CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak  (läst 7741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mjogbg

Pooltak
« skrivet: augusti 25, 2009, 17:24:42:42 »
Hej!

Skulle vilja ha tips på olika pooltak. Vi är inne på att köpa ett pooltak till våran pool, åttaformad 4,2x6,5.
Trädäck runt om så vi skulle kunna ha taket väldigt nära kanten om man vill det.
Har möjlighet att skjuta undan taket på ena sidan av pooldäcket där har vi ca 5 m.

Vad har ni för märken på era pooltak? Vad skulle rekommendera att man köpte?
Har kollat runt skiljer sig väldigt i pris.

Mvh Magnus
Nuvarande bygge Styroporpool 4x8. 3 m roman trappa från Poolkungen.

Tidigare byggt åttaformad pool 4,2x6.5 Poolkungen.

Poolgiganten

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Pooltak
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2009, 20:17:18:18 »
Hej !

Kan du inte lägga in lite bilder på poolen, trädäcket, huset & planteringar i anslutning till själva "poolområdet", svårt att råda när man inte har en aning om hur helheten ser ut på Er tomt  <dontkn>


LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Blåzzet

SV: Pooltak
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2009, 10:48:48:48 »
Jag håller oxå på att titta på pooltak. Jag ska sätta ett lågt pooltak för att den inte ska skymma utsikten från vårt uterum. Har länge varit inne på ett hjulförsett pooltak men priset på dessa tak ligger på runt 160 000kr.
Nu lutar det åt ett tak från pooltorget som heter Liberty och går på skenor. Levereras i en byggsats och kostar 87 000kr. Kanalplast på taket och klarglas på väggarna. Min pool är en folkpool 8x4 meter.

Utloggad mjogbg

SV: Pooltak
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2009, 11:38:24:24 »
Det låter mer som ett rimligt pris 87000:- har också fått förslag på olika pooltak men då har priserna varit runt 130000.
Jag har faktiskt inte bestämt mig riktigt vilken höjd jag ska ha på taket,var inne på ett lågt som du.
Ska gå in och kolla på pooltorget jag med och se vad dom har.

Ska ordna lite bilder till dig Lotteröd, så får du se hur det ser ut.

//Magnus
Nuvarande bygge Styroporpool 4x8. 3 m roman trappa från Poolkungen.

Tidigare byggt åttaformad pool 4,2x6.5 Poolkungen.

Utloggad mjogbg

SV: Pooltak
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2009, 12:44:16:16 »
Lotteröd här kommer det en länk till vårat poolbygge...

http://poolbygge.jalbum.net/Poolbygge/
Nuvarande bygge Styroporpool 4x8. 3 m roman trappa från Poolkungen.

Tidigare byggt åttaformad pool 4,2x6.5 Poolkungen.

Utloggad Fia

SV: Pooltak
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2009, 19:18:14:14 »
Ett tips är att du lägger länken där du skriver vilken pool du har, längst ner, då hittar man den snabbt. ;)

Ett mycket snyggt bygge har du!! O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad mjogbg

SV: Pooltak
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2009, 23:23:55:55 »
Tack så mycket!   :)
Nuvarande bygge Styroporpool 4x8. 3 m roman trappa från Poolkungen.

Tidigare byggt åttaformad pool 4,2x6.5 Poolkungen.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Pooltak
« Svar #7 skrivet: augusti 27, 2009, 01:24:27:27 »
Hej, håller med Fia, snyggt bygge & fina bilder  O0

Helt spontant blir min tanke när det gäller pooltak till Ert bygge, att välja ett lågt pooltak, som inte går på skenor, och att det har en bredd på 7 m x en längd på minst 4,5 m, så ni kan skjuta ihop det mot planket. m a o så tittar ni mot gaveln på pooltaket när ni står i ytterdörren.

Ett skjutbart tak åt andra hållet (mellan förrådet & utemöblerna) skulle ihopskjutet uppta en stor del av  altanytan där ni har Era utemöbler, plus att ni måste ev. också flytta möblerna varje gång ni ska dra undan taket :-\ , och när taket då står där, så sitter ni i utemöblerna och tittar rakt in i en gavel på pooltaket, då försvinner hela tjusningen av både poolen och altanen...... vad jag kan se på bilderna, så finns det inte så mycket plats kvar på trädäcket mot lilla förrådet ?

Den delen på trädäcket, som ni kommer att använda minst är mellan poolens långsida och planket, och det blir därför en perfekt "parkering" av ett pooltak, men här gäller det nog att skräddarsy ett pooltak & inte ha för bråttom, känna av vad som känns rätt, glöm inte att stå inne i huset och titta ut mot poolen, och tänk.............

Finns många pooltak att välja på om det ska skäddarsys, ni har inte så gott om plats mellan poolen och planket, har för mig att Spa & bad har ett lågt pooltak som heter Basic, som tog väldigt liten plats när man hade dragit undan det, taket ska inte hänga ut över poolen.

Välj ev. en skjutdörr på långsidan av taket på den största taksektionen, höger sida sett från ytterdörren, blir fint när ni sitter i möblemanget, dörren öppen och vattnet glittrar.

Leta runt i pooltakshavet (googla på pooltak) och ta in offerter från olika leverantörer, men som sagt, ha inte bråttom nu, vintern är lång  >:( men ett tips är att köpa pooltak på vintern, helt andra priser när våren är på gång.

Hoppas att detta inlägg kan vara till din hjälp, nu ska jag gå ut och ta ett dopp, under tak  8), Temp.ute 15,4 grader, poolhustemp. 22 grader, vattentemp. nästan 27 grader.


LOTTERÖD










 
« Senast ändrad: augusti 27, 2009, 01:42:51:51 av LOTTERÖD »
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Pooltak
« Svar #8 skrivet: augusti 27, 2009, 09:37:58:58 »

Snyggt byggt! O0

Instämmer med LOTTERÖD; takparkeringen ska om möjligt vara mot planket!

Men frågan är ju om utrymmet räcker, har du de 220 cm som normalt behövs? Om utrymmet räcker skulle jag satsa på en längd runt 6,3 meter så att du har både pool och utrymmet fram till planket täckt. Just relax- och avlastningsytorna under taket är guld värda!

Men väljer du ett tvärställt/brett tak (7 m) får du räkna med att höjden drar iväg (ca 2 m) pga hållfasthet/snöbelastning. Nackdel estetiskt men ger också gott om utrymme under taket.

Mycket att tänka på...



Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad mjogbg

SV: Pooltak
« Svar #9 skrivet: augusti 27, 2009, 15:15:24:24 »
Tack för hjälpen ska ut och mäta hur mycket vi har att spela på. Men det blir som du säger att kolla runt på olika lösningar.

Nu blir det att bada i poolen har 27 grader jag med fast inget pooltak :)
Nuvarande bygge Styroporpool 4x8. 3 m roman trappa från Poolkungen.

Tidigare byggt åttaformad pool 4,2x6.5 Poolkungen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag