VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Trasig plugg, hydraliskt pooltäckning drar åt fel håll, flockning åtgärd efter  (läst 1330 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad davidscones

Tjena,

JAg är rätt oerfaren av att ha pool då den ingick i ett köp av nytt hus!

Vi har 4 problem med poolen,

1. En plugg för cirkulationen har lossnat (sliten som ni ser på bilden) Plasten bara lossnade och vatten sprutade ut som det inte fanns en morgondag.
    Nu har vi temporärt pluggat med en trasa som inte är optimalt, men kan inte hitta pluggen online, vet inte ens vad den heter?

2. Pooltäckningspumpen som är hydralisk, drar endast åt 1 håll (avtäckning av pool) iavsett i vilket läge som nyckeln är i (se bifogad bild). DEtta har givit upphov till att pooltäckningen har rullat ihop sig till sådan grad att den lossnat från sidofästena och jag vågar inte mixtra mer med denna i räddsla att jag gör något värre.
Någon kanske vart med om samma problem och har en smidig lösning.

3. Vi har ett problem med breddavloppet som läcker med en stor spricka i. Detta gör att poolens vattennivå ständigt sjunker. KAn man ersätta denna enkelt?

4. Poolen har varit grumlig länge och vi bestämde oss för att flocka. När vi gjorde detta var det på morgonen krisstallklart vatten med en mörk gegga på bottnen.
Jag la ner pooldamsugarn (automatisk) imorse och nu är vattnet åter grumligt ?!?  vad ska man göra efter flockning ?

Tack så hemskt mkt för all hjälp, helt novis i detta!

Vänligen

David

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

1. Det är en plugg i en anborrningsbygel som gått av. Själva gängan på pluggen sitter kvar i hålet. Så här ser bygeln ut utan plugg:

https://www.poolstore.se/p/anborrningsbygel-50mm-x-%C2%BD-tum/

Den enkla lösningen är att pilla ur den gängade delen som sitter kvar i hålet och sedan åka till närmaste varuhus och köpa en ny plugg - helst i plast. Det är antagligen en 1/2" gänga men det får du ju dubbelkolla...

En annan lösning är ju att åka till poolaffären och köpa en ny bygel ink propp och montera denna över det lilla hålet i röret, men det blir en hundring i onödan.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
2. På pumpen sitter en elventil som ska ändra håll på flödet, antingen får inte den nån spänning, spolen är trasig eller sliden har fastnat.
Har du inte grejat med hydraulik innan så försök hitta nån som kan hjälpa dig, det är höga tryck och trist om det vräker ut en massa olja.

3. Bild på hur det ser ut?
Går säkert limma, är inget tryck eller rörelse.

4.
Efter att man sugit upp en massa bös så kan du behöva backspola filtret så man blir av med det ur systemet.
googla backspolning så finns en massa guider hur man går tillväga.

Utloggad Erica

Beträffande flockningen: själva flockningen var tydligen framgångsrik, de fina partiklarna klumpade ihop sig, vattnet blev klart. Men när du sedan körde din automatiska bottendammsugare så förstördes det hela. Antaglihen slog den isär det om flockats ihop och sedan klarade dess  filter inte att skilja av det hela. Är det en poolrobot du har eller en dammsugare som är ansluten med slang till bräddavloppet ? En robot har nog för dålig filterkapacitet för att klara detta, speciellt om det var så finkorniga saker att det fodrades flockning för att få ihop dem.

Dammsug i stället på konventionellt ätt med slang, kopplad till bräddavloppet, och observera noga om något skräp kommer ut ur inloppsmunstyckena. OM det gör det så är partiklarna för finkorniga även för ditt sandfilter och då måste du i stället dammsuga mot avlopp / waste-läge. Om inget kommer ut så kan du dammsuga mot filtret på vanligt sätt men märker du då att flödet blir för litet/ suget för dåligt så får du avbryta dammsugningen och backspola filtret innan du dammsuger vidare.

Utloggad Ingvar

2. Kan det vara så enkelt som att snörena som ska dra ut överdraget från rullen har gått av någonstans? Dina foton på motorn och nyckelvredet säger inte så mycket mer än att det är ett Pool-lock överdrag du har. Ta gärna foto på själva rullen och som även visar hur snörena är dragna från rullen. Är snörena väl spända?

3. Jag råkade ut för samma sak med mitt breddavlopp för några år sedan. I stället för att köpa nytt, så spacklade jag med polyesterspackel och glasfibernät över sprickorna. Detta har hållit  utmärkt hitills.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan