VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Är det pool eller tunna  (läst 8834 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alfons

Är det pool eller tunna
« skrivet: augusti 16, 2012, 19:32:32:32 »
Hej alla!

Jag tänkte bidraga från Finland efter att ha följt detta forum ett tag nu.

Vår familj har en sommarstuga ungefär på samma höjd med Gävle och det står en 4 x 8 betongpool där sen 80-talet. Poolen har alltid varit svinkall med varken isolering, solfolie eller uppvärmning. Tempen för det mesta under 20 grader.

Vi hade isolerat sidorna av den stora poolen redan för ett par år sen, vilket gav kanske en grad värme till, men var alltså inte till stor nytta.

Jag har haft en vedeldad badtunna i tankarna men började tänka om en liten pool vid sidan om den stora. Samtidigt ville jag ha ett pumprum för alla grejor. Det skulle bli något i stilen av en badtunna där man bara sittar och tar det lugnt. Också bättre för småbarn eftersom den stora poolen är 110-170 djup.

Resultatet blev en glasmosaikpool med måtten 1,6 x 1,6. Volym ca 1800 liter. Väggarna byggdes av skalblock liksom bänkarna. När man inte värmer upp flöder vattnet över väggen till den stora poolen, annars kan man använda bottenutloppet. Det är alltså ett och samma cirkulationssystem för de båda, och man justerar med ventiler vilken flöde passar bäst.

I pumpgropen har jag en sk vattenkamin (eller vad den nu kan heta på svenska), med 80 liter vatten i. Nio meter kopparslang därinne tillhör en sluten krets som flyttar värmen till en växlare där vattnet från filtret värms upp. Om jag eldar upp rejält ser jag en höjning av fem grader per timme. Den stora poolen har jag inte ens tänkt att försöka få värmare, även den lilla åt upp en vedhög när jag i höstas fick allt i skick och började värma det redan höstkalla vattnet. Sen i vintras fällde jag björk efter björk för att försäkra mina vedresurser.

Denna sommar har vi ständigt badat i 37-40 grader och när jag täcker poolen har vi nog rejält över 30 dagen efter. Barn kan simma i den stora poolen hur länge som helst när dom bara värmer upp sig då och då i den lilla. Jag köpte också en solfolie som givit 2-3 grader extra värme i den stora poolen. Lite svårt att säga eftersom sommaren har inte varit nån succé här med kallt och molnigt väder.

Det logiska steget skulle nu vara att tänka på en värmepump eller en solfångare.

Jag hittade detta forum lite för sent för att dra full nytta av andras erfarenheter. Just en likadan lösning har jag inte kunnat hitta. Jag bifogar några bilder så ni kan se hur det gick till.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Är det pool eller tunna
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2012, 21:58:56:56 »
Detta var ett spännande bygge, det måste "bumpas upp" (flyttas upp) så fler får se! <sol>

Kan tänka mig att det blir en hel del varma i den lilla o svalkande i den stora. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Alfons

SV: Är det pool eller tunna
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2012, 20:47:14:14 »
Tack Fia!

Jag tar mig friheten att lägga in fler bilder. Som ni ser är den stora poolen ingen glädje för ögat precis. Skalblockväggen är putsade med vit cementbruk, som det är inget fel med, men smutsig blir det, åtminstone när poolen måste klara sig själv när vi inte alltid är på plats.

Jag brukar tömma poolen på våren, tvätta väggarna och botten mer trycktvättare, och även putsa om de ställen, där bruket har tunnats eller fallit bort. Sen ser man under sommaren hur svarta fläckar sprider sig på botten eller underst på väggarna. Jag tror det har att göra hur vattnet står stilla i dessa ställen. Jag har försökt att sikta inloppsmunstyckena om och om igen, men med få resultat.

Vattnet tas från egen brunn, och det är eller blir grönt efter några dagar, men chockklorering tar hand om det. För järnhaltigt, antar jag, men har tillsvidare aldrig låtit analysera det.

Jag beställde en solfolie också för den lilla poolen, och på bilden ser ni hur den är. Jag fick en ny när jag inte var nöjd, och den nästa var för liten. Den tredje är på väg.

Utloggad Fia

SV: Är det pool eller tunna
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2012, 22:52:55:55 »
Vad har du för ytskikt på poolens väggar? Är det ren betong, ingen målad yta?
Skulle inte en målad yta eller en liner vara lättare att hålla fräsch?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Alfons

SV: Är det pool eller tunna
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2012, 16:13:20:20 »
Det är just ett sånt cementbaserat tätskikt som är menat för att göra betongen vattentät. Min far hittade det för ett antal år sen när vi hade läckageproblem med poolen. Samma produkt finns ännu att få och vi har gett poolen ett nytt lager kanske fyra gånger. Ytan blir inte så riktigt slät vilket gör det lättare för smutsen att bita i.

Läckageproblem finns inte mer men vattnet blir alkaliskt efter ett nytt skikt har blivit bestrykat och det måste kämpas hela sommaren. När man jobbar med bruket inne i poolen och det är soligt väder går det inte utan solglasögon. Resultatet blir så glänsande vitt.

Jag är av samma mening som du: liner ska det vara och varför inte en poolrobot och nya kantstenar. Man får nya idér här på forumet. Jag har just börjat undra om ett pooltak ännu vore en möjlighet men det skulle bli alltför brett nu efter den lilla poolen blev byggd.

Ni tycks alla ha era pool bredvid huset i stan eller på landet men i alla fall där ni bor. Det är halt annorlunda med poolen på stugan. Man måste räkna och planera ett år på förhand vad ska göras och när man har semester och vad frun tycker om dessa planer.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan