VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad skall jag lita på, teststickor, Smarttest eller vattnet  (läst 1758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niblom

Vad skall jag lita på, teststickor, Smarttest eller vattnet
« skrivet: juli 14, 2019, 14:13:11:11 »
Hej,

Jag har haft en ovanmark pool i 4 år och vi har hela tiden kört med multi-klor puckar, när vattnet blivit grumligt eller grönt har vi skickat i någon till.

Nu i år så funkade det inte längre och efter lite googlande kom jag fram till att vi hade klor-block pga av hög CYA.

Jag började att byta ut vattnet och efter ett tag och lite extra flockmedel så blev vattnet klart och fint.

I samband med detta köpte jag en digital testmätare (Smarttest, svart och orange). Den visade CYA high,dvs över mätverdet och väldigt höga värden på TA.

Vi fortsatte att byta ut vattnet för att få ner CYA (men vattnet var fortfarande klart och fint). Jag hällde även i Alka down i olika omgångar (totalt 6kg, i 17 000l).

Dock så undrar jag om mätaren verkligen stämmer, efter jag hällt i Alka Down, så gick TA UPP!

Nu är jag på 103 i CYA, 200 i TA och stickorna visar 30-50 i CYA och 50 i TA. Jag har provat med två lika stickor som visar samma sak.

PH är 7.3 och varit där ungerfär hela tiden.

OM jag hade haft high i CYA, borde inte vattnet varit klart och fint då CYA är över 200 eller så, borde varit total klorblock eller?

Jag har varit väldig noga med att ta vatten på 1m djup, exakt 9ml, krossat tabaletten helt, mätt med tidtagarur för väntetiderna, men CYA och TA verkar vara off...

Vad tror ni?

/N

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag