VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fint damm i botten  (läst 4259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karinc

SV: Fint damm i botten
« Svar #20 skrivet: augusti 10, 2019, 01:35:23:23 »
Hur gör man för att dammsuga mot waste? Tror inte vi har någon sådan inställning... VAR är den ens - på sandfiltret?
Ang. roboten - nu har jag köpt den! Men köpte från Spanien för det blev samma pris inklusive det fina filtret som på robotexperten utan det :)

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Fint damm i botten
« Svar #21 skrivet: augusti 10, 2019, 10:25:11:11 »
Vredet där du väljer backspolning brukar ha flera val, bla waste.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad karinc

SV: Fint damm i botten
« Svar #22 skrivet: augusti 10, 2019, 11:12:47:47 »
Ok, tack,  men vårt har bara B,B-F och F. Ett gammalt Pahlénfilter.

Utloggad karinc

SV: Fint damm i botten
« Svar #23 skrivet: augusti 10, 2019, 11:29:36:36 »
Nej, ser nu att vi har ett S också - Vad står det för? Någon som vet?

Utloggad Erica

SV: Fint damm i botten
« Svar #24 skrivet: augusti 10, 2019, 11:50:06:06 »
Vi har också ett äldre Pahlénfilter, men vi har alla de lägen som brukar finnas på de flesta filter: cirkulation , filtrering, backspolning, renspolning, avlopp, stängd. Står även på engelska: circulation, filtration, backwash, rinse, waste, closed.

cirkulation = vatten cirkulerar i systemet men passerar förbi filtret utan att filtreras

filtrering = det normala driftsläget, vattnet passerar genom filtret och renas

backspolning = vattnet går baklänges genom filtret och till avlopp, för att rensa filtret när det blivit igensatt

renspolning = vattnet passerar filtret i rätt riktning men går till avlopp. Körs 10-15 sekunder efter att man kört en backspolning för att få sanden att lägga sig rätt och det sista smutsvattnet att gå ut i avloppet

avlopp = vattnet som sugs in från poolen går direkt till avloppet. Används för att t.ex. dammsuga och låta dammsugningsvattnet gå till avlopp i stället för till filtret. Bra om man fått mängder med skräp på botten eller fått sådant som är för finkorningt för att fastna i filtret. Observera dock att man snabbt förlorar mycket vatten ! Läget används också när man t.ex. vill sänka vattennivån eller byta en del av vattnet.

stängd = helt stängt. Inget vatten passerar åt något håll. Bra t.ex. vid servicearbeten för att förhindra onödiga utläckage av vatten.




Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fint damm i botten
« Svar #25 skrivet: augusti 10, 2019, 11:55:09:09 »
När det gäller pyttepartiklar har jag tagit ett vp-rör (sånt man har till elinstallationer) och satt ihop men en bit vattenslang. Då min pool är delvis upphöjd kan jag köra med hävertfunktionen och suger ut dammet med den direkt ut på gräsmattan. Har haft en del pyttepartiklar som minskat med den här metoden. Har varit tämligen konstant förut, man dammsuger upp dem och de kommer tillbaka genom filtret. Har inte spelat någon roll om jag har haft flockmedel eller inte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan