VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?  (läst 8332 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosvetz

SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #10 skrivet: april 26, 2018, 18:54:17:17 »
När vi drog igång tankarna på  pool, så utgick vi från befintlig altan och ett befintligt förrådsutrymme som låg i direkt anslutning till altanen och garage. För förrådsbyggnaden hade vi en tanke på att riva och bygga upp igen för att bli vårt "teknikrum" och "pool-förråd" (och samtidigt passa på att på ändra på designen - det var byggt av tidigare husägare).


 Sen var det fram med papper och penna och rita och mäta, och sätta pinnar i backen för att få ett hum om olika avstånd. Pinnarna flyttades fram och tillbaka. Tills vi var nöjda med alla ytor (pooldäck, avstånd till pool, ytorna runt poolen, yta för "tak-parkering", linjer mot befintliga byggnader (huset!).

Ska jag vara helt ärlig så la vi ganska mycket tid på detta, och vi la även fram våra tankar för vår pool-leverantör, just gällande placering av pumpar (cirk. och värme).

Tillslut så var vi nöjda, och vi kunde börja gräva vår grop som var inritad på vår ritning och utmätt på vår gräsmatta, riva upp befintlig altan (ej bärlinorna). Riva förrådsbyggnaden. Sänka ner poolen. Bygga ut pooldäcket (bärlinor), sätta alla nivåer (vi har ett trappsteg ned till pooldäcksnivå, och ytterligare ett ner till marknivå (gräsmatta). Börja regla upp för pool-förrådet, och tillslut lägga altan och bygga fasad på förrådet, etc etc.

Vi har vår cirkulationspump ca 2m från poolen. Den är nedsänkt i en "lecablocks-murad" kista, den ligger strax under vattenytsnivå. Den ligger inne i förrådet under golvet (enkelt tryckt trä). Förrådet är inte isolerat, det är gott om ventilation kan man säga både underifrån och uppåt. I golvet så byggde vi en simpel lucka som vi kan lyfta bort och då kan jag sitta på kanten med fötterna nere i "pump-gropen" och jobba (i princip så är jobbet, hitintills, att - ta bort alla pem-kopplingar, lyfta upp pumpen, ställa den i garaget över vinter - och sedan vice versa på vårkanten). Ytterväggarna är vanlig enkelfasspont, 22*120, invändigt så har jag satt OSB bara för att jag villa ha en vägg och inte en massa synliga reglar. Vi har en riktig ytterdörr.

Hörs pumpen när vi är ute på pooldäcket? Nej! Den hörs knappt när jag går in i "teknikrummet"...

Värmepumpen har vi ca 3m från poolen, på en gaveln av pool-förrådet. Den badar i sol från tidig fm till sen kväll, och snurrar inte många timmar dagtid, jun-aug så snurrar den inte alls dagtid skulle jag säga.

Hörs den när den snurrar? Nej inte från där vi är lokaliserade när vi är på vårt pooldäck och vår altan. Däremot så hör säkert vår granne den... <dontkn>

Utan att kunna jämföra med något annat, så tycker jag att det är ganska skönt att ha prylarna tämligen nära poolen. Det är skönt att kunna se vad som händer i poolen när man drar igång cirkulationen, när man backspolar etc.

Men det är bara mina två ören, jag har inte haft pool så länge...  :)

För mig så handlar allt om hur man vill att den slutliga installationen ska se ut. Pool-placering, altan/däck, teknikutrymme, och befintliga konstruktioner (hus, garage, förråd etc).

tack för inlägg!!! Låter inte pumpen mycket alls? Hur byggde du denna kista?? Spade eller grävare?? Har du filtret i samma? Elen???

Poolgiganten

Utloggad Prosvetz

SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #11 skrivet: april 26, 2018, 18:58:04:04 »
Och bilder!! Lät intressant detta

Utloggad 62ragtop

SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #12 skrivet: april 27, 2018, 11:14:05:05 »
Och bilder!! Lät intressant detta

är lite blygsam med bilder... 8)

Nej, jag upplever inte att vår pump låter så enormt mycket. Visst, den hörs när man är inne i teknikrummet men inte så att det krävs några hörselkåpor på något sätt... 8)

Har för mig att vi krafsade lite med minigrävaren för "gropen".

För att ge dig en bild. Vårt teknikrum är uppskattningsvis knappt 4kvm, kanske 2,5*1,5, långsmalt, och ligger i linje med ena långsidan på poolen. (har glömt alla mått nu, de var viktiga när jag byggde...).

I ena kortänden har jag teknikutrustningen. Golvet är vanligt tryckt altantrall, och ligger i liv/nivå med pooldäcket. Fallluckan är enklast möjliga, dvs golvet är uppkapat, lite regelverk och luckan är ihopskruvat av golvbitarna så att säga. Jag är sällan nere och pysslar med cirk.pumpen när den väl är igång. Jag kör min pump 24/7.

I den "gropen så är det uppmurat runt om med leca-block, slangarna drogs genom hålen i blocken in gropen och till pumpen, samt kopplingar för slangarna till/från värmepumpen. Har genomföringar i golvet upp från gropen till sandfiltret som står på golvet. På väggen sitter min elcentral med brytare för värmepump, cirk.pump, saltklorinator, diverse trädgårdsbelysning, atomur, jordfelsbrytare etc. Elen är dragen från mitt garage som är "i hopbyggt" med denna "konstruktion". Samt att på väggen sitter även min salklorinator. På golvet bredvid saltfiltret har jag min dunk för saltsyra (ph justering i saltklorinatorn).

I andra kortändan, där dörren är, så har jag lite hyllplan för "snabb-kem" och även all städutrustning och lite annat "pool-relaterat".

Allt detta når jag från pool-däck och nära poolen men i ett "skyddat" utrymme.

hela vårt bygge handlade mycket om nivåer, eftersom vi utgick från en befintlig altankonstruktion som ligger cirka 50-60cm över marknivå, och pooldäcket ligger ca 25cm över marknivå.

Utloggad Prosvetz

SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #13 skrivet: april 28, 2018, 09:32:09:09 »
är lite blygsam med bilder... 8)

Nej, jag upplever inte att vår pump låter så enormt mycket. Visst, den hörs när man är inne i teknikrummet men inte så att det krävs några hörselkåpor på något sätt... 8)

Har för mig att vi krafsade lite med minigrävaren för "gropen".

För att ge dig en bild. Vårt teknikrum är uppskattningsvis knappt 4kvm, kanske 2,5*1,5, långsmalt, och ligger i linje med ena långsidan på poolen. (har glömt alla mått nu, de var viktiga när jag byggde...).

I ena kortänden har jag teknikutrustningen. Golvet är vanligt tryckt altantrall, och ligger i liv/nivå med pooldäcket. Fallluckan är enklast möjliga, dvs golvet är uppkapat, lite regelverk och luckan är ihopskruvat av golvbitarna så att säga. Jag är sällan nere och pysslar med cirk.pumpen när den väl är igång. Jag kör min pump 24/7.

I den "gropen så är det uppmurat runt om med leca-block, slangarna drogs genom hålen i blocken in gropen och till pumpen, samt kopplingar för slangarna till/från värmepumpen. Har genomföringar i golvet upp från gropen till sandfiltret som står på golvet. På väggen sitter min elcentral med brytare för värmepump, cirk.pump, saltklorinator, diverse trädgårdsbelysning, atomur, jordfelsbrytare etc. Elen är dragen från mitt garage som är "i hopbyggt" med denna "konstruktion". Samt att på väggen sitter även min salklorinator. På golvet bredvid saltfiltret har jag min dunk för saltsyra (ph justering i saltklorinatorn).

I andra kortändan, där dörren är, så har jag lite hyllplan för "snabb-kem" och även all städutrustning och lite annat "pool-relaterat".

Allt detta når jag från pool-däck och nära poolen men i ett "skyddat" utrymme.

hela vårt bygge handlade mycket om nivåer, eftersom vi utgick från en befintlig altankonstruktion som ligger cirka 50-60cm över marknivå, och pooldäcket ligger ca 25cm över marknivå.



Ah jag förstår:) intressant detta, tycker din lösning e kanon, saltklorinator är inget som ingick i min pool  <dontkn> Hur kopplar man in den? Är den e ätt måste p ha??

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vart ska jag Placera Pump/sandfilter? Avstånd?
« Svar #14 skrivet: april 29, 2018, 11:58:26:26 »
Har hela tekniken "långt" borta från poolområdet och inomhus sen drygt 10 år - funkar u.a.  O0

Skrev lite om det när det begav sig:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5296.msg44613#msg44613

Lycka till med poolbygget!  <sol>

//"Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan