VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dumt att använda veckoklor?  (läst 8315 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad psau

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2019, 23:59:49:49 »
Inte ett jätteproblem då de med automatiska system oftast doserar flytande klor utan tillsats av CYA och har man läst manualen så skriver de flesta att man ska byta vatten innan man installerar för att just få bort CYA.

Problemet är väl de som kör automatik i kombination salt, en elektrolyscell mår inte bra av att köras i temperaturer under ca 15-20grader så i spannet mellan 10-20grader kör man i dessa system puckar som oftast innehåller CYA, iaf var det så jag gjorde. Detta var det enda tillskottet av CYA jag hade i min pool men det var så lite att jag inte fick några problem. Vattnet är iaf helt utbytt i min pool innan jag slog på MM denna sommar.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Poolgiganten

Utloggad butthead

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #11 skrivet: augusti 22, 2019, 15:10:19:19 »
Kan man summera och säga att hög Cya är ofrånkomligt om man inte backspolar så mycket och bara tömmer ur kanske 15% inför vintern.

Och att i fortsättningen köra med inomhusklor istället och bara var 3:e puck utomhusklor med Cya.

Samt att först byta ut hälften av vattnet för att få ner Cya från 70 till 35.

5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad butthead

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #12 skrivet: augusti 22, 2019, 17:14:26:26 »
Nu läste jag att UV ljuset bryter ner Cya. Men det kanske är för sent på året att hoppas på att det ska fungera effektivt med Cya på 70? Kanske bättre att byta ut en del av vattnet? 1
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #13 skrivet: augusti 22, 2019, 21:37:32:32 »
Kan kolla upp vid vilken våglängd uvljus bryter ner CYA. UVc-lampa ligger på 253,7nm. Min erfarenhet är att den inte bryter ner CYA. I mitt fall var det troligen bakterier i poolen som bröt ner CYA efter långvarig hög halt av CYA. Idag 0ppm CYA och inga bakterier.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #14 skrivet: augusti 23, 2019, 17:57:00:00 »
CYA absorberar energi vid 225nm vilket ligger i uv-c-området. En UV-C-lampa är på 253,7nm.
UV-lampan kommer inte sönderdela CYA. Vår atmosfär med ozon tar bort uvc. Runt nordpolen brukar det uppstå ozonhål där uvc kan träffa marken. Jag tror ingen har en pool där.
Så det är bara att späda vattnet. Bakterier är mycket duktig på att sönderdela stabila molekyler som CYA.
Men det vill du inte ha i poolen.
Roger

Utloggad butthead

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #15 skrivet: augusti 24, 2019, 14:34:11:11 »
Tänkte på solljusets UV. Om det bryter ner Cya.

Nu har jag köpt folkpools dagsklor, vilket är kalciumhypoklorit. Läste även "biocider" på varningstextern. Är detta alltså biocider?

Hypoklorit är verkar farligare att hantera än "cyaklor"

Har nu bytt ut 1/3 av poolvattnet som hade 70ppm Cya. Ska tömma ut mer i höst och fylla på nästa säsong och räknar med ett bra slutCya då.

Kommer det bli bra nu att använda dagskloret med det detta poolvatten? Tänkte köra var tredje gång med veckoklor för att dels bli av med veckoklorspuckarna och dels för att få i antialgmedel som finns i dem. Sen kommer jag köra med flockmedel separat.

Tycker jag läst på hypokloritburkarna att man inte ska köra med olika klor kemikalier. Men det är väl samtidigt i skimmern?

5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #16 skrivet: augusti 24, 2019, 16:22:19:19 »
Oavsett vilket klor du använder bildas hypokloritsyra och hypoklorit. Alla desinfektionsprodukter som innehåller klor är biocider.

Detta klor är inte farligare än andra klor.

Det som är algmedel i puckarna är oftast kopparsulfat.

Jag har skrivit några gånger om att alla produkter och metoder har fördelar och nackdelar.
Nackdelen med kalciumhypoklorit är att det kan bilda kalk/mjölkigt vatten om det blir fel. Är idag expert på detta område.

När man har CYA i poolen kan det vara bra att ligga högt med fritt klor. Anledningen är det fria kloret hoppar tillbaka och sätter sig på CYA. Då är det inget desinfektionsmedel.
Metoden DPD som mäter fritt klor mäter också det klor som sitter på CYA. Alltså, allt är inte fritt klor.
Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #17 skrivet: augusti 24, 2019, 22:00:48:48 »
Kanske lika bra att köra 7,5%-regeln igen?
Riktlinjerna i Sverige ligger för fritt klor mellan 0,4 och 1,6. Max bundet klor på 0,4ppm.
Det är Socialstyrelsen som gett dessa riktlinjer. Dessa tar inte hänsyn till om CYA finns närvarande. Troligen använder 90% av pool-ägare/spabad organiskt klor som är uppbyggt av CYA?
En viss mängd av CYA är bra för att skydda kloret från att brytas ner från solens UVB-strålning. Problemet med CYA och klor som är uppbyggd av CYA är att för varje ppm CYA som finns i vattnet ökar tiden för kloret att döda bakterier osv. Det finns mycket forskning som visar detta samband. Innan CYA fanns för vatten uppfanns DPD som mäter fritt klor.
Klor som sitter på CYA kan inte döda bakterier osv. Då är det inget desinfektionsmedel. Metoden DPD mäter fritt klor och kloret som sitter på CYA. Det visar fel mängd fritt klor då CYA är närvarande. Idag finns sensorer som kan skilja dessa åt. Kostar mycket pengar. En pool-guru, dataingenjör och teoretisk kemist i USA gjorde beräkningar utifrån 13 ekvationer som handlar om CYA och fritt klor. 7,5%-regeln blev till. Kul att jag känner honom.
Regeln innebär att tex om du har 40ppm CYA i poolen innebär det 40*0,075=3.
Detta betyder att fritt-klornivån är noll då fc är tre. För att ha desinfektion i vattnet måste vattnet utifrån DPD och CYA ha högre värde på fritt klor. 90% använder organiskt klor och försöker man följa riktlinjer och råd blir allt fel. På stickor kan man oftast läsa att 30-60ppm CYA är OK.
Så när jag skriver att råd och riktlinjer är fel syftar jag på detta. Ett företag läser detta forum och har äntligen gett riktvärden och har slutat att hänvisa till socialstyrelsen.
Om man tar hänsyn till socialstyrelsens riktlinjer som inte tar hänsyn till CYA så hamnar 7,5%-regeln utanför dessa riktlinjer. Kloret verkar mycket högt?
Anledningen till att vattnet kan vara klart trots hög halt av CYA är koppar och borsyra. Dessa ökar lika mycket som CYA i poolen. Koppar är ett förebyggande algmedel. Borsyra över 5 viktprocent är en dödskalle. För denna kemikalie säger säkerhetsdatabladet; kan påverka det ofödda barnet eller fertiliteten. Ibland brukar jag säga att arsenik ger klart vatten.
Ingen skulle använda arsenik i Sverige i sitt badvatten. Ingen vill bada där. Det finns en annan desinfektionskemikalie som misstänks orsaka cancer. Vidare finns andra kemikalier/metoder som skapar antibiotikaresistens.
Så läs senaste årets säkerhetsdatablad för din kemikalie. Kräv detta.De som inte tillhandahåller säkerhetsdatablad på ett enkelt sätt. Köp någon annanstans.
Roger

Utloggad nyburjare

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #18 skrivet: augusti 24, 2019, 22:28:14:14 »
Jisses .rena kemilektionen på universitetsnivå... hade jag varit nybörjare som fundera på att skaffa pool hade jag blivit mörkrädd....
Haft pool i över 30 år... aldrig ett enda problem med vattnet. Kollar inga värden alls.... chockar vid uppstart och vid stängning. Lägger dit en vanlig billig klorpuck då o då.... samt  fyller på avdunstat vatten ca 1 gång i veckan... backspolar sällan då jag har skimmerpåsar..... alltid kristallklart vatten... resten skiter jag i O0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #19 skrivet: augusti 24, 2019, 22:49:17:17 »
Håller med dig!
Jag blev lurad de tre första åren trots att jag kan kemi. Klor är ett av de bästa desinfektionsmedlen som finns. Ibland så misslyckas man med klor. Då söker man andra kemikalier/metoder som inte alltid är lika bra som klor.
Inlägget handlade mer om att råden kanske bör ändras? När nästan alla har klor-puckar.
Så fortsätt med klor.
Jag får be lite av ursäkt.
När jag skaffade pool skulle allt vara så enkelt. Har tidigare råkat ut för allt ingen pool-ägare vill ha. Så dina första två meningar vill jag säga att de som säljer pool och utrustning måste ge bättre råd. Kan de inte ge rätt vägledning så bör de inte sälja pool. Kan gratulera dig till bra badvatten. Alla har inte den förmånen. 
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan