VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter  (läst 8965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mother2

SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #10 skrivet: augusti 11, 2017, 09:56:02:02 »
Intex har en 3kW värmare till dessa pooler. Toys R US säljer för 995. Vid drift 24x7 så kostar det drygt 80 kr om dagen i el.

Kräver dock Uttag säkrat med minst 13A helst 16A vilket i de flesta fall innebär 2,5 mm2 kabel och standard är 1,5 mm2.

Vi håller precis på att sätta upp en likadan pool för att testa på storleken och placeringen (vi funderar på en liten glasfiberpool eller swimspa till nästa sommar).


Visst är de dyrt och med kalla nätter så är de så gott som omöjligt få upp någon värme i poolen. Denna sommar har vi som mest haft 25 grader men nu är den nere i 20 igen. Trots att Intex el värmepump har gått 24/7 och poolen har varit täckt om natten med bubbel plats samt överdrag. EN månad kostar ca. 2500 kr drift av Intex el värmare. Inte värd de!!! Solmattor är att föredra men då förutsätter att de finns sol och värme.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #11 skrivet: augusti 11, 2017, 11:05:40:40 »
Om man tror att man kommer använda poolen i flera år ska man förstås skaffa en värmepump. Jag värmer 40 kubik till 32grader hela säsongen för 2500kr, ungefär. Solbaserade lösningar fungerar dåligt eftersom dom inte ger tillräckligt bidrag när det behövs som mest.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Cybertron

SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #12 skrivet: augusti 11, 2017, 13:36:19:19 »
Tack.  Vad tror du om denna https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/varmepump/poolvarmepump/varmepump-swim-och-fun-hotsplash/p-557383

Jag har köpt den pumpen (fast den dyrare 9kw modellen). Har tyvärr inte dragit igång den ännu då den har en stor spricka i chassit. Återkommer när jag dragit igång den. Men jag tror att den ska vara ok! Måste ju vara bättre än direkt EL iaf.

Utloggad Denzel

SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #13 skrivet: augusti 22, 2017, 10:16:01:01 »
Jag har köpt den pumpen (fast den dyrare 9kw modellen). Har tyvärr inte dragit igång den ännu då den har en stor spricka i chassit. Återkommer när jag dragit igång den. Men jag tror att den ska vara ok! Måste ju vara bättre än direkt EL iaf.

Har det gått bra för dig?
Jag har haft samma dilemma under året och har löst det på ett bra sätt, tycker jag. Har 27-29 grader, på morgonen har jag haft 25 under sommaren. Pumpen går inte över nätterna, därav att jag tappar i grader.

läs gärna här hur jag har gjort, hoppas det kan hjälpa dig något
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13617.0

Utloggad Cybertron

SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #14 skrivet: augusti 22, 2017, 17:25:38:38 »
Har det gått bra för dig?
Jag har haft samma dilemma under året och har löst det på ett bra sätt, tycker jag. Har 27-29 grader, på morgonen har jag haft 25 under sommaren. Pumpen går inte över nätterna, därav att jag tappar i grader.

läs gärna här hur jag har gjort, hoppas det kan hjälpa dig något
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13617.0

Efter lång kontakt med varuhuset så är en ny skickad (det fanns inga i lager kvar i sverige så den skickas från danmark)
Så den ska invigas i helgen om den hinner komma.
Jag hoppas att det kommer fungera :D
Vi vill ha mellan 26-28 (eller rättare sagt frun, jag trivs bra i de 20-21 vi haft under sommaren utan värme)

Utloggad Cybertron

SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #15 skrivet: augusti 26, 2017, 11:32:46:46 »
Efter lång kontakt med varuhuset så är en ny skickad (det fanns inga i lager kvar i sverige så den skickas från danmark)
Så den ska invigas i helgen om den hinner komma.
Jag hoppas att det kommer fungera :D
Vi vill ha mellan 26-28 (eller rättare sagt frun, jag trivs bra i de 20-21 vi haft under sommaren utan värme)

Sådär, då har jag haft pumpen inkopplad sen igår kl. 13. Då var värmen i luften ca 14 grader (sjönk sedan till knappa 10). Poolen höll då en temp på 16,5 grader. Nyss var poolen 22 grader varm så det är väl rätt ok på mindre än 21 timmar?!- Idag är det ca 18 grader i luften och ingen sol.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan