CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Någon som har erfarenhet av automatiskt poolskydd?  (läst 8293 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Richie76

Någon som har erfarenhet av automatiskt poolskydd?
« skrivet: december 06, 2009, 10:33:09:09 »
Hej! Eftersom man har småbarn tänkte jag investera i ett automatiskt poolskydd. Det kostar multum, men är nog värt det i längden. Det jag gillar med denna från Svenska poolfabriken är att det finns i transparant utförande, så att man kan se belysningen. Man har ju trots allt poolen täckt den allra största delen av tiden. Om någon har erfarenhet eller har hört något om detta poolskydd får in gärna svara. Har fått ett varuprov på den transparanta varianten men skulle gärna se någon bild på hur det ser ut i verkligheten.

Här finns länk till poolskyddet:

http://www.svenskapoolfabriken.com/Default.aspx?PageID=30&op=87&MenuID=457

Rikard

Poolgiganten

Utloggad pennan

SV: Någon som har erfarenhet av automatiskt poolskydd?
« Svar #1 skrivet: december 06, 2009, 10:42:38:38 »
Hej!

För dem pengarna skulle jag nog hellre satsa på ett pooltak. Har inte ett själv ännu, men efter vad jag läst på forumet så har jag fått klart för mig att det är det som gäller.

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Ingvar

SV: Någon som har erfarenhet av automatiskt poolskydd?
« Svar #2 skrivet: december 06, 2009, 11:45:27:27 »
Transparent utförande kan du nog få till de flesta typer av automatiska pooltäckningsanordningar. Jag har själv ett automatiskt överdrag från Folkpool, se: http://www.folkpool.se/pool-produkter/pooloverdrag/poollock.

Vi hade mycket funderingar kring vad som var bäst, pooltak eller poolduk. Prismässigt är det inte någon stor skillnad mellan ett helautomatiskt poolöverdrag och ett pooltak. Det som avgjorde i vårt fall var det estetiska.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Richie76

SV: Någon som har erfarenhet av automatiskt poolskydd?
« Svar #3 skrivet: december 06, 2009, 16:08:18:18 »
Hej!

För dem pengarna skulle jag nog hellre satsa på ett pooltak. Har inte ett själv ännu, men efter vad jag läst på forumet så har jag fått klart för mig att det är det som gäller.

Mvh Magnus

Har också förstått att det verkar vara pooltak som gäller bland de flesta. Jag är dock en poolöverdragskille :)

Utloggad Richie76

SV: Någon som har erfarenhet av automatiskt poolskydd?
« Svar #4 skrivet: december 06, 2009, 16:15:46:46 »
Transparent utförande kan du nog få till de flesta typer av automatiska pooltäckningsanordningar. Jag har själv ett automatiskt överdrag från Folkpool, se: http://www.folkpool.se/pool-produkter/pooloverdrag/poollock.

Vi hade mycket funderingar kring vad som var bäst, pooltak eller poolduk. Prismässigt är det inte någon stor skillnad mellan ett helautomatiskt poolöverdrag och ett pooltak. Det som avgjorde i vårt fall var det estetiska.

Det var ett rejält automatiskt överdrag ni skaffat! Det som vi sneglar på känns lite b-igare, men änså rätt prisvärt. Är ni nöjda med erat överdrag? har ni transparent?

Utloggad Ingvar

SV: Någon som har erfarenhet av automatiskt poolskydd?
« Svar #5 skrivet: december 06, 2009, 19:09:00:00 »
Vi valde inte transparent. Har rätt mycket nedfall från grannens träd, och vi fick för oss att det ser något värre ut med skräp ovanpå ett transparent överdrag. Vi har haft det nu under tre säsonger, och det fungerar väldigt bra. Uppskattar framför allt att det är väldigt driftsäkert och så gott som underhållsfritt. Det är också skönt att kunna styra med nyckelvred direkt vid altandörren. Det enda som då stör, är att hantera trappfliken, som måste kopplas loss med sina gummistroppar och sedan vikas upp över överdraget. När det gäller hanterbarhet borde därför ett lamelltäcke med automatisk upprullning vara det allra smidigaste, eftersom trappfliken hanteras helt integrerat med överdraget.

Anledningen till att vi valde helautoamtiskt överdrag var att vi lät oss övertalas av poolförsäljeren om att ett manuellt överdrag kan någorlunda enkelt hanteras av en person för en pool upp till 8x4 meter. Men för större pooler blir det för tungt att veva (åtminstone för min fru eller barnen).

När jag undersökte olika produkter, tyckte jag att Pool-Lock hade den tekniskt sätt bästa lösningen. Men jag har inte tittat närmare på det överdrag från Svenska Poolfabrikens som du är intresserad av. Prismässigt skiljer det en hel del mellan olika alternativ, men det är omöjligt att sätta sig in i och förstå skillnaderna när man endast ser en produktsida i katalogen eller på webb-siten, så man måste undersöka närmare om man vill förvisa sig om att få den bästa lösningen. Kolla upp med poolförsäljaren om underhållskrav, garantivillkor och gärna referenser till någon kund som använt överdraget några år.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Poolstart.se

SV: Någon som har erfarenhet av automatiskt poolskydd?
« Svar #6 skrivet: januari 25, 2010, 11:29:19:19 »
Hej,

Oftast ska man fundera såhär:

Har man många träd, buskar bredvid poolen så ska man inte investera i ett automatiskt poolöverdrag, då det är svårt att hålla den ren.
Fördelen med automatiskt poolöverdrag är att man slipper att få "växthus"-känslan på tomten, samtidigt så har man 32-34 grader i poolen under sommaren i sydsverige vid solar lamellöverdrag.

Med vänlig hälsning

Mark


« Senast ändrad: januari 25, 2010, 12:20:08:08 av Rickard »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag