VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ekonomi poolbygge  (läst 14841 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pejo

Ekonomi poolbygge
« skrivet: augusti 14, 2010, 20:32:09:09 »
Hej
Snart klar med mitt bygge som blev en Opal 5,5 meter 1,5 meter djup.
Har spadgrävt allting (svett och frustaration).
Skulle gärna ha byggt 8x4 men hade befintligt pooldäck efter primastar poolen så det kändes som för mycket jobb.
Har vp Gullberg-Jansson + solvärme så vi har legat på 28-29 grader hela sommarn.

Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Ekonomi poolbygge
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2010, 21:30:58:58 »
Det ser mycket tjusigt ut!  O0

Herrejösses vilket jobb du har lagt ner! Att  handgräva för en pool är inget för latmaskar! Du lär väl ha fått ett antal valkar i händerna under arbetets gång!?   ;)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad pejo

SV: Ekonomi poolbygge
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2010, 21:43:28:28 »
Min fru påminner mej att det var barnen och frun som grävde själv klättrade jag upp och ner o tömde hinkar i flaket :)
Vi blev med pool för 7 år sen så allt är inte grävt nu.
Har man ett trädäck runt så är det inte enkelt att gräva med maskin.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Ekonomi poolbygge
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2010, 22:30:19:19 »
Aha!   ;D  Frun och barnen har gjort grovjobbet och du själv har agerat springpojke!  ;) Ni hade behövt en "helikoptergrävare" för att komma till innanför trädäcket  ;)


Ni har varit jätteduktiga allesammans! Nu kan ni njuta desto mer av frukten av ert jobb!
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad pejo

SV: Ekonomi poolbygge
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2010, 22:51:38:38 »
Familjen tackar
Det som jag saknar och skulle vilja ha är pooltak.
Vet inte riktigt hur detta skall lösas, alternativ är runt pooltak från tyskland (50 % av pris i sverige) men det känns lite B gämfört med classik och dyligt.
Våran budget har ju inte varit detsamma som en markpool heller så kraven får väl inte vara så höga.
Vi har i sommar gått från 1,07 prima... pool till 1,50 och det känns gott <antman>

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Ekonomi poolbygge
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2010, 07:23:03:03 »
Jag förstår att ni är nöjda! Det är ju STOR skillnad på vattendjupet!   O0


Jag är mycket nöjd med mitt pooltäcke av bubbelplast. Det håller verkligen på värmen.

Igår stängde jag av ppoolpumpen vid 22-tiden. Då var vattentemperaturen 25 grader. Jag gissar på att nattemperaturen har legat på 18 grader (just nu 19,5).
Klockan 6.00 var vattentemperaturen 24.5 grader  O0

Bubbelplasten håller inte bara på värmen... så snart solen tittar fram så ökar temperaturen i med 1 - 2 grader... säkerligen mest ytvattnet men ändå!  ;)



Bubbelplasten har dock inget med säkerhet att göra... Inte heller håller det smuts borta från poolen...
Än så länge stänger vi vår pool genom att sätta en "grind" för stegen...


Du kan väl köpa ett vanligt pooltäcke och förankra det med stroppar i trädäcket?
4.600 kr kostar ett sådant här täcke med diametern 6 meter.



Kanhända hade ett sådant här tak varit något:   :)



De säljs i Sverige för 16.000 kr
Mått 4,90 x 2,60 m.

Kanhända säljer de sådana billigare i Tyskland i större storlek...
« Senast ändrad: augusti 15, 2010, 07:30:46:46 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad pejo

SV: Ekonomi poolbygge
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2010, 11:17:14:14 »
Har bubbelplast
kollade i Tyskland på liknande rund modell och ca 11000 jämfört med Sverige 20000 kr så vi får se till våren vad budgeten säger.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Ekonomi poolbygge
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2010, 12:13:34:34 »
Har bubbelplast
kollade i Tyskland på liknande rund modell och ca 11000 jämfört med Sverige 20000 kr så vi får se till våren vad budgeten säger.


En sådan där bubbla kan man ju bada under :)  De skyddar även mot skräp... Frågan är om de är barnsäkra...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad utopiazz

SV: Ekonomi poolbygge
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2010, 12:43:52:52 »
En sådan där bubbla kan man ju bada under :)  De skyddar även mot skräp... Frågan är om de är barnsäkra...

Plasten är samma som används i båtkapell. Tror nog att man kan anse den som barnsäker. Finns två olika varianter av "bubblor". En som öppnas som en suflett (bilden) och en med en öppning som har dragkedja. Båda går att låsa med hänglås om man vill (iaf de modeller jag sett). Klarar tyvärr inte vintern med snölast eller massor av kyla

Platsne är hyfsat tjock och seg som bara den så länge som inte UV ljuset påverkat för mycket (brukar ta 10-15 år på båtar).

Utloggad pejo

SV: Ekonomi poolbygge
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2010, 12:53:43:43 »
den jag menar heter cabrio dome, har du sett och känt på den i verkligheten?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan