VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fint damm i botten  (läst 4258 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karinc

Fint damm i botten
« skrivet: augusti 04, 2019, 16:08:08:08 »
HAr nyss köpt en robot men blev så besviken för tycker inte att den tar upp så mycket. Läste sen i den här tråden: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14770.msg109197#msg109197 att filtrena i robotar inte klarar fint damm (eller finns det de som gör det?) utan att man istället ska dammsuga mot avlopp / waste-läge. Vi verkar dock inte ha ett sådant läge på vårt filter...så hur gör man då? Testade flockningsmedel för första gången för någon dag sedan men allt hamnade i pumpen :o - det ska det väl inte? På instruktionerna stod det att cirkulationen skulle vara igång "ett tag" (tills man såg att det flockades) och sen stängas av så det skulle sjunka till botten. Vad är "ett tag"? Hur ser man att det flockas? Vet inte hur det ser ut...
Tacksam för hjälp.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Fint damm i botten
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2019, 09:26:34:34 »
De allra flesta robotar levereras med en korg , den tar lite grövre partiklar och fungerar bra tex vid uppstart på våren när det ligger grövre skit, löv mm.

Under säsong är denna kort ganska värdelös, jag har köpt till ultrafine filtret till min robot som då är en eftermarknads produkt, att den inte ingår i robotköpet tycker jag är dåligt !! men när jag kör detta filter blir botten och vattnet enormt rent , sen dess har jag aldrig ens behövt flocka

Vad menar du med att hamnade i pumpen ? skiten eller flockningsmedel ? jag brukade lägga en flockpuck i skimmern som sakta löses upp då flockas skiten dels i sandfiltret men även en del klumpar på botten

Utloggad karinc

SV: Fint damm i botten
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2019, 09:45:35:35 »
Menar att det hamnade i korgen i pumpen, själva medlet. Det låg gråa "slime-klumpar" i den.
Var kan man köpa sådant ultrafint filter?

Utloggad nyburjare

SV: Fint damm i botten
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2019, 11:06:48:48 »
Ja då flockades det väl ut där, var nog inte själva flockmedlet ? men borde åkt med in i filtret

Beror på vad du har för robot ? tror knappast det finns till vilken som helst , men till min dolphin fanns det
https://www.amazon.com/Maytronics-Dolphin-9991460-ASSY-Cartridge-Assembly/dp/B074R5LCQ8



Utloggad karinc

SV: Fint damm i botten
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2019, 15:49:24:24 »
Tack!
Ang. flockningsmedlet - jag trodde att det skulle fånga upp småpartiklar och sedan lägga sig på botten så man sen kunde ta upp det m.h.a. dammsugare el robot. Hade vi på cirkulationen för länge?

Utloggad karinc

SV: Fint damm i botten
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2019, 16:37:27:27 »
Förresten, vilken dolphinmodell har du? Vad kostar den? Passar filtrena till enkla Dolphinmodeller? Förlåt för alla frågor men är så less på (och ledsen över) detta. Köpte en robot, körde den ett par gånger, bytte den för det visade sig vara fel på den, men den andra funkade ju inte heller...Inte som jag vill iaf. Så nu har jag lämnat tillbaka den. Kanske är bättre att betala mer och det funkar!

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fint damm i botten
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2019, 17:18:21:21 »
Skriv gärna vilka robotar ni syftar på. Min Zodiac RC4400 fungerar utmärkt tycker jag.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad karinc

SV: Fint damm i botten
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2019, 18:02:36:36 »
Jag köpte en Poolrobot Manga X från Folkpool. Och jag VET ju inte - har aldrig haft någon förut - men trodde den skulle ta upp "smådammet" vilket den inte gjorde. Eller inte tillräckligt bra iaf.  Den var tydligen en ny modell. Den funkade bra för övrigt (tuffade på och jobbade ) men vill inte behöva gå efter med dammsugare...

Utloggad nyburjare

SV: Fint damm i botten
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2019, 19:45:05:05 »
Man brukar få vad man betalar för. Din anges till 50 micron. Min med standard filter till 70 micron och med ultrafine till 30 micron.. så din borde i alla fall ta mindre stoft än min som standard... om det räcker vet jag inte.... men tydligen inte.
Köpte denna förra våren på rea för ca 6000. Rea nu igen.. ultrafine tillkom  för ca 800 kr
https://www.robotexpert.se/Poolrobotar/Dolphin-E10.html?gclid=EAIaIQobChMIx5KmyKTs4wIVR6maCh0EnwFpEAAYASAAEgIrAvD_BwE

Ser nu att man anger 100 micron på min. Förvånar mig inte för den är helt värdelös utan ultra filtret. Borde inte få säljas utan
« Senast ändrad: augusti 05, 2019, 19:50:14:14 av nyburjare »

Utloggad karinc

SV: Fint damm i botten
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2019, 21:43:34:34 »
Sökte efter det (filtertätheten) men hittade inte den infon nånstans. Jag är urusel på matte och kan inte sådana mått, men en annan jag funderade på hade 180 mų  så försökte jämföra... Fast det var ju Mų (micro?) och vet inte vilket som är tätare.  Eller är det egentligen samma sak men folk till vardags bara säger "ų"? Tack för tipset och länken- ska kolla! Och STORT tack för hjälpen!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan