sekunder att ta bort en panel.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2016, 20:09:49:49 »
Nu var det ju rätt länge sedan du skrev detta men vore intressant att se hur du löste det.
Är själv inne på "trapplösningen" men det finns ju tre sidor till..

/P


Jag bifogar en bild hur spabadet och altanen blev. Det är nedsänkt 30 cm. Bilden togs för över ett år sedan.
Trappan är bara att lyfta bort så kommer man åt fronten på spabadet. De två brädorna närmast spabadet ligger lösa så de är bara att lyfta bort med om det skulle behövas. Än idag så ligger brädorna förvånansvärt stabilt trots att det inte är någon skruv i dem.
Spabad Hydropool Serenity 8000

PatrikN78

  • Gäst
PatrikN78
SV: Ska sänka ner spabadet 30 cm i altan. Hur har ni gjort?
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2016, 10:42:45:45 »

Jag bifogar en bild hur spabadet och altanen blev. Det är nedsänkt 30 cm. Bilden togs för över ett år sedan.
Trappan är bara att lyfta bort så kommer man åt fronten på spabadet. De två brädorna närmast spabadet ligger lösa så de är bara att lyfta bort med om det skulle behövas. Än idag så ligger brädorna förvånansvärt stabilt trots att det inte är någon skruv i dem.
Tack för bild och beskrivning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan