VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5  (läst 29774 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #30 skrivet: september 21, 2006, 00:06:48:48 »
Det är plåtband mellan stödbenen så att de inte glider i från varandra.

Så här



Mats_61

Poolgiganten

Utloggad Ante

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #31 skrivet: september 21, 2006, 00:19:18:18 »
Hej Ante

Har du kollat på betongmatta (favolen) 9mm tjock, liknar ett liggunderlag, finns på de flesta byggvaruhus, vad den skulle kosta.
Jag la en sådan matta under linern.
Angående bultarna på spänbanden så grävde jag ner banden några centimeter i stenmjölet och packade stenmjölet ovan på banden, sen betongmattan.

Mats_61

Jag ringde Färgtema för att kolla om dom hade gräsmatta, det kunde dom inte fixa till ett bra pris  :-\
Däremot hade ägaren själv byggt en pool i sommar och använt favolen (tror jag det var) som han hade hemma.
Han skulle kolla upp hur mycket han hade kvar och återkomma med ett "bra" pris om han hade så det räkte till mig.

När du grävde ner banden, reste dom inte på sig när du vattenfyllde och allt "kom i spänn" ??
Funderade nämligen själv på den lösningen, men fick för mig att spännbanden skulle "resa" sig med den följden
att stenmjölet på banden skulle bilda en bula, men får kanske tänka om...

/Ante

Edit: Skall kolla upp mer priser på favolen imorgon, har kollat efter Betongmatta, men det är ingen som har vetat vad
det var för något  ::) 
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #32 skrivet: september 21, 2006, 21:46:24:24 »
Du bör nog gräva ner dom bara lite speciellt närmast stödbenen, i mitten tror jag du kan gräva ner dom aningens djupare.
Jag ser lite av dom nu på vissa ställen när poolbelysningen är tänd men inte så det stör direkt.

Angående favole`n, byggvaruhus bör veta vad det är tycker jag.
Annars så kan du lära dom att man använder denna matta på vintern när man gjuter betongvalv,
då täcker man över betongen så att den inte fryser innan den har brunnit klart  O0

Mats_61

Utloggad Ante

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #33 skrivet: september 30, 2006, 18:22:27:27 »
Efter att ha jagat runt efter favolen så hittade jag det "runt hörnet" till slut  8)

Håller som bäst på att vattenfylla med åvatten (18gr  8) ) så började jag fundera på när jag skall sluta.
Dvs. Skall vattnet vara på mitten av skimmern, eller kan man gå högre, eller kanske rent av lägre  <hmm> ?

Hade tänkt att fylla upp den, filtrera vattnet med flockning och chock innan jag vinterstänger den.
Har förstått att det kan bli en massa onödigt arbete till våren annars.

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Fia

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #34 skrivet: september 30, 2006, 18:36:50:50 »
Du ska ha vatten nivån till minst halva höjden av skimmern, jag brukar ha nivån till 75% av skimmern. Du kan ha hela skimmern täck men då flyter inte skräpet in i den.
Se bara till att du har en glipa kvar så ytvattnet med skräpet kan rinna in.
« Senast ändrad: september 30, 2006, 18:40:21:21 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #35 skrivet: januari 31, 2007, 15:53:49:49 »
Hej igen Ante  :).

Hur gick det för dig med bygget? Färdigt för en bild, kanske?  ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ante

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #36 skrivet: mars 09, 2007, 17:26:44:44 »
Hej Fia!

Jag hann med att starta upp poolen och göra den färdig, men sen kom tyvärr hösten och jag la
ned projektet för vintern. Jag hann med att gräva ner några plintar också, men mer blev det inte.
Väntar bara på att tjälen ska släppa nu för att sen börja med ytterligare plintgrävande.
Ska bli intressant och se om stenen syns i botten eller om  jag tog bort tillräkligt.
Det är mycket jobb kvar, men tycker att jag har ett bra "försprång" nu när poolen "bara" ska
startas upp. (Just nu är det is i den som mer och mer börjar likna smält isglass om ni förstår vad jag menar)

Bilder kommer när jag kommit igång.

/Ante

Ps Ursäkta att det dröjde med svaret, men som sagt, projektet har legat nere under vintern Ds
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Ante

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #37 skrivet: april 18, 2007, 12:57:26:26 »
Då har man kommit igång igen.
Tänkte sätta träsarg runt poolen istället för den vita plåten.
Frågan är: skall jag sätta den innan eller efter jag har lagt trallgolvet?


/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Ante

Ante´s Storpool 7,6*4,5 nästan färdig **NU MED BILDER**
« Svar #38 skrivet: augusti 05, 2007, 01:00:15:15 »
Tjo alla!!

Efter allmän påtryckning tänkte jag posta lite bilder på min uteplats.
Jag skippar byggbilder då det redan finns "massor" utav sådana trådar.
Bilderna är tagna 9.30 på förmiddagen så det blir sol där "hela" dagen
då den ligger väster om huset.

Det jag har kvar att göra är:
*Innetak på takdelen (pärlspont ed.)
*Fönster inne under tak

Lite småpyssel.

Håll tillgodo!!
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Ante´s Storpool 7,6*4,5 nästan färdig **NU MED BILDER**
« Svar #39 skrivet: augusti 05, 2007, 10:04:34:34 »
Bra jobbat!

Snyggt och stilrent

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag