CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intexpool - gräva eller inte gräva?  (läst 26548 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Polly

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Intexpool - gräva eller inte gräva?
« skrivet: maj 14, 2011, 18:53:00:00 »
Hej igen, nu har det gått en vinter sen jag var här inne sist och ställde lite frågor.
Vi hade nästan bestämt oss för en "riktig" nedgrävd pool i slutet av förra sommaren, men drömmen dog efter att vi fått en offert på ca 450 lakan utan oförutsett, t ex sprängning. Den dystra offerten fick vi av en snorkig försäljare på Folkpool.
De andra två företagen svarade aldrig på mail ens.

Då insåg vi att de futtiga slantar vi hade att röra oss med måste fördelas på annat sätt i ett orenoverat 70-talshus och alla pooldrömmar dog med sommaren.

Nu har vi dock sneglat på en Intexpool med sandfilter och saltklorinator. Det skulle funka på vår tomt som är plan och bra.

Dock verkar det som att de flesta här inne på forumet i alla fall har grävt ur, grusat och paddat stenmjöl, även för den enklaste ovanmark-poolen. Enligt Intex hemsida kan man ställa poolen direkt på gräset om det är plant.
Vad skulle ni rekommendera, ni som har ovanmarkpooler? Är det värt det extra besväret eller funkar det lika bra ändå?
Har startat upp "prova på pool"-projektet med en Intex 5.50 x 1.32.
Sandfilterpumpen är igång, poolen är chockklorerad och värmepumpen (Esraspa) är påkopplad.
Poolen kommer däckas in och byggas ihop med altanen.

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Intexpool - gräva eller inte gräva?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2011, 21:00:31:31 »
Hej Pooly,

Vad tråkigt att du känner att du har blivit bemött på det sättet, att man har svårt att få svar vet jag dock framför allt om man mailar under högsäsong. Å andra sidan så kan jag ha lite förståelse för det då man i poolbranschen säkert gör ca 80% av omsättningen under en kort tid. Men man kan ju vara trevlig ändå.

Att bygga en vanlig pool behöver absolut inte kosta några 450.000:- utan kan göras från ca 50.000:- om man planerar bra och handlar rätt.

Men nu till din fråga, vi köpte en intex pool förra sommaren som vi hade under tiden som vi byggde den stora. Och vi ställde den direkt på gräsmattan. Nackdelen blir att man känner minsta sten och ojämnhet i botten. Det var faktiskt inget trevligt att sitta på botten. Plus att vi hade en lutning i gräsmattan som påverkade ganska mycket när man fyllde upp så vi kunde inte fylla så högt som vi ville.

Min kompis grävde ut lite grann och köpte några frigolit block och la under. Hans pool blev mycket trevligare att bada i och höll värmen betydligt bättre än vår.

Så min rekommendation är att gräva för hand, se till att det är så rakt som möjligt och lägg frigolit under i stället för grus etc.

Lycka till och hoppas att ni får tillbaka lusten för en vanlig pool för det är det bästa vi har gjort.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Ingvar

SV: Intexpool - gräva eller inte gräva?
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2011, 23:38:44:44 »
Hej,

Jag tycker att det är en bra idé att börja med en Intex-pool, innan man vet säkert om man vill satsa rejält på en mer långsiktig lösning.
Om du har en perfekt vågrät och jämn gräsmatteyta, så går det bra att ställa poolen där, men i regel måste man jämna till, och eftersom gräset ändå ikommer att bli förstört av poolen, så finns det ingen anledning till att dra sig för att gräva ut/jämna till med fint grus innan man ställer upp poolen.
Lägg inga pengar på isolering under, eftersom det är i stort sett bortkastat. Värmen försvinner främst uppåt, inte nedåt. Så ett bättre överdrag, t.ex. bubbeltäcke, kan vara värt att investera i, det gjorde vi när vi hade en sådan pool, och det gjorde stor skillnad.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Polly

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Intexpool - gräva eller inte gräva?
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2011, 08:56:37:37 »
Hmm... två svar och två olika råd :)

Mannen var ute och kollade med laser igår kväll och från mitten och bort åt ena hållet skiljde det ca 5-6 cm och på andra ledden skiljde det ca 2 cm, så lite lutning är det trots allt fast det inte syns med blotta ögat.

OM man orkar jämna till för hand blir det nog alternativet att jämna till, lägga isolering, en grön balkongmatta och sen poolen på det. Vi har nämligen ingen öppning in i trädgården för att köra in grus, grävare etc.
Om vi hade bestämt oss för pool "på riktigt" skulle vi planerat om en del så det gick att komma in med maskiner, bl a tagit ner ett träd, men om vi bara ska ställa upp en billighetsvariant gör vi inte dom ingreppen i trädgården heller.

Hur kinkigt är det med lutningen tror ni? Hur mycket svett och möda bör man lägga ner för att det ska bli i våg? Vill absolut inte börja om efter ett tag för att det inte blev bra från början. :-\

Är det så att fler absolut förespråkar grus, paddning, stenmjöl etc. (av egen erfarenhet), så får vi självklart tänka om och kanske bredda öppningen i häcken för att komma in med material, vi är inte dumsnåla eller så, men det blir mycket extrajobb, därför vill vi verkligen veta att det behövs.

Förresten, har ni tips på var man köper prisvärda bubbeltäcken? De jag hittat har kostat mellan 3-4 tusen, tycker det låter hiskeligt när hela poolen med sandfilter och allt kostar 7000...

Är Fairland en OK pump? Har hittat en för 9800 (20-30 m3), känns i o f också dyrt med tanke på vad själva poolen kostar, men värme måste vi ha, annars kan vi strunta i poolen... ;)
Har startat upp "prova på pool"-projektet med en Intex 5.50 x 1.32.
Sandfilterpumpen är igång, poolen är chockklorerad och värmepumpen (Esraspa) är påkopplad.
Poolen kommer däckas in och byggas ihop med altanen.

Utloggad Ingvar

SV: Intexpool - gräva eller inte gräva?
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2011, 11:39:19:19 »
Om ni har tänkt att montera ned poolen över vintersäsongen, så kan ni chansa något med underlaget och justera till säsongen därpå om det behövs. En förutsättning är att marken har bra bärighet. Om poolen ska stå uppställd med vatten i året runt, skulle jag rekommendera att ni gör ett grundligt underarbete först.

Lutning på 5-6 cm är inga problem vad gäller hållbarheten, men det kan synas och vara lite störande då poolen är fylld.

När det gäller isolering under så är det så att olika uppfattningar finns, där jag hör till dem som inte förespråkar det. Men läs gärna med om hur andra resonerar i andra trådar på forumet.

Vi köpte vårt bubbeltäcke på jf-fritid.se, som kostade under tusenlappen och höll bra i de tre säsonger som vi använde det.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Intexpool - gräva eller inte gräva?
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2011, 11:47:53:53 »
Hej igen,

Jag håller egentligen med ingvar om att isoleringen är onödig, jag skulle kanske ha förtydligat mitt svar något. Anledingen till att jag rekomenderade isoleringen var främst just att ni skulle slippa grus och stenmjöl. Jag tycker nog att det känns som overkill för en intex pool att hålla på och padda etc. och med isoleringen så blev deras botten mjuk och trevlig.

Vi köpte solvärme från jula kostade 995:- per 2-pack matta och vi hade mellan 25 och 29 grader hela sommaren. Nu skrev ju inte du hur stor intex pool du har tänkt att köpa, det påverkar ju det mesta, uppvärmning, lutning och bärighet samt isolering och värmeförlust. Även om ni vill bada när det är dåligt väder, vi upplevde att det gick ganska snabbt att värma upp den när det var varmt ute.

Om det är en mindre pool så skulle jag dick ha satsat på att köpa ett Bali sandfilter typ det somd e har på rusta för 1495:-



Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Erica

SV: Intexpool - gräva eller inte gräva?
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2011, 21:52:51:51 »
450 000:- för en "vanlig" pool ?  Det låter orimligt högt - vad var det för poolplaner ni hade då ? Ingen av de jag känner som skaffat pool har hamnat på sådana summor för en vanlig trädgårdspool. Vi gjorde visserligen mycket jobb själva, men inte ens vår inomhuspool med tillhörande stort poolrum kom upp i sådana summor.

Utloggad Polly

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Intexpool - gräva eller inte gräva?
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2011, 22:19:31:31 »
Japp, så här blir det:

En Intex med sandfilter, 549 x 132 är inhandlad. Grästurf kommer grävas bort (en fjärdedel var i familjen... ;D) och jorden kommer jämnas till.
Det är en stenhård 70-talsgräsmatta som nog är färdigpackad vid det här laget.

När gräset är borta kommer vi lägga isolering 3 cm och på detta en grön balkongmatta. Sen åker poolen upp.

Vi har även köpt en värmepump som ska installeras och placeras på nåt lämpligt ställe, inte helt lätt.

Sen får vi se hur mycket vi kommer hinna bygga på trädäcket i år, har en tillbyggnad av sommarstuga som är på gång oxå. ???

Men det känns helt OK, blir det inte toppenbra i sommar så får vi helt enkelt plocka ner poolen och göra om till nästa år som Ingvar skrev.

Anledningen till att det blir isolering under är främst för att få det jämt och bra, precis som lundberg nämnde.

Nu är det bara att gräva för glatta livet så poolen kommer upp snarast! <sol>


Förresten Erica, det var en offert från Folkpool, en "helt vanlig" 4 x 8 meter med helentreprenad, exklusive ev. sprängning.
Inga extra tillval förutom en trappa, inget pooltak utan det täcke som ingick i paketet o s v.
I våra ögon helt sanslöst dyrt, om dom inte ville ha jobbet hade dom kunnat sagt det direkt istället för att skicka en sån offert.
Har startat upp "prova på pool"-projektet med en Intex 5.50 x 1.32.
Sandfilterpumpen är igång, poolen är chockklorerad och värmepumpen (Esraspa) är påkopplad.
Poolen kommer däckas in och byggas ihop med altanen.

Utloggad Polly

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Intexpool - gräva eller inte gräva?
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2011, 08:12:47:47 »
Nu är poolen uppe - värmen är dock inte inkopplad då det varit lite klurigt att få tag på delar för att koppla ihop Intexpumpen med värmaren.

Vi gjorde så att vi grävde bort grästurfen, jämnade till och la den medföljande pressen på jorden.
Därefter 3 mm isolering och så toppade vi med en grön "gräsmatte-matta" från Bauhaus.

På detta monterades poolen och fötterna placerades på plattor på samma höjd som isoleringen.

Allt har fungerat jättebra och nu har vi dragit igång sandfilterpumpen och chockklorerat vattnet. Värmaren kommer kopplas in närmsta dagarna.

Sen kommer projekt inbyggnad att starta. Vi kommer bygga ut altanen till poolen och göra ett eller två trappsteg upp till poolen. Inte riktigt klart hur det kommer se ut ännu, men det ger sig nog när man kommer igång.

Kan dock ge tummen ner för Intex överdrag och badstege som följde med i paketet.
Täcket gick sönder i sargen (där snöret sitter) direkt när vi skulle lägga på det, det hade dessutom åkt ner i poolen på morgonen...
Stegen är rent ut sagt skitäcklig att kliva på, den kommer bytas ut snarast mot en Wedding cake.

Vi löste täckningen med en rejäl, blå press från Jula som vi klippte till och satte dit öljetter på runt om samt gummistroppar som vi slagit ner i backen.
Ingen lösning som håller sen när badsäsongen är igång, alldeles för meckigt att ta av och på varje gång man ska bada, men så länge lugnar det mina nerver då det gott och väl håller för ett barn eller en katt. Vi har själva inga småbarn, men man vet ju aldrig.
Katter är ju nyfikna och hoppar gärna upp på saker.

Det ska blir riktigt spännande att komma igång med "badsemester" hemma!  :)
Har startat upp "prova på pool"-projektet med en Intex 5.50 x 1.32.
Sandfilterpumpen är igång, poolen är chockklorerad och värmepumpen (Esraspa) är påkopplad.
Poolen kommer däckas in och byggas ihop med altanen.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Intexpool - gräva eller inte gräva?
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2011, 11:22:29:29 »
Låter kanon  O0 helt rätt med plattorna för benen det glömde jag ju faktiskt att säga.

Lite bilder vore dock kul att se. Ha en underbar badsommar!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag