VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?  (läst 6751 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?
« skrivet: maj 07, 2014, 19:42:30:30 »
Hejsan,

Vi sitter med en linerpool idag, 6*12 med djupdel, alla nöjda och glada, men sen fick vi tillökning i familjen och nu är en grunddel på 1.40 lite väl djupt för junioren....
Nu till min fråga, går det utan för många om och men att konvertera en linerpool (folkpool) till en betongpool?
Poolen är idag isolerad under och på sidorna, frågan är om det går att mura upp på insidan av den aktuella strukturen, dvs där linern sitter idag för att kakla?
Anledningen till det är att jag funderar på om man isf också höjer grunddelen och på så sätt skapar flera nivåer i poolen, och på samma gång skrotar roman-trappan och bygger en på insidan av poolen. På så sätt skulle det finnas en ny trapp, en barnhörna/sitt och slappa-hörna och sen även en djupare del plus den djupaste delen för den som vill dyka...

Nästa fråga är också, om man murar, måste man/bör man ha isolerblock eller iom att den redan är isolerad, räcker vanliga lecablock?

Djupdelen är gjuten idag, grunddelen är paddat stenmjöl, måste den rivas och gjuta en platta istället? Känns som mest rimligt men måste kolla först.....

Tacksam för svar!

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Poolgiganten

Utloggad swanthe

SV: Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2014, 23:53:47:47 »
Din trappa kommer vara alldeles lagom som grund barndel. Vår dotter var knappt 2 år när vi invigde poolen, året efter plockar hon saker från botten (140cm djup). Vid fyra års ålder simmade hon tvärs över en 25meterspool. Vad jag menar är att barnen växer fort och lär sig simma men poolen är densamma.
Om du gör en grunddel nu, tänkte du då ta bort den igen om ett par år när minsta barnet blivit större?
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Erica

SV: Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2014, 11:05:00:00 »
Oavsett om du murar upp nya väggar inuti den gamla poolen så kommer din pool att vara en linerpool och inte en vattentät betongpool. Du måste lägga liner inuti den murade konstruktionen också annars läcker den. I och med detta så är hela vitsen med ombyggnaden borta i mitt tycke. Varför inte i stället behålla poolen som den är med nuvarande liner och skapa ett konstgjort "golv" på mellaninivå om du vill ha en grundare grund del ? Det bör gå att lägga något mjukt för att skydda linern , sedan skivor som stöd och några ben upp till t.ex. ett mellandäck, något som du enkelt kan ta bort när barnen vuxit upp lite. Eller också kan du låta det vara som det är och simträna barnen. Vi har fem barn och har haft pool i över 20 år allt som allt, i några olika hus, och det har aldrig varit någon pool där småbarn kunnat stå ens i det grunda. Men det har aldrig varit något problem. Man sätter på dem flytdyna och armpuffar och låter dem givetvis aldrig bada ensamma. De lär sig snabbt, snart blir de riktiga vattendjur. Det finns bara ett problem när de minsta barnen badar och det påverkas inte av vattendjupet - de vill nästan aldrig komma upp utan fortsätta att bada nästan hur länge som helst... :)

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2014, 12:08:04:04 »
Hej,

Jag har sett att simskolorna använder europa-pallar i plast och bygger ett konstgjort golv i de djupa basängerna. Detta kan enkel lyftas bort. Skyddar man linern, så ger ju detta möjlighet att variera vattendjupet som man vill genom att lägga i fler eller ta bort pallar. Går ju att använda något annat käckt oxå naturligtvis, men principen är ju enkel. I synnerhet om det ändå bara handlar om en begränsad tid som barnen har nytta av detta.

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad MathiasS

SV: Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2014, 13:55:46:46 »
Att stadigvarande ha eu-pallar i poolen måste vara döden för cirkulationen i denna del av vattenvolymen=> där kommer det samlas en massa fint som växer och frodas....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2014, 15:23:41:41 »
Beror väl på hur mycket man badar. Hoppa och studsa runt det där lär väl röra om i vattnet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Stroker

SV: Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2014, 11:08:34:34 »
Jag hade inte heller brytt mig så mycket om djupet för barnens skull.Mina egna fyra barn har simmat från de var cirka tre..eller simmat o simmat men kastat puffarna (som de fått på sig som nyfödda då de badat redan då) och tagit sig fram som små sälar.... i timme efter timme. Största anledningen att jag skaffade saltvattenpool var just detta. Efter 8 timmar i poolen mer eller mindre konstant är man rödögd av klorvatten men inte en tillstymmelse i saltvatten. Lite olustigt kanske ibland då det inte finns någon rädsla för vatten.. Yngsta fyller fem i oktober och de badar med eller utan kläder utan någon panik. Jo första gångerna när vi började träningen med just massa kläder) har man ingen rädsla så kommer man alltid upp till ytan om man inte skulle vara medvetslös eller så. Naturligtvis badar de aldrig utan uppsikt men det är väl ett dumt tillägg :)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erica

SV: Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2014, 19:47:03:03 »
Nej att de skulle få röda ögon efter flera timmars badande håller jag inte med om, då har man nog något fel på vattenkemin. Vi har inte haft det problemet trots att barnen ibland badat många timmar i sträck och vi har inte saltvatten. Man kan inte jämföra med en simhall, där klornivåerna oftast ligger betydligt högre än vad man behöver ha i en privat pool, där kan man nog få mera problem.

Att barnen blir vattendjur känner man igen, men samtidigt får man ju lära dem respekt för vattnet, vilka regler som gäller osv. Det är ju t.ex. inte tillåtet att knuffa i kompisar hur som helst t.ex. Dels med hänsyn till olycksfallsrisker och simkunnighet, dels med tanke på det praktiska - om de själva hamnar i vår pool hemma även med kläderna på är ok, de kan ju lätt byta om efteråt, men är det kallt väder och kompisar som saknar ombyte är det ju mindre lyckat. Likaså är det ju mindre lyckat om någon har t.ex. mobil i fickan eller liknande. Vid barnkalas blir det lite annat, är det barnkalas vid poolen så informerar vi om poolen i förväg så att de inte har typ mobiler och liknande på sig och att de har extrakläder med sig i fall de skulle bli blöta. De brukar ha en planerad simdel då alla byter om efter en stund, men ibland kan de ju inte hålla sig så länge utan hamnar i poolen långt tidigare. Men självklart måste man hela tiden hålla uppsikt över barnen, annars kan det ju gå galet. När de sedan blir större/tonåringar så kommer ju ofta det här att ce vill dansa, pojkar o. flickor kastar i varandra, de kan ha disco i eller vid poolen  o.s.v. Även detta fodrar att det sker under god uppsikt. Det finns ju även tonåringar och vuxna som inte kan simma, faktiskt fler än man skulle kunna tro.

Ett höj- och sänkbart mellangolv i poolen skulle ge en pool som lätt kunde ställas om för alla åldrar och aktiviteter, men skulle nog vara svår att bygga till rimlig kostnad. Jag har i och för sig sett en sådan anläggning, men det var på ett konferenshotell och då handlar det ju om en annan budget. Den poolen hade ett extragolv som löpte i skenor fastsatta i kortändarna och som sedan kunde köras upp och ned. Jag vet inte riktigt vad golvet var gjort av för det var klätt med mosaik. Kanske var det helt enkelt en gjuten betongplatta. Det var en elegant lösning, men säkert rejält dyr.

En möjlighet som ett alternativ till att göra poolen grundare kan ju vara att köpa en sådan där urbillig mindre ovanmarksbarnpool att låta de allra minsta bada i tills dess att de kan flytta över till den riktiga poolen. Barnen växer snabbt förbi den tiden då en riktig grund pool efterfrågas.




Utloggad Steffe

SV: Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2014, 20:43:01:01 »
Hej,

Mina småbarn som växt upp med pool satt i en badstol (se länk nedan) tills de kunde börja använda armpuffar. Då kunde simma omkring själva och t o m gå upp för trappan och hoppa ned för kanten. Känner verkligen inte att jag skulle lagt nd en krona på att modifiera poolen då det inte skulle gett något.

Skaffa en plaskpool eller varför inte bara sätta igång vattenspridaren annars? Vattenspridaren slår poolen alla dagar i veckan om du skulle fråga ett par småbarn. :)

http://blogg.alltforforaldrar.se/morsanj/files/2011/09/IMG_3025.jpg

Utloggad Stroker

SV: Ombyggnad, från liner till betong? Görbart?
« Svar #9 skrivet: maj 10, 2014, 21:21:00:00 »
Synd jag inte visste om det där med röda ögon då Erika då kunde jag ju sagt det till den lillgrabben som var värst drabbad. Han tål än idag inte klor varken i pooler eller badhus så det kanske blev en överreaktion hos honom. Andra grabben har inte de problemen men badade inte i tolvtimmarspass som sin storebror men röda var ögonen och han är ingen kanin han heller :).
 Saltvatten oavsett är väldigt mycket behagligare att bada i tycker jag och faktiskt alla jag haft här hemma under de 13 år jag haft det. Det blir mjukare på något vis och sen kan jag själv titta under vattnet utan något som helst problem utan att få väldigt ont i ögonen vilket jag inte kan göra i sötvatten, pool bad eller sjö... men de var ju inte detta tråden handlade om.
Som sagt. Ungar lär sig snabbt och vi körde babysim med vår femåring som föddes i augusti och det är en mäktig upplevelse. De håller automatiskt andan och tittar storögt och lyckligt i det salta vattnet. Personligen tror jag det är bättre för våra ögon med saltvatten då vårar tårar ju är salta av naturen.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan