CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skrynklig liner  (läst 6265 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ma.e

Skrynklig liner
« skrivet: april 25, 2009, 01:27:52:52 »
Tog över en pool modell "åttan" då jag köpte hus. Underhållet förra sommaren lämnade en del i övrigt att önska och alger kom som ett brev på posten..

För en vecka sedan pumpade jag ut allt gammalt äckligt vatten och rengjorde poolen för hand för att få en "nystart".

När jag sedan var klar och skulle börja fylla poolen igen så märker jag att linern veckat sig på hela botten och det är hopplöst att få det bra. När man får det bra på ett ställe blir det sämre på nästa osv..

Då fyllde jag poolen idag med ca 10 cm vatten för attsedan försöka sträcka linern mot kanterna, det gick hyffsat men fortfarande är linern inte ända in mot poolväggarna och jag är rädd att den spricker sönder kring skimmer och utblås när tyngden från vattnet kommer.

Någon som har erfarenheter kring detta?

Poolgiganten

Utloggad William

SV: Skrynklig liner
« Svar #1 skrivet: april 25, 2009, 21:13:59:59 »
Tog över en pool modell "åttan" då jag köpte hus. Underhållet förra sommaren lämnade en del i övrigt att önska och alger kom som ett brev på posten..

För en vecka sedan pumpade jag ut allt gammalt äckligt vatten och rengjorde poolen för hand för att få en "nystart".

När jag sedan var klar och skulle börja fylla poolen igen så märker jag att linern veckat sig på hela botten och det är hopplöst att få det bra. När man får det bra på ett ställe blir det sämre på nästa osv..

Då fyllde jag poolen idag med ca 10 cm vatten för attsedan försöka sträcka linern mot kanterna, det gick hyffsat men fortfarande är linern inte ända in mot poolväggarna och jag är rädd att den spricker sönder kring skimmer och utblås när tyngden från vattnet kommer.

Någon som har erfarenheter kring detta?
OBS! Jag vet inte om det kan hjälpa dig, men jag hade en poolare som hade samma problem (en svåger).

Han fick rådet att tömma poolen så mycket som möjligt och sen fylla på den med varmt vatten, vartefter han "gick runt" och sträckte ut bubblorna. Han tömde hela sin varmvattensberedare och även grannens.

Minns när vi byggde vår för 25 år sedan var det endast linerinläggningen vi lejde bort, och han som gjorde det ville ha varmvatten så linern blev mjuk så vi tömde vår beredare.

Men OBS igen, kanske att det inte hjälper dig utan du har ett annat fel.
Vi har aldrig tömt vår pool.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad ma.e

SV: Skrynklig liner
« Svar #2 skrivet: april 26, 2009, 01:14:59:59 »
Tack för svaret. Testade sträcka ut vecken lite igår med händerna (har ca 10cm vatten i nu) och det gick hyffsat.
Men det är ändå som att den har krympt eller nått, den räcker liksom inte till...

Utloggad blask

SV: Skrynklig liner
« Svar #3 skrivet: april 26, 2009, 07:33:43:43 »
hej
max 3 cm varmt vatten sträck från mitten o utåt, men det är stort omöjligt att få bort alla veck
lycka till

Utloggad William

SV: Skrynklig liner
« Svar #4 skrivet: april 26, 2009, 07:46:59:59 »
Tack för svaret. Testade sträcka ut vecken lite igår med händerna (har ca 10cm vatten i nu) och det gick hyffsat.
Men det är ändå som att den har krympt eller nått, den räcker liksom inte till...
En liner är alltid lite mindre än poolens mått, sen är det vattentrycket som skall sträcka ut den. Och ju mer varmvatten i början desto mjukare och lätt utsträckt blir den.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag