VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny betongpool  (läst 10727 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betongpool

Ny betongpool
« skrivet: augusti 15, 2013, 20:19:33:33 »
Hej
Vi planerar att bygga ny pool 4x8m med ca 1,50 baddjup och funderar på en annorlunda lösning för att slippa formsätta.

Jag har tänkt använda kantelement (L stöd) som man sätter med stödbenen inåt och sedan gjuter man en platta på botten för att fixera elementen. Hade tänkt isolera utsidan och botten. Istället för liner funderar jag på att använda rostfri plåt som man svetsar på plats. Då kan man även skapa maskinrum i ena änden av poolen då plåten klarar vattentrycket. Några funderingar,

1. Om man har overflow på ena kortsidan, behöver man ha inloppet på motstående sida eller kan man få tillräcklig cirkulation om inloppet är nära botten på samma sida som overflow rännan?

2. Är det onödigt att gjuta kring en rostfri pool? Vi bor i Jämtland och vintrarna är ganska tuffa med mycket snö och kyla.

3. Många pratar om en längsgående sittplats där man kan sitta i poolen och dricka en läsk eller GT och samtidigt njuta av pool och sol. Är det värt den ytan man tappar i poolen?

Har många fler funderingar men dessa är väl de största.


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Ny betongpool
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2013, 21:28:46:46 »
Betong och rf är ju lite "kaka på kaka" men knappast helt ovanligt. Det finns ju dock standard rampooler i rostfritt så man kan ju bygga utan. Det var väl i första hand svenska poolfabriken som marknadsförde denna konstruktion, nu verkar man ha slutat med det men det har knappast tekniska orsaker.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Ny betongpool
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2013, 21:42:30:30 »
Här kan man få inspiration www.steelpool.se

Det skulle vara jättekul att bygga något liknande själv och en bra anledning att köpa den Kemppi som jag är sugen på samt att lära sig svetsa ordentligt.

Sittplatser är definitivt inte bortkastat de kommer till stor användning. Sittplatserna bör vara placerade så man sitter med utsikt mot vattenfallet vid utloppet.

Den stora overflowpoolen vid Loka Brunn har många inlopp placerade över hela botten. Svårt att gissa om det går att få till cirkulationen med inlopp på samma sida som utloppen. Det är ju knappast en optimal lösning och det blir svårt att ändra i efterhand.

Det känns enklare (= jag har ingen aning) att gjuta ett starkt skal än att dimensionera och bygga allt i rostfritt tillräckligt starkt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Betongpool

SV: Ny betongpool
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2013, 21:17:48:48 »
Hej

Jag vet att det känns "overkill" med rostfri liner men det är inte mycket dyrare per kvadrat än vanlig armerad liner i Jämtland. Många kan svetsa plåt men ingen kan svetsa liner inom 20mil.

Har någon provat den lösningen jag pratar om?

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Ny betongpool
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2013, 02:45:15:15 »
Hej

Tror inte att du kommer att ångra att du gör en rostfri "liner" i din pool. Du kan se vår Steelpool modell Löberöd i byggtråden "Steelpool 2007" här på forumet. Vi har pyramidpräglad plåt i bottnen och upp i trappan, det gör att det blir ett väldigt levande vatten, ljuset från både sol, måne och poollampor är så vackert, svårt att beskriva.

Poolen är 4 x 8 m, plus trappa 2 m på ena kortsidans högra sidan, för att få stort utrymme under pooltaket utan att behöva vara i vattnet, där kan man byta om, eller bara sitta och njuta. Maskinrummet är under trappan.
Inloppen 2 st sitter ca.30 cm upp från poolbottnen, för att få cirkulation på hela vattenvolymen.

Lycka till med ditt poolbygge. Håll koll på plåtarna, så du lägger alla på samma "håll" viktigt sedan när man skall rengöra kanten mellan vattennivå och poolkanten = skura längs med poolväggarna = inga repor i plåten. Klart att du visst det, om du nu skall svetsa själv.

LOTTERÖD





En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad TommyC

SV: Ny betongpool
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2013, 10:24:11:11 »
Jag har aldrig sett någon här på forumet eller någon annanstans som byggt någon liknande typ av pool själv. Det borde inte vara något problem förutom en väldig massa arbete men det är det ju med de flesta poolbyggena.

Du slipper alla problem som de flesta har med sina linerpooler. Det finns miljoner trådar om problem med veck och nästan lika många om läckor.

Det torde vara viktigt att välja rätt kvalité och lämplig tjocklek av plåten.

En skillnad mot www.steelpool.se och din idé är att deras pooler är helt självbärande men att bygga på en gjuten platta känns säkrare om man inte har full kunskap om hållfasthetsberäkningar i stålkonstruktioner.

Jag skulle ringa steelpool och fråga om jag fick köpa några timmar konsulthjälp för att få svar på alla frågor och slippa göra eventuella misstag.

Väggsektionerna i steelpool består inte bara av plåtar som svetsas ihop, de har även förstärkningar. Tidigare fanns det bilder hos steelpool som visade hur ett bygge går till. De bilderna hittar jag nu inte på deras hemsida. Delar av hemsidan fungerar inte.

I Lotteröds byggtråd kan du se hur väggsektionerna ser ut: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3028.msg22698#msg22698
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Ny betongpool
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2013, 00:47:49:49 »
Här har du ett rostfritt bygge från forumet
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5466.0

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Steffe

SV: Ny betongpool
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2013, 08:11:53:53 »
Det är ganska vanligt att man klär in äldre offentliga bassänger med syrafast rostfritt stål istället för att renovera tätskikt och kakel, dvs. man linar bassängen med syrafast rostfritt stål. Se länken nedan t ex. Det enda problemet jag ser med stålbeklädda bassänger är att de ser ut som lyxigare diskhoar, men det är bara min personliga smak. Majoriteten tycker säkert annorlunda.  :)

http://www.steelpool.se/bassanger/vara-produkter/stalrenovering/

Skall du ha overflow på ena kortsidan så skall inloppen vara placerade på motstående kortsida (ej vid botten utan under vattenyta), detta för att få bra ytvattenrening. Det hade varit en annan sak utifall du hade placerat ett flertal inlopp i botten av poolen och haft overflow på långsidorna.

Utloggad MathiasS

SV: Ny betongpool
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2013, 16:57:20:20 »
Detta med liner i rf känns inte så kontroversiellt men jag funderar lite på hur du får till detta med L-stöden. 160cm höga L-stöd är inte helt gratis och hur gör man i hörnorna? Vänder man gavel-L-stöden utåt kanske?

Hur ser väggbudgeten ut om du bortser från plåten?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Ny betongpool
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2013, 09:29:57:57 »
Här har du ett rostfritt bygge från forumet
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5466.0

LOTTERÖD


Lånar tråden lite... LOTTERÖD, vad är det för kantsten ni har?


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan