VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...  (läst 17891 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christofer

  • Gäst
Christofer
Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...
« skrivet: juni 13, 2012, 22:30:16:16 »
Vi har precis flyttat in i ett hus med inomhuspool (4x7 meter).
Poolen som är byggt -76 är helgjuten och kaklad. Tyvärr har stora bitar av kaklet börjat ramla av nu när vi börjat använda poolen. Gissar att den stått still i 10 år...

Som jag förstår det så funkar inte liner pga de försänkta inloppen och de rundade vinklarna i botten. Att kakla blir väldigt dyrt och jag försöker komma på ett billigare alternativ. Jag fick höra att det går att plasta poolen eftersom den är inomhus. Är det ett alternativ som någon har input kring? Vad kan det innebära prismässigt och hur är underhåll och livslängd?

Vore tacksam kring alla tankar eftersom jag är en riktig nybörjade. Kanske är det kakling som gäller?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2012, 23:06:00:00 »
En kaklad pool är ju både snygg och hållbar. Din pool  har tappat lite kakel, men den är ju ändå vattentät, det är ju betongen som tätar. Men inget hindrar väl att du kaklar om de översta bitarna först, typ ett par skift ned i vattnet ?  Poolen tar ingen skada av om det fattas lite kakel här och var, kakel är ändå aldrig vattentätt. Sedan kan du ju då renovera bit för bit. Det enda som tillkommer då blir ju att du får tömma poolen en gång per omgång så att säga. Tänk på att sänka nivån långsamt om du tömmer - vattentryck bakom plattor kan efter vad det sägs få plattorna att lossna om man sänker för fort.

Christofer

  • Gäst
Christofer
SV: Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2012, 23:22:39:39 »
Tack för dina synpunkter. Tyvärr är det inte lite här och var. Ca en halv m2 lossade av att jag pillade på en utbuktning, och säkert 2 m2 till sitter löst (mosaik på nät).

Att pilla bort det lösa, spackla och sedan få någon att plaste igen allt låter enkelt, men jag hittar ingen info om det. Kanske pga att det är en dålig ide...?

Utloggad Erica

SV: Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2012, 23:51:44:44 »
Nej jag kan inte minnas att jag läst om någon sådan lösning - plastar man en konstruktion brukar man ju plasta hela och inte bara en del. Det låter som om det är fästet mot betongen som har släppt. Men om det nu är några m2 som släppt så är det ju ändå ett begränsat arbete. Tag loss det som är löst, se till att få bort att löst skräp i ytan så att du har hård ren betong att fästa mot och ersätt de delarna. Du kan naturligtvis måla med betongfärg på de fläckarna i stället, men din pool tappar ju sitt fina utseende då. Vi har inte kaklat vår inomhuspool utan målat den, men är det något som vi skulle gjort annorlunda om vi byggt idag så är det just att vi kaklat i stället. Så länge du använder poolen så skall normalt inga plattor lossna om det är rätt gjort från början.

Christofer

  • Gäst
Christofer
SV: Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2012, 17:59:21:21 »
Att plasta skulle innebära att hela poolen plastas. Som att måla upp en liner som sedan blir hård. Eventuella ojämnheter ska försvinna genom att väggar och golv kläs med en foam-film. Det låter rätt bra, men jag har inga uppgifter på pris och underhåll eller livslängd.

Ett alternativ är såklart att tömma vattnet, skrubba x antal m2 och kakla upp nytt. Men då känns det som en tidsfråga innan det släpper på andra ställen.

Tack för input. Känns som att det kan vara värt att bättringskakla bara. Släpper man ut vattnet via pumpens waste funktion? Det tar nog tid att både tömma och fylla. Och fyller man med en vattenslang eller?

Utloggad TommyC

SV: Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2012, 13:09:32:32 »
Om det bara är mindre delar av totala ytan som har skador så är det som sagt inte så stort jobb att renovera de ytorna. Om du tror att hela ytan är dålig så är det ju en annan sak. Om jag hade en kaklad inomhuspool där kaklet var helt slut så skulle jag göra om ytskiktet med kakel igen då jag tycker att det är snyggare än plast, speciellt tror jag att kaklet gör sig bättre inomhus men det är ju en smaksak.

Jag har en hel del erfarenhet av plastning då vi har en utomhuspool i plast som byggdes av förra ägaren till huset. Jag har skrivit lite om det tidigare här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7683.msg56717#msg56717

Det finns en del skrivet på forumet om plastning bl a här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7079.msg51784#msg51784

Det är nog svårt att få plasten att fästa mot betongen. Det måste du kolla upp innan du eventuellt väljer den lösningen. De som är bäst på plast är de som jobbar med båtar men de plastar aldrig mot betong. Jag hade tur för några år sedan och fick prata med en väldigt kunnig person hos dåvarande generalagenten för ett större plastfabrikat. Kan vara värt att försöka den vägen.

Om du ska plasta inomhus så måste det gå att säkra att den vedervärdiga lukten av styren inte kan komma in i boendeutrymmena. Om inte det går så glöm plast direkt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2012, 15:42:15:15 »
Pumpens waste-funktion fungerar för att tömma poolen om du har bottenavlopp och då stänger ledningen till skimmern. Om du bara har skimmer går ju den metoden inte. Enklaste är då att lägga en dränkbar länspump i poolen och pumpa ut det hela.

Fylla går bra med vattenslang om du inte har någon kopplad direktledning för påfyllning. Den senare varianten är inte alltid tillåten om du har kommunalt vatten (risk för backgång anges som orsak men det skulle väl vara bra osannolikt att poolen skulle ge mera tryck än det finns i kommunvattnet). Vi har brunnsvatten och har en sådan koppling, en kran som vi öppnar och fyller rakt in i systemet. Har man brunnsvatten kan man ju själv välja hur man vill koppla saker.

Christofer

  • Gäst
Christofer
SV: Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2012, 14:19:35:35 »
Jag får nog ta och tömma poolen, knacka bort allt löst och bättringskakla.

Jag blir dock orolig över (vad jag tror är) tätskiktet från -76. Det sitter en tjock svart gummiaktig matta i poolen, gissningsvis 4 mm tjock. Man kan känna på den eftersom den är lagd rund den gjutna betongen. Om man tar tag i den så känns den seg och krasar lite. Det är inte svårt att vicka loss en bit, men det kan ju bero på att den utsatts för luft i 36 år. Det får mig att tro att det kanske är än värre i poolen? Känner ni till denna matta? Kommer den att täta även fortsättningsvis eller behöver man göra en totalrenovering?


Utloggad Erica

SV: Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2012, 15:04:25:25 »
Hmm, undrar just vad det är som du har hittat... På en konventionell gjuten betongpool så finns ingen fuktspärrsfolie eller något sådant - poolen gjuts av betong med sådan sammansättning och vibrering att den är vattentät i sig själv. Något ytterligare fuktskydd behövs inte. Är du helsäker på att det är en gjuten betongpool och inte någon murad konstruktion bakom ? Kan de möjligen haft problem med tätheten och lagt till ett inre tätskikt ? I så fall står du ju inför större problem. Då måste du dels kontrollera vad det är som ligger där och i vilken kondition som det är och om det går att åtgärda eventuella skador på det. Men det kan ju också vara så att poolen egentligen är tät men att man lagt något mellanskikt av något annat skäl. Men är poolen korrekt gjuten skall den alltså vara vattentät i sig själv. Vet du om det var proffs eller gör-det-själv vid bygget av poolen ?

Christofr

  • Gäst
Christofr
SV: Renovera kaklad inomhuspool. Liner går icke...
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2012, 15:33:12:12 »
Nu när jag har varit och kikat igen så finns det möjlighet att det där gummiskiktet inte hör till poolen utan är det som ligger under den omgärdande trallen. Det är svårt att se. Jag har tagit några bilder på spektaklet, och gummimattan är med på bild 2-4:

http://www.cleancut.se/images/pool1.jpg
http://www.cleancut.se/images/pool2.jpg
http://www.cleancut.se/images/pool3.jpg
http://www.cleancut.se/images/pool4.jpg

Om det bara är vattentät betong så är jag lugn. Ingenting kan då hända och jag kan skrapa bort det gamla och kakla om själv. OM det istället är en 36 år gammal gummiduk så blir jag livrädd! Då är det nog läge att tömma vattnet och bygga en ny liner-pool inuti poolen.

Jag skulle verkligen uppskatta lite uppgifter om vad det kan vara. Tack för all hjälp hittils.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan