VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dumt att använda veckoklor?  (läst 8322 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #20 skrivet: augusti 24, 2019, 23:29:13:13 »
I en annan länk blev det ramaskri för att jag inte ville svara på en fråga på universitetsnivå.
Svaret blev 19 sidor. Som jag valde att inte ha på detta forum. Så det blir svårt för mig att ge rätt balans i olika frågor. Anledningen till mina svar/inlägg är att även företag läser detta forum.De behöver förstå att vi tillsammans har kunskap.
Hoppas du förstår?

Roger

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #21 skrivet: augusti 25, 2019, 00:08:46:46 »
Ös på Roger, majoriteten här vill lära sig mer. Det går bra att scrolla vidare om ma inte orkar detaljerna
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #22 skrivet: augusti 25, 2019, 00:15:52:52 »
Tack för kommentaren Mathias.
Det är lätt att bli sågad om man har en onormal titel.
Anledningen är att företagen bör veta att det finns de som kan deras område.
Roger

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #23 skrivet: augusti 25, 2019, 00:45:17:17 »
Jag håller med Mathias. Väldigt bra att lära sig lite mer på djupet. Ägnade rätt mycket tid för några år sedan att leta reda på info och lära mig men det var på fritt klor/bundet klor. Kloraminer m.m. Men insåg sedan att jag inte behövde kunna detaljerna, det räckte med att ha förstått och hur man skulle hantera det. Har haft klart vatten sen dess.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad butthead

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #24 skrivet: augusti 25, 2019, 10:41:11:11 »
Imponerande kunskap du har RogerS!! Det måste ju vara många poolägare som bara kollar/justerar pH och klor och nöjda simmar runt med hög Cya och därmed inte har desinfektion alls. Nu har jag en chans att få det riktigt bra tack vare detta.

Varför besitter inte SoS denna kunskap?
Hur gör kommunala utomhusbad?




5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad psau

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #25 skrivet: augusti 25, 2019, 11:06:22:22 »
Kommunala utomhusbad, iaf de jag har haft möjligheten att få reda på mer info om använder oftast flytande klor dvs utan CYA och de tömmer dessutom poolerna av säkerhetsskäl till hösten. Så eventuell uppbyggnad av restprodukter blir minimal.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #26 skrivet: augusti 26, 2019, 15:50:29:29 »
Peter har helt rätt!
Tror alla offentliga badanläggningar har oorganiskt klor. Vill dock inte döma ut organiskt klor som är bra. Tex. spabad med filterpatron. Vid oorganisk klor ökar mjölkigheten fortare än med organiskt klor. Är säsongen kort med poolen är det ett enkelt val.

Tror som vanligt att jag var otydlig med mitt inlägg? Dessa puckar med organiskt klor kan innehålla olika hjälpkemikalier. Olika beroende på produkt. Alla innehåller inte samma hjälpkemikalier. När CYA ökar så ökar också hjälpkemikalierna. Ofta koppar och borsyra. De är också desinfektionskemikalier. Så vid hög halt av CYA så har man troligen hög halt av de andra.
Vill någon veta mer om koppar och borsyra?
Roger <sol>

Utloggad TommyC

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #27 skrivet: augusti 26, 2019, 15:52:04:04 »
Ja tack, gärna  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #28 skrivet: augusti 26, 2019, 16:22:09:09 »
Vi kan börja med tryckimpregnerat virke. Det innehåller kopparsulfat. Kopparen är bra för att förhindra mögel, svamp och alger. Vidare kan det påverka växter som tex gräs. Det finns en anledning till att tryck.. ska lämnas in för återvinning. Koppar är giftigt för växter och organismer.
Har själv gjort misstaget att såga tryckimpregnerat virke på gräsmattan. Det växer väldigt dåligt där. Koppar är en ädelmetall och i jonform som kopparsulfat oxiderar andra ämnen som tex järn. Det är av den anledningen som rostfritt bör användas i kombination med tryck..
Den gör sitt jobb i poolen som kopparsulfat. Förhindrar bla alger. Koppar kan förstöra det yttre på alger och bakterier. Kopparsulfat är ett desinfektionsmedel och bönder använder rikliga mängder. På samma sätt som järn är en del av vårat hemoglobin i blodet som hjälper till med syresättning av blodet skulle kopparjoner kunna byta ut järnet i hemoglobinet.
För våran del är kopparen inget problem.

Borsyra
Var ett mirakel när man upptäckte denna syra. Den kunde konservera kött som inte blev härsket i värmen på flera veckor. Hungersnöd och behovet av att transportera kött via båtar under lång tid. Efter en tid upptäckte man att människor blev sjuk när de åt köttet.
Borsyra är antiseptisk vilket betyder bakteriedödande. Den är mycket duktig på mögel och svamp också. Borsyra är också en insekticid vilket betyder att den är mycket bra på att döda insekter.
Jag tror att borsyra håller på att fasas ut inom sjukvården.

Säkerhetsdatabladen visar vad puckarna innehåller. Har man hög CYA så har man också mycket av hjälpkemikalierna.

Då är det inte kloret som är desinfektionsmedel utan hjälpkemikalierna.
Fritt klor blir betydelselöst.

Kan berätta att borsyran finns där för att stabilisera pH. Jag har läst den vetenskapliga artikeln som handlar om pH och borsyra. Jag tror att samma person ligger bakom patentet?

Skrev fel faro-symbol tidigare, det är hälsofarligt. Tror att den går vid 5vikts%

Roger



Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #29 skrivet: augusti 26, 2019, 16:47:13:13 »
De finns de som bara har borsyra som desinfektionsmedel. De beskriver det som ett underbart vatten. Mig veterligen vet jag ingen i vårt land som har detta? 20-30ppm borsyra.

Som jag skrev tidigare. Arsenik ger klart vatten. Det var en tankeställare.
Som pool/badägare har man ett ansvar. Hitta rätt balans mellan desinfektion och hälsorisker.
Om råden är bra så har vi inga problem med bad enligt mig. Otroligt lätt att sköta pool och spa.
Som jag sagt tidigare är det riktlinjer och råd. Tillverkarna av produkterna kan ge råd. Behöver inte följa de nationella råden.
Roger <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan