VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Återkommande problem med grumligt vatten  (läst 2636 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkbpower

Återkommande problem med grumligt vatten
« skrivet: maj 27, 2018, 08:48:49:49 »
Hej,
Har alltid samma problem när jag ska starta upp poolen för säsongen.
Den brukar vara lite grön innan jag chock klorerar.
Kanske tog det i lite fel ordning nu men först chockklor.
Sen justerade jag pH och Alk.
Sen har jag kört med multipuckar.
Vattnet blir blått och fint direkt men inte så där klart som det ska bli.
Har mätt med sticka och pH ligger på ca 7,4 och Alk på 100. Klor på ca 3 just nu.
Vattnet verkar stabilt.
Har haft samma problem varje säsong och kommer ju aldrig ihåg vad jag gjort för att få till det.
Nåt år har jag för mig att jag bytte sanden i filtret och då blev vattnet klart på ett dygn.
En annan gång hjälpte det med att jag köpte sk 1-5 puckar på Biltema som jag lade i och då funkade det.
Men inte nu.
Har backspolat och då kommer det lite mjölkigt vatten men poolen blir inte bättre för det.
Kan det vara kalk tro som är svårt att få bort?
Bifogar bild på hur det ser ut nu.

Poolgiganten

Utloggad OskarLandgren


Utloggad Erica

SV: Återkommande problem med grumligt vatten
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2018, 16:21:20:20 »
Om du misstänker att det handlar om kalkutfällning - som ser ut som om man hällt lite mjölk i vattnet - så sänk pH något och se om det blir bättre. Kalkutfällning sker främst vid aningen högt pH.

Om du låter poolen vara ostörd - lägger det sig då något på botten och vattnet klarnar ? I så fall kan du behöva dammsuga mot avlopp (waste-läge) om du har fått någon utfällning av partiklar som är så små att de går rakt igenom filtret både vid filtrering och vid vanlig dammsugning.

Utloggad jkbpower

SV: Återkommande problem med grumligt vatten
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2018, 13:21:52:52 »
Jag hällde i flockmedel igår.
Kollade idag och såg ingen skillnad men det har kanske gått för kort tid.
Tog även in en glasburk med poolvatten och har haft i flockmedel för att se om det gör någon skillnad.
Om det är kalk borde det väl sjunka till botten i burken efter ett tag?
För nån vecka sen gjorde jag ett test och tog 2 glas och fyllde med poolvatten.Det ens glaset körde jag sen genom ett pappersformat och tyckte då det blev klarare.
Min fru kollade också och sa att det jag filtrerat var klarare.
Finns det andra filter man kan ha efter sandfiltret som tar mindre partiklar.

I alla fall, återkommer hur vattnet i burken ser ut i eftermiddag.Är kanske ingen idé att suga direkt till waste utloppet om det inte lägger sig på botten.

Utloggad jkbpower

SV: Återkommande problem med grumligt vatten
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2018, 19:31:18:18 »
Det ser ut att lösa sig 😀
Nu på kvällen ser jag botten.Kanske inte glasklart men mycket bättre.
Imorgon kanske det är ännu klarare.
Förmodligen har jag haft i flockmedel de andra säsongerna men inte haft tålamodet att vänta utan börjat  fibbla med andra grejer och vips så har vattnet blivit bra och jag har inte den blekaste om vad jag gjorde 😊.
Nu håller vi tummarna på att det blir kristallklart vatten för nu är tempen uppe i 27g så nu börjar det bli skönt.
Tack för hjälpen.

Utloggad Erica

SV: Återkommande problem med grumligt vatten
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2018, 00:35:32:32 »
Citera
Finns det andra filter man kan ha efter sandfiltret som tar mindre partiklar.

S.k. diatomitfilter tar betydligt mindre partiklar än ett sandfilter, men används normalt då som ersättning för sandfilter, inte som komplement. Filtren är ganska vanliga i USA men ovanliga i Sverige p.g.a. svårigheter att få tag på diatomitpulver. När filtret backspolas åker nämligen diatomiten med ut i avloppet, varför man måste hälla i ny sådan efter varje backspolning. Diatomit fanns att köpa här också tidigare, men har blivit mera sällsynt eftersom det kommit krav på noggrann hantering av det. Hanteras det ovarsamt dammar det och dammet är hälsovådligt att inandas.

Vi hade ett sådant filter till en pool vi hade när vi bodde i USA. Jo, det filtrerade verkligt effektivt, vattnet blev kristallklart. Men ur ren simsynpunkt märker man inte så stor skillnad på ett filter och ett annat - vattnet "känns" rent och ser rent ut även med sandfilter. Skillnaden kan du nog mest se i form av olika siktdjup i riktigt djupa pooler, eller med hjälp av instrument.

Utloggad jkbpower

SV: Återkommande problem med grumligt vatten
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2018, 07:32:00:00 »
Ja, vi brukar semestra i Florida och deras pooler är jätte klara.
Jag brukar kolla lite vad dom har för rening och sist när poolskötaren kom så såg jag att han gjorde rent ett pappersfilter.
Kan dom ha både papper och sandfilter tro?

Utloggad Erica

SV: Återkommande problem med grumligt vatten
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2018, 13:18:15:15 »
Ja, vi brukar semestra i Florida och deras pooler är jätte klara.
Jag brukar kolla lite vad dom har för rening och sist när poolskötaren kom så såg jag att han gjorde rent ett pappersfilter.
Kan dom ha både papper och sandfilter tro?

Gjorde rent ett pappersfilter ? Är du säker på att det var ett pappersfilter - sådana brukar inte GÅ att rengöra, det är utbyte som gäller. Kan det möjligen ha varit någon annan form av patronfilter, t.ex. av polyester eller liknande ?

Utloggad jkbpower

SV: Återkommande problem med grumligt vatten
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2018, 13:22:06:06 »
Gjorde rent ett pappersfilter ? Är du säker på att det var ett pappersfilter - sådana brukar inte GÅ att rengöra, det är utbyte som gäller. Kan det möjligen ha varit någon annan form av patronfilter, t.ex. av polyester eller liknande ?
Ja, jag blev också lite förvånad men jag såg inte så noga.Det kan ju vara som du säger att det var typ polyester.
Ett patronfilter var det i alla fall.😊

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag