CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alkanitet  (läst 3389 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Alkanitet
« Svar #10 skrivet: september 12, 2023, 11:32:51:51 »
Jag har ingen vetenskaplig grund för vad som är "bra vatten". Det är en bedömning grundad på 19 säsongers erfarenhet från drift av vår pool. Det enda som jag objektivt kan mäta är pH och fritt klor. Nu  har jag inte sett något behov av att mäta i år då vattnet känns precis som vanligt under tidigare säsonger med avtagande frekvens av mätande.

Det jag kan observera utan att mäta är att vårt vatten är klart och luktfritt samt att det inte finns någon antydan till hala väggar, irriterad hud eller ögon. Klorhalten hålls på bra nivå med tillsats av en ny veckoklorpuck per vecka. Klor och pH har alltid vid tidigare mätningar legat på bra värden.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad matbl

SV: Alkanitet
« Svar #11 skrivet: september 12, 2023, 13:06:11:11 »
Är det kommunalt vatten så brukar kommunen/vattenverket ange saker som hårdhet och pH.

Vad klorerar du med?

Utloggad TommyC

SV: Alkanitet
« Svar #12 skrivet: september 12, 2023, 18:01:39:39 »
Ja, vattenverket har detaljerad information om vattnet.

Vi har alltid klorerat med veckopuckar typ multiklor från några olika leverantörer. De senaste två säsongerna var det från Biltema. Före det från Svensk Poolmiljö som hade bästa pris 2016 då jag beställde 15 kg. Dessförinnan köpte vi varje år från Folkpool som brukade ha bra erbjudanden innan poolsäsongen började. De senaste åren har jag struntat i chockkloreringen vid start av säsongen. Vattenverket mäter 0,25 ppm fritt klor så behovet av inledande chockklorering torde vara obefintligt i vårt fall.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad matbl

SV: Alkanitet
« Svar #13 skrivet: september 13, 2023, 20:50:21:21 »
Och vad säger de att det har för pH och hårdhet då?

Chockkloret har en till poäng om man kör med manuell klorering nämligen att det innehåller kalcium. Så samtidigt som man fyller på med nytt vatten på våren så fyller man på med kalcium.

Håller du pH bra och poolen är ren så är det förmodligen ok.
Rätt TA och TH ser ju dock till att utrustning och poolen i sig mår bra också.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag