VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga egen Timmer pool  (läst 7611 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad entreprenören

Bygga egen Timmer pool
« skrivet: juli 25, 2010, 13:17:50:50 »
Hej alla poolare.
Har suttit och surfat runt lite på detta fantastiska forum och kände att det var dags att bli en liten del av det så nu har jag registrerat mig. Jag har bestämt mig för att bygga en timmer pool . Varför jag kom på en sån här ide var att jag delvis är väldigt badsugen själv men även råkar ha en hygglig förutsättning eftersom jag har stort träkunnande och grävmaskin. Men vad jag inte har är något stort poolkunnande förutom att jag kan bada. Men det andra kanske ni andra kunniga kan hjälpa mig med.
Om det finns  någon här som har en rektangulär timmer pool så får ni hjärna dela med er om för och nackdelar i konstruktion mm,det jag har sett hos olika tillverkare gör mig lite skeptisk efter som dom inte verkar tänka på att trät sväller/krymper en hel del.Poolen som jag tänker bygga är ca 4*8meter kanske mindre beror lite på var man kan köpa liner någonstans (kanske någon har ett bra tips).Mitt största fråge täcken i konstruktionen är hur sargen reagerar när timret krymper/sväller på bredden men L/U stöd inte rör sig i längsled?
Jag är tacksam för alla tips även rörande rening och konstruktion och var jag kan införskaffa bra grejer till ett vettigt pris.
/Johan

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Bygga egen Timmer pool
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2010, 20:14:02:02 »
Hej,

och välkommen. Jag håller just nu på och bygger en timmerpool från svenska poolfabriken. Jag förstår vad du menar och min pool så skruvar man sargen i l och u stöden just på grund av svällningen/minskning. om man skruvar sargen i både timmret och stöden så ska man kapa l och u stöd ca 5 mm lägre än timmret.

Jag har dock vart tvungen att skruva de i timret bara så vi får se vad som händer hos oss. I övrigt så måste jag säga att konstruktionen är grymt stabil känns inte som att det ska gå att rubba denna.

min kompis blev också sugen på att bygga en själv men att beställa en ram från en såg typ.

lycka till i byggandet!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad entreprenören

SV: Bygga egen Timmer pool
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2010, 20:53:48:48 »
Hej,

och välkommen. Jag håller just nu på och bygger en timmerpool från svenska poolfabriken. Jag förstår vad du menar och min pool så skruvar man sargen i l och u stöden just på grund av svällningen/minskning. om man skruvar sargen i både timmret och stöden så ska man kapa l och u stöd ca 5 mm lägre än timmret.

Jag har dock vart tvungen att skruva de i timret bara så vi får se vad som händer hos oss. I övrigt så måste jag säga att konstruktionen är grymt stabil känns inte som att det ska gå att rubba denna.

min kompis blev också sugen på att bygga en själv men att beställa en ram från en såg typ.

lycka till i byggandet!

Tack för det.
Vad lägger du på väggarna bakom linern? Vilken storlek är det på din pool? Får man fråga hur stora vinkelbeslagen är på din pool? Vad jag är lite fundersam på är om du skruvar planket i u stöden eller om dom bara skruvar ihop varven?
/johan

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Bygga egen Timmer pool
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2010, 21:02:59:59 »

Tack för det.
Vad lägger du på väggarna bakom linern? Vilken storlek är det på din pool? Får man fråga hur stora vinkelbeslagen är på din pool? Vad jag är lite fundersam på är om du skruvar planket i u stöden eller om dom bara skruvar ihop varven?
/johan

Hej,

Egentligen så ska man bara behöva ha en matta som är ca 0,4 bakom linern för att ge en mjukare känsla. Men jag har köpt formplywwod plus att jag ska ha 0,4 mattan. Det beror på att jag hade lite problem med snett virke som sticker ut lite och det vill jag inte se bakom linern.

Poolen är 7,56 lång och 4 meter, byggd på en 8,5 meters stomme som har sågats kortare så jag hade 3 u stöd extra mot en normal 7,4 pool som bara har 5 u stöd. Jag har nu 7 för jag skippade ett av stöden.

Jag har skruvat ihop varven med varandra med sjuk mycket skruvar och långa ca 400 skruv gick åt. Men poolen är inte skruvad i u och l stöden enligt beskrivningen. Jag har dock gjort det i botten för att hålla allt lite extra stabilt.

vet inte exakt hur stora vinkelbeslagen är men gissar på ca 50 cm. Jag har ett över om du vill ha som mall för ditt bygge!

U stöden ska ha olika vinklar för att fördela trycket av vattnet mot stöden. De yttersta har 90grader sen 1 cm och i mitten 2 cm.

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad entreprenören

SV: Bygga egen Timmer pool
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2010, 21:42:28:28 »
Tack för svaren och erbjudandet lundberg, om det är något annat som du kommer på som inte är bra på ditt bygge så får du gärna skriva det eller skicka mig ett pm,mail. Vilken tjocklek använde du på formplyfan? Vad använder du för skruv? Den måste ju vara rejäl med tanke på att planket är 135mm brett. Jag tänkte på det du skrev om att kapa u stöden 5mm ,det måste vara i under kant för en sån här stomme borde man räkna med en rörelse på minst 15mm eller har jag fel?
Tack igen för snabba svar
Johan

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Bygga egen Timmer pool
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2010, 21:51:14:14 »
Ingen fara,

Jag tror att i slutändan kommer jag bli jättenöjd. Men under bygget så har det sneda virket vart det absolut värsta och jobbigaste. Har dock pratat med flera andra som köpte samtidigt som mig och de har inte haft det problemet som jag har haft. Samma säger leverantören att de inte har upplevt samma fel som med min.

Jag ville dock inte vänta 3,5 månad på en ny stomme så jag byggde vidare med fulla garantier från Svenska poolfabriken. de har lovat att komma och plocka ner den och sätta upp en ny om jag får problem med stabilitet eller något annat som kan vara kopplat till virket.

Och det känns bra!

Formplyfan är 1,2 cm. hade helst haft en mindre men byggmax hade bara en sort och jag orkade inte åka längre bort. Det var ju också ganska dyrt med plyfan! Nästan 400 kr per skiva.

skruvarna var i tre storlekar! 10 cm och 20 cm samt 30 cm. 20 och 30 cm använde jag för att skruva virket! Krävdes en ordentlig borrmaskin och en riktigt grym bitts! använde nog ca 30-40 skruv per varv.

gällande 5 eller 15mm så vet jag faktiskt inte där gjorde jag bara som det stod i beskrivningen!   
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag