Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5  (läst 29098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ante

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #10 skrivet: september 05, 2006, 15:13:33:33 »

Den finns att köpa hos www.teges.se, har bara hittat den där. Ligger på 2m längder och kostar 90:-/längd och är av skumgummi.



Länken funkar inte, är det http://www.tegespool.se/ du menar??

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #11 skrivet: september 05, 2006, 15:57:32:32 »
Yes O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ante

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #12 skrivet: september 05, 2006, 18:09:24:24 »
Så... då var poolen beställd  :D
Dessvärre hittade jag en sten modell större i eftermiddag  >:(
Först gav jag upp och tänkte "Nu skiter jag i det här" men sen
kom djävulen fram och då tänkte jag "nä, så f-n heller, det blir till att spränga"  >:D
Ringde och kollade, inte såvärst dyrt heller.  :)

Edit: har kollat lite närmre på stenen och höjden på den, den kommer att gå upp til ovankant på drängrusen men
inte påverka stenmjölet, behöver jag ta bort den då???
Tror att det är berget som kommer upp i dagen där för den är S T O R

Ha de´
/Ante
« Senast ändrad: september 05, 2006, 19:07:31:31 av Ante »
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #13 skrivet: september 06, 2006, 07:58:38:38 »
Du kommer garanterat få sättningar i hela poolbotten, ett par-tre centimeter är troligt. Och då kommer berget att synas som en liten kulle på botten.
Mitt råd är att ta bort ca 15 - 20 cm av toppen på det.
Hyr en Cobra, typ, och borra ett antal hål med ca 25 cm mellanrum, 40 cm djupa.
Fyll dem med någon sorts snigeldynamit, typ snigemit, Demex eller liknande.
Lägg över lite plast och vänta i en vecka. Sen tar du fram spett, slägga och kofot för att bända bort de lösa stenarna.
Inget krångligt, bara svettigt.......
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Ante

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #14 skrivet: september 06, 2006, 09:22:20:20 »
Jag kollade lite på det igår kväll, var bla inne på byggahu.se.
Det var många som inte tyckte att man skulle lägga pengarna på
snigeldynamit pga att det inte hjälpte såvida berget inte var spetsigt,
och min är ca 50x50 och relativt flack  ???

Som du säger Janne, så hade jag nog behövt ta bort en 15-20cm,
men behöver jag verkligen borra så djupt som 40cm då??

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Ante

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #15 skrivet: september 07, 2006, 10:45:30:30 »
När man lägger på drängrus och stenmjöl, är det någon som vet hur mycket detta sjunker ihop vid paddning?
Hade tänkt att lägga 15cm 0-16 och därefter 5cm 0-4 (färdigpaddat), hur tjock skall jag lägga till att börja med
av varje?  <dontkn>

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Ante

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #16 skrivet: september 13, 2006, 23:11:47:47 »
Då har man kommit så långt så att första lagret kross ligger på plats och är paddat.
Stenmjölet kommer imorgon förmiddag. Då blir det till att skottkärra ännu mer. (puh)
En fråga; Om man använder stenmjöl (0-4) överst, behöver man då använda trädgårdsplattor?
Stenmjölet skall ju bli "stenhårt" efter paddning  <hmm>

Nästa fråga; om allt funkar som det är tänkt så blir det poolmontage på lördag, jag kommer då att
fylla den med sjövatten som jag vet är "missfärgat". Har kommit fram till att jag först behöver
chocka vattnet för att sen flocka det, men är det någon vänlig själ som kan förklara för mig
i vilket läge filtret skall stå i när jag gör detta? Och hur länge skall jag vänta mellan de olika
behandlingarna??  <dontkn>  <help>

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Fia

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #17 skrivet: september 13, 2006, 23:27:09:09 »
Börja med att chocka det, låt reningsverket gå några dagar och kolla hur det går.
Om du sen behöver flocka så beror det på vilket du väljer att använda, flytande eller sticks.

Flytande - Höj vattnet till max nivå i poolen och ha pumpen avstängd, blanda i hink och sprid ut över vattenytan, vänta sen i minst 24 timmar så det får sjunka till botten. Dammsug sen i läge "Waist" inte i "Filter" för  partiklarna fastnar inte i filtret utan kommer tillbaka via returen, så det måste gå direkt ut i avloppet.

Sticksen - lägg i ytvattenrenaren och kör reningen som vanligt.

Glöm inte att kolla Ph också.

« Senast ändrad: oktober 01, 2006, 23:06:42:42 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #18 skrivet: september 14, 2006, 05:20:57:57 »
Det går lika bra att hälla flytande flock i bräddavloppet när du har pumpen igång. Då slipper man blanda i hink. Oavsett vad du använder så gör som fia säger med vattennivån och att dammsuga direkt mot avloppet.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Modellflygarn

SV: Ante´s poolprojekt JoF storpool 7,6*4,5
« Svar #19 skrivet: september 14, 2006, 05:44:02:02 »

Lägg dit betongplattorna. Då får stöden ett bra underlag att stå på. Och du använder plattorna för att rikta upp så till att ovankanten kommer i våg. Är det rakt därnere blir det rakt däruppe.
Det är bra om ytan utanför poolen lutar bort från poolen så att vattnet rinner bort. Helst ska du nog låta bli att lägga stenmjöl utanför poolen så att vattnet lätt hittar ner tll gruset.

Håkan
J&F Storpool 7.3x3.6

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan