VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator vs Saltbrominator i ett spabad?  (läst 5263 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

Saltklorinator vs Saltbrominator i ett spabad?
« skrivet: januari 22, 2020, 15:27:53:53 »
Hejsan.

Av vad jag läst mig till här på forumet så verkar dessa båda tekniker ge väldigt lite mixtrande med diverse kemikalier i spabadet. Hur är det egentligen med de båda varianterna, är det verkligen såsom tillverkarna vill påskina "perfekt vatten, alltid. Inga övriga kemikalier och inget dåligt vatten igen"?

Ex har man saltklorinator, behöver man då inte justera pH-värdet (förutom möjligen då man fyllt på nytt vatten och vill ha "rätt" pH-värde från början)? Behöver man inte justera vattenkemin öht därefter?

Ex Brominator, är reningen tillräcklig med endast Brominatorn, eller behöver man ändå Aktivt syre som komplement (det behöver man ju vid användning av Bromtabletter)?

Vilken är fördelarna/nackdelarna med respektive teknik?

Salt till saltklorinator kostar typ 150 kr för 25 kg, medans Bromsalt kostar hiskeliga 700 kr för 2,2 kg...huh... Händer något så man måste byta vatten så är det ju ingen stor grej om man har saltklorinator, men har man Brominator är det ju inte lika kul.

Är det verkligen så bra som man vill hävda?

/Urban.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator vs Saltbrominator i ett spabad?
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2020, 20:38:01:01 »
Hej,
Du vet hur jag tänker. Klor är beprövat i över 100år. Många studier och forskning på området.
Saltklorinatorn har fördelen att du tillsätter billigt matsalt till vattnet och klorinatorn bildar fritt klor.

Fördelen med denna metod är;
1) Nästan alltid samma halt av olika ämnen i vattnet. Kloret återanvänds.
2) Du kommer troligen aldrig att behöva chocka vattnet för att bränna bort bundet klor eller föroreningar.
3) Du behöver bara mäta fritt klor och pH

Oavsett om du använder brominator eller klorinator kommer du behöva sänk pH-medel.

Nackdelen med denna metod (elektrolys) är att styrningen kan variera. Många har tidsstyrning på elektrolysen. Då gäller det att ha koll på värdena. Klorhalten kan tok-rusa eller sjunka. Det är produktionstiden av klor som ställs in. Det finns system som har koll på tex. klorhalt. Lite dyrare men minimerar riskerna för problem. 
Ett bra inlägg.
Roger

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator vs Saltbrominator i ett spabad?
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2020, 23:06:22:22 »
Tack för svaret.

Har du nått exempel på system (pris?) som kan hantera klortillverkning/mängd automatiskt? Jag menar ett ”normalt” system verkar man kunna köpa för runt 10000 kr. Vad kan man förvänta sig att ett automatiskt system kostar (20000 kr, eller mer??).

Om man inte är överkänslig för klor så finns det väl egentligen ingen anledning att välja Brominator, eller?

En liten följdfråga bara;

Användning av klor har jag förstått är största orsaken till att spalocken inte håller längre än 4-5 år, typ. Det är väl klorgasen som avdunstar och bränner sönder fuktspärren i locket och sen bli locket vattenmättat (=urusel isolering). Men hur blir det om man har klorinator (eller Brominator)? Minskar mängden klorgas då (=minskad påverkan på locket) eller blir det ingen skillnad jmf med normal användning av klorprodukter?

/Urban.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Saltklorinator vs Saltbrominator i ett spabad?
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2020, 18:51:57:57 »
Även ozonet från ozonatorn  är en stor bov i att fräta sönder spalock
Ozonet desinficerar vattnet den lilla tiden bubblan stiger till ytan och desinficerar bara det vattnet som är i kontakt med gasbubblan

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator vs Saltbrominator i ett spabad?
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2020, 15:57:47:47 »
Ozon är ett starkt oxidationsmedel och skulle kunna fräta på locket. Som gas är ozon ganska löslig i vatten. samt mycket reaktiv. Vilket betyder att det hinner troligen omvandlas/reagera med andra ämnen innan det når locket. Om bara ozon används som rening kan detta vara orsaken. Ozon sönderfaller till syrgas som är mindre reaktiv än ozonet och det kan också oxidera locket.
 
Jag tror att locket oxideras pga. badande och klor. Vi släpper ifrån oss ammoniak och tillsammans med klor bildas kloraminer (bundet klor). Först bildas monokloramin, sen di-kloramin och sist trikloramin.
De första kloraminerna är lättlösliga i vatten medans den tredje är olöslig i vatten. Den är gul och liknar rapsolja. Hamnar på ytan där den dunstar. Den är en föregångare till nitroglycerin och är mycket reaktiv.
Ofta kan man läsa om en brun rand i poolen som verkar vara omöjlig att få bort. Det är effekten av bundet klor/trikloramin som hamnat vid vattenytan.
 
Där har jag ett litet knep. Att fånga upp trikloramin. Mycket enkelt i min pool. Eftersom jag kör min cirkulation dygnet runt så hamnar allt vid ytan i skimmern. Där har jag en fettabsorbator för spabad som är tänkt att fånga upp fett i spabad. Efter mycket bad och klor kan den bli gul. Så prova gärna att ha en fettabsorbator i spabadet om klor används som desinfektionsmedel.
Roger
 


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan