CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solar Sun Rings  (läst 19532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad William

Solar Sun Rings
« skrivet: juni 10, 2009, 10:45:45:45 »
Någon som har erfarenhet av dessa?
Om, bra eller dåliga? 
Läste en amerikansk site och där var omdömena mycket blandade, från superbra till dåliga.

http://nettopool.se/SolarSunRings.html
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Solar Sun Rings
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2009, 15:49:24:24 »
funkar nog bra i varmare länder <hmm>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad William

SV: Solar Sun Rings
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2009, 16:39:01:01 »
funkar nog bra i varmare länder <hmm>
Kopierade det här från deras sida. "Trots att användandet av Solar Sun Rings ger en del öppna ytor mellan ringarna, ger den minst lika bra energi -ekonomi som traditionell solfolie.".

Ringde dit, men dom hade bara den fula med palmerna på, på lager. Ev. skulle dom få in dom blåa i slutet av juli.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Solar Sun Rings
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2009, 17:18:07:07 »
verkar vara dubbla priset emot vanlig solfolie <dontkn>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad William

SV: Solar Sun Rings
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2009, 17:25:16:16 »
verkar vara dubbla priset emot vanlig solfolie <dontkn>


Ja, för dom kostade mellan 18 - 20 USD på sidan jag läste om dom. Stort pålägg!
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad William

SV: Solar Sun Rings
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2009, 06:19:19:19 »
Någon som har erfarenhet av dessa?
Om, bra eller dåliga? 
Läste en amerikansk site och där var omdömena mycket blandade, från superbra till dåliga.

http://nettopool.se/SolarSunRings.html


Frågar igen, är det ingen av er som provat dom här?
Frågar för jag är mer än trött på vanliga bubbelplasten.
« Senast ändrad: juni 11, 2009, 06:23:00:00 av William »
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Neo

SV: Solar Sun Rings
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2009, 13:37:56:56 »
Det verkar vara en vettig lösning, har man som jag en rund pool på 7.20 där det saknas vettiga upprullningslösningar så är alla alternativ som kan förenkla intressanta.

Men priset var lite väl högt.

Utloggad William

SV: Solar Sun Rings
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2009, 14:26:41:41 »
Det verkar vara en vettig lösning, har man som jag en rund pool på 7.20 där det saknas vettiga upprullningslösningar så är alla alternativ som kan förenkla intressanta.

Men priset var lite väl högt.

Samma tycker jag, som har en 10-kantig. Har under alla 25 år försökt konstruera en bra upprullningsanordning, men inte lyckats. Ett tag tänkte jag på en "lyftkran" modell flaggstång, med en wire till varje gummistropp som man kunde hissa upp över sargnivån och sen svänga åt sidan.
Skulle kanske funka, men där jag vil ha den står den ivägen.

Tycker också att priset är i högsta laget för lite plast.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad William

SV: Solar Sun Rings
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2009, 14:58:02:02 »
Det verkar vara en vettig lösning, har man som jag en rund pool på 7.20 där det saknas vettiga upprullningslösningar så är alla alternativ som kan förenkla intressanta.

Men priset var lite väl högt.

Samma tycker jag, som har en 10-kantig. Har under alla 25 år försökt konstruera en bra upprullningsanordning, men inte lyckats. Ett tag tänkte jag på en "lyftkran" modell flaggstång, med en wire till varje gummistropp som man kunde hissa upp över sargnivån och sen svänga åt sidan.
Skulle kanske funka, men där jag vil ha den står den ivägen.

Tycker också att priset är i högsta laget för lite plast.

En liten skiss till min idé. Knäpp kanske?
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad utopiazz

SV: Solar Sun Rings
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2009, 20:18:56:56 »
Jag kommer att få samma problem med vår pool. Det är en rund 4,6m och upprullare är det få som passar.

Jag har en ide som jag ska testa när vi får på vår trall runtom. Tanken är att ha en lös upprullare som placeras mitt över poolen. Skyddstäcket sitter sedan fast med stroppar som går längs med mittlinjen på täcket. Tanken är att stropparna ska vara precis så långa att täcket får sin högsta punkt längs med upprullaren.

När man rullar in täcket så rullas alltså täcket in mot mitten av poolen. Det som återstår att lösa, och där har ideerna inte fallit på plast än, är hur man på ett enkelt sätt ska kunna rulla ut täcket igen.

Om nu täcket sluttar ut åt sidorna så bli det inget vatten där och pollen och annat skräp kan skäljas av innan täcket tas bort.


Om det är en bra ide eller inte återstår att se.

Utloggad JimmyAndersson

SV: Solar Sun Rings
« Svar #10 skrivet: juni 16, 2009, 08:35:41:41 »
Man skulle ju göra de där ringarna sex-kantiga, som i en bikupa, då hade de täckt 100% av ytan OCH varit enkla att ta av/på...Hmmm...svärfar brukar vara galen i sådana ideer , kanske man ska introducera dem för honom... :)

Utloggad William

SV: Solar Sun Rings
« Svar #11 skrivet: juni 16, 2009, 08:38:19:19 »
Man skulle ju göra de där ringarna sex-kantiga, som i en bikupa, då hade de täckt 100% av ytan OCH varit enkla att ta av/på...Hmmm...svärfar brukar vara galen i sådana ideer , kanske man ska introducera dem för honom... :)

Be honom göra några prover så kanske han får mig som kund.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad JimmyAndersson

SV: Solar Sun Rings
« Svar #12 skrivet: juni 16, 2009, 08:57:51:51 »
Man skulle ju göra de där ringarna sex-kantiga, som i en bikupa, då hade de täckt 100% av ytan OCH varit enkla att ta av/på...Hmmm...svärfar brukar vara galen i sådana ideer , kanske man ska introducera dem för honom... :)

Be honom göra några prover så kanske han får mig som kund.

Ha! jag ska ha först! O hans lösningar brukar inte vara av den enkla sorten så det tar säkert x timmar o tillverka en...men jädrigt roligt hade det varit....jag känner...att han kommer föreslå man klipper u-formade plast lister och "viker" dem så de blir sexkantiga, använder epoxy för att få ihop dem och lägger sedan dem på vanlig bubbel täcke bit och lim därimellan o sedan klipper bort det överflödiga...McGyver har inte en chans!!! :)

Vänta lite, varför inte bara ta enkel plast list och lägg epoxy på och lägg bitar i en sexkant på bubbeltäcket, stelna och klipp. De blir lite böjlig då men skulle nog funka...

Utloggad William

SV: Solar Sun Rings
« Svar #13 skrivet: juni 16, 2009, 12:58:04:04 »
Man skulle ju göra de där ringarna sex-kantiga, som i en bikupa, då hade de täckt 100% av ytan OCH varit enkla att ta av/på...Hmmm...svärfar brukar vara galen i sådana ideer , kanske man ska introducera dem för honom... :)

Be honom göra några prover så kanske han får mig som kund.

Ha! jag ska ha först! O hans lösningar brukar inte vara av den enkla sorten så det tar säkert x timmar o tillverka en...men jädrigt roligt hade det varit....jag känner...att han kommer föreslå man klipper u-formade plast lister och "viker" dem så de blir sexkantiga, använder epoxy för att få ihop dem och lägger sedan dem på vanlig bubbel täcke bit och lim därimellan o sedan klipper bort det överflödiga...McGyver har inte en chans!!! :)

Vänta lite, varför inte bara ta enkel plast list och lägg epoxy på och lägg bitar i en sexkant på bubbeltäcket, stelna och klipp. De blir lite böjlig då men skulle nog funka...
På den amerikanska siten jag läste, fanns det en hänvisning till hur man gör dom själv. Klickade på länken, men den var borttagen. Antagligen hade tillverkaren blivit förb.....
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Neo

SV: Solar Sun Rings
« Svar #14 skrivet: juni 26, 2009, 15:01:04:04 »
Jag kommer att få samma problem med vår pool. Det är en rund 4,6m och upprullare är det få som passar.

Jag har en ide som jag ska testa när vi får på vår trall runtom. Tanken är att ha en lös upprullare som placeras mitt över poolen. Skyddstäcket sitter sedan fast med stroppar som går längs med mittlinjen på täcket. Tanken är att stropparna ska vara precis så långa att täcket får sin högsta punkt längs med upprullaren.

När man rullar in täcket så rullas alltså täcket in mot mitten av poolen. Det som återstår att lösa, och där har ideerna inte fallit på plast än, är hur man på ett enkelt sätt ska kunna rulla ut täcket igen.

Om nu täcket sluttar ut åt sidorna så bli det inget vatten där och pollen och annat skräp kan skäljas av innan täcket tas bort.


Om det är en bra ide eller inte återstår att se.


Min pool är precis som Williams 10-kantig (7,20 diameter) och jag gör precis så som du beskriver, jag rullar alltså upp täcket/folien i mitten av poolen med hjälp ev en lös upprullare, när det är upprullat och klart brukar vi bära bort det hela.
Det kan vara lite struligt att få tillbaks den rättvänd igen utan att ta sig ett dopp men ungarna brukar hjälpa till med den biten, altenativt så fäster man en repstump i vadera ända så att man får den rättvänd när den ska rullas ut, väl rättvänd så flyter den ut av sig själv.




Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Solar Sun Rings
« Svar #15 skrivet: juni 26, 2009, 16:32:26:26 »
hej neo
kan du lägga in lite bilder hur det fungerar
mvh carlos  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad William

SV: Solar Sun Rings
« Svar #16 skrivet: juni 27, 2009, 07:58:11:11 »
hej neo
kan du lägga in lite bilder hur det fungerar
mvh carlos  <sol>


Säger samma sak.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Neo

SV: Solar Sun Rings
« Svar #17 skrivet: juni 29, 2009, 11:21:20:20 »
Jag ska försöka fixa lite bilder men det är inga konstigheter alls egentligen.

Utloggad utopiazz

SV: Solar Sun Rings
« Svar #18 skrivet: juni 29, 2009, 11:33:52:52 »
En lös upprullare på hjul som placeras över poolens mittlinje

Så här kan det se ut. Ursäkta de dåliga bilderna ;)


Utloggad Neo

SV: Solar Sun Rings
« Svar #19 skrivet: juni 29, 2009, 11:44:40:40 »
En lös upprullare på hjul som placeras över poolens mittlinje

Så här kan det se ut. Ursäkta de dåliga bilderna ;)



Det där är en strålande beskrivning.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Solar Sun Rings
« Svar #20 skrivet: juni 29, 2009, 22:39:34:34 »
det är nog enda vettiga lösningen för en rund pool, fast man behöver lite plats sedan att få undan rullanordningen
// carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Neo

SV: Solar Sun Rings
« Svar #21 skrivet: juli 02, 2009, 14:50:15:15 »
Hej

Här kommer 2 bilder på min upprullare som jag beskrev tidigare, det kanske är något som man kan spinna vidare på.
Jag klarar både upprullningen och utrullningen ensam, det är svårare att bära bort den själv men är jag ensam så gör det inte så mycket om den ligger kvar på mitten.


Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Solar Sun Rings
« Svar #22 skrivet: juli 03, 2009, 16:51:10:10 »
mycket fin grej neo vad har du använt för material?
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Neo

SV: Solar Sun Rings
« Svar #23 skrivet: juli 10, 2009, 10:29:19:19 »
Hur menar du Carlos?

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Solar Sun Rings
« Svar #24 skrivet: juli 12, 2009, 18:29:29:29 »
ursäkta dröjsmålet, jag avsåg själva upprullaren, du kanske köpt den färdig?
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Neo

SV: Solar Sun Rings
« Svar #25 skrivet: augusti 10, 2009, 10:10:31:31 »
Upprullaren kommer från Transmekano i Vällingby!

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Solar Sun Rings
« Svar #26 skrivet: augusti 14, 2009, 13:16:32:32 »
hej
Vad är c:a priset på upprullaren?
// carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Neo

SV: Solar Sun Rings
« Svar #27 skrivet: augusti 20, 2009, 14:48:39:39 »
Jag kommer inte ihåg det exakta priset men ca 1400-1500.

Utloggad kalle950

SV: Solar Sun Rings
« Svar #28 skrivet: augusti 21, 2009, 12:50:56:56 »
Jag har en oval pool men en fast monterad (egen byggd) upprullare för bubbelplast på ena kortsidan.
Var lite strul i början men nu funkar det perfekt.
Kan ta lite bilder om det är till glädje för någon?

Utloggad Neo

SV: Solar Sun Rings
« Svar #29 skrivet: augusti 21, 2009, 13:03:13:13 »
Jag skulle gärna se lite bilder på hur du har gjort.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Solar Sun Rings
« Svar #30 skrivet: augusti 21, 2009, 13:24:41:41 »
Jag kommer inte ihåg det exakta priset men ca 1400-1500.
Priset verkar ju OK!
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Neo

SV: Solar Sun Rings
« Svar #31 skrivet: augusti 21, 2009, 20:56:40:40 »
ja för oss var det väl investerade pengar och det är betydligt skonsammare för folien än att dra upp den på trallen var gång man vill ta sig ett dopp.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag