VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Finns det någon mera golvliknande övertäckning ?  (läst 3710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

Finns det någon mera golvliknande övertäckning ?
« skrivet: oktober 18, 2009, 16:46:00:00 »
Vi har funderat på att på sikt byta ut vårande nuvarande övertäckning (standardöverdrag av plast) mot något som är bekvämare att hantera och som gärna gör att man kan använda rumsytan (det är en inomhuspool) när man inte badar. Tittade på lamellösningar men de vi sett hittills utgav sig bara för att klara en person på max. 90 kg som tagit sig ut på övertäckningen, medans jag helst skulle vilja hitta något som duger som dansgolv.. :(  Samtidigt måste det ju vara enkelt och smidigt att lägga på och ta bort så det inte blir en jobbig procedur varje gång som man skall bada. I början hade vi alltid poolen helt öppen, men det avdunstade för mycket och vi fick höga energikostnader för värme, ventilation och avfuktning. Så fort som vi la på ett överdrag så försvann de problemen, men det är inte den optimala lösningen. Är det någon som har några bra ideer eller har sett någon fiffig produkt som klarar detta ?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Finns det någon mera golvliknande övertäckning ?
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2009, 16:55:34:34 »
Inga svar på denna efterlysning. Jag gissar att det betyder att det inte finns något som passar in på mina önskemål. Tja, vi får väl försöka uppfinna något eget då.

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: Finns det någon mera golvliknande övertäckning ?
« Svar #2 skrivet: oktober 30, 2009, 20:30:28:28 »
Hej vi köpte en rollteck visserligen till utomhus pool men funkar ypperligt till inomhus ock so funkar som så att det är en stark press med aluminiumrör insvettsat samt den sista som har öppning i ändan för att däri sätta en så kallad markisväv för upprullning min pool är 4*7 och äntligen klarar jag själv eller mina barn att både täcka av och dra på själv medföljer fästen så den är barnsäker om man använder spännenrna som medföljer
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Utloggad Valle

SV: Finns det någon mera golvliknande övertäckning ?
« Svar #3 skrivet: oktober 31, 2009, 23:00:14:14 »
Hej
Jag är ingen expert på ämnet men tror säkert att det går att bygga ett dansgolv på poolen. Jag tror att man ska prata med någon scentekniker och ta lite idéer därifrån.
MVH Valle
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Finns det någon mera golvliknande övertäckning ?
« Svar #4 skrivet: november 04, 2009, 16:48:06:06 »

Ja på rolltecen ska man nog inte försöka dansa...

 ;D
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Erica

SV: Finns det någon mera golvliknande övertäckning ?
« Svar #5 skrivet: november 07, 2009, 00:35:07:07 »
Hej ! Tack för tipsen ! Nja att bygga typ ett scengolv över poolen går säkert, men frågan är hur man då enkelt kan ta bort det när man skall bada. Lyfta upp det till taket ? Eller rulla undan ät sidan på något sätt ? Ett problem är att poolen är relativt stor, 8 x 4 m och rummet inte så där jättestort, men visst det är stort nog att det skulle gå att rulla undan ett övertäckningsgolv åt ena sidan. Nackdelen är väl främst då att man måste flytta undan alla möbler m.m. - vi har ju inte 4 m omöblerad golvyta vid sidan av poolen.

Om man lyfter upp det i taket så är det ju inga problem med utrymmet, men då gäller det att det hela inte är för tungt och att lyftanordningen är verkligt pålitlig så att man inte ligger och simmar när plötsligt golvet rasar ned över en! Är det någon som vet hur pass tunga sådana golv brukar vara ? Det gäller ju också att golvet tål fukten från poolen, om det skall kunna ersätta den nuvarande enkla plasttäckningen. Att det blir tätt så att avdunstningen stannar i poolen är ju viktigt - det såg vi ju i början när vi körde poolen öppen jämt och fick höga elräkningar plus oönskat hög temperatur i rummet.

Nej den där Rolltec-lösningen låter inte som den skulle hålla riktigt för vad jag tänkt mig. Även om den inte brister så lär den nog inte funka som dansgolv eller liknande. Möjligen skulle det vara ett alternativ till den nuvarande enkla lösningen om det inte går att hitta något som verkligen funkar som golv. Det låter ju relativt bekvämt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag