Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: MiniMaster förbättring  (läst 3904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
MiniMaster förbättring
« skrivet: augusti 12, 2019, 12:29:36:36 »
Den mest irriterande bristen för MM tycker jag är att det inte går att finjustera pH och Cl. Man låser värdena på ett poolvatten som man manuellt får justera in (med tex sin scuba mätare). Primitivt, trögt och klumpigt. Brist nummer 2 är att man inte kan logga (men det kan jag leva med).

Så, jag vill designa ett litet kretskort som man kan koppla in mellan elektrodernas bajonettkoppling. På detta kort ska det finnas en trimpot som kan justera signalens offset.

Har googlat mig fram till att alla pH elektroder ger en linjär spänning som signal, pH 7 ger 0 volt, sen är det ca 60 mV per 1 pH. Så pice-of-cake eller? Lite kisel som kan höja eller sänka signalen max +-50mV...

Det finna färdiga kort till Arduino att köpa. Problemet är att dessa bara ger en 5V signal ut som passar en analog ingång på Arduino kortet... https://scidle.com/how-to-use-a-ph-sensor-with-arduino/

Det finns även ett exempel på byggen mera från scratch... https://www.sparkyswidgets.com/portfolio-item/ph-probe-interface/

Jag tror klorelektroden funkar på samma sätt.

Så, alla glada fixare, någon som är duktig på elektronikkonstruktion och vill hjälpa mig? (och alla andra som har MM)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster förbättring
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2019, 13:38:18:18 »
Hmmm, kanske inte svårare än så här? Om R2 är rejält högohmig och R1 (trimpot) är lågohmig. Men jag misstänker att signalen är så pass liten (kanske i förhållande till brus) att det kanske inte går. Max utspänning kommer att minska med denna simpla spänningsdelning... och därmed ökar brus och störningar...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad TommyC

SV: MiniMaster förbättring
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2019, 15:11:25:25 »
”A typical probe has an impedance of anywhere between 50MΩ and 500MΩ” står det i din andra länk.

Om du lastar proben med 500MΩ vilket är opraktiskt stort så har du ändå (om du har en 500MΩ probe) halverat den redan klena utsignalen. Det är därför dom ansluter proben till en högimpediv opamp. TL072 har enligt databladet en inimpedans på 10 upphöjt i 12 Ω d v s 1000 GigaΩ.

Du behöver bygga något liknande det som beskrivs i länken. Synd att proben ger en bipolär utsignal, hade den legat mellan 0 och 3,3V eller 5V så finns det massor av billiga processorkort som kan ta in signalen direkt.

Det lilla kretskortet som du har på bilden tillsammans med proben ser ut att innehålla minst en opamp och två trimpotentiometrar. Är det kanske enklast att köpa ett sådant kretskort?

Det går att göra egna mönsterkort och beställa tillverkning via internet till väldigt låg kostnad.

https://www.pcbway.com/orderonline.aspx levererar 5st 50mm * 50mm tvålagerkort för $10 inklusive frakt med China Post eller $26 med DHL. Vill man inte vänta så finns www.cogra.se i Älvängen men då kostar det 1000kr + frakt

Har man inte gjort något liknande tidigare så är dessvärre startsträckan betydande.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: MiniMaster förbättring
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2019, 16:50:22:22 »
Jag vill inte hjälpa till men jag vill ha en när du är klar! Heja dig!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster förbättring
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2019, 09:09:43:43 »
Bra, opamp med hög inimpedans är det som gäller då. Ska googla mera på dom färdiga korten som jag kan hitta. Kanske finns kretsschemat så att man kan modda och bara behålla offset funktionen. Och så så har vi redan en kund, Mathias. Perfekt  :)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad TommyC

SV: MiniMaster förbättring
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2019, 10:18:07:07 »
Här har du ett förslag från Analog Devices:
https://www.analog.com/en/design-center/reference-designs/circuit-collections/ltc6078-ph-probe-amplifier.html#cc-overview

Installera LT-Spice så kan du simulera funktionen. Har du inte kört LT-Spice tidigare så är det lämpligt att börja med en introduktion i det.

Varför ska du bygga om det finns färdigt att köpa? Visst är det kul att bygga men det kommer att ta ganska mycket tid.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster förbättring
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2019, 13:15:59:59 »
Tack Tommy!

Det här var kul, tog ett tag att förstå lite hur LTspice funkar. Otroligt att det fanns en redan färdigdesignad krets för en pH probe. Den verkar göra i princip det jag vill, men utsignalen är alltid positiv. I mitt fall vill jag behålla den bipolär. Ska se om jag som amatör kan modda den. Annars har jag tillgång till proffshjälp på jobbet så snart semestrarna tar slut. Fortsättning följer  :)

PS. Jag har inte hittat något färdigt kort att köpa som funkar exakt som jag vill, annars hade jag så klart tagit denna genväg.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad TommyC

SV: MiniMaster förbättring
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2019, 13:39:21:21 »
Det gick ju snabbt för dig att komma igång. LT-spice är väldigt användbart och har väldigt många möjligheter. Det finns nog ingen som behärskar det fullständigt. Jag har lagt många många hundra timmar på det och det finns ändå alltid mer att lära.

Om du ersätter zenerdioden U3 med en ledare så blir utsignalen bipolär. Ökar du R1 så ökar förstärkningen.

Analog Devices har massor av applikationsexempel på allt möjligt inom elektronik. Analog Devices köpte för några år sedan företaget Linear Technologies som hade enormt många smarta analoga kretsar samt sin egen spice-simulator som de erbjöd fritt med förhoppningen att man skulle köpa deras komponenter. Som tur är har Analog Devices fortsatt att stödja LT-spice.

Även Texas Instruments har massor av bra applikationsexempel som är bra dokumenterade. Tyvärr har dom ingen speciellt användbar simulator till sina kretsar. Jag har försökt få dom att erbjuda modeller till LT-spice med det vill dom inte.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster förbättring
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2019, 08:26:35:35 »
Ser att hållaren till min Free Cl probe har en jordkabel, dvs jag gissar att Cl mäts enligt en annan princip är pH, troligtvis genom ledningsförmåga. Denna prob har en guldbelagd mätyta. I så fall är det ström som är signalen.

Tyvärr verkar det svårt att googla fram info kring Cl prober. Jag förstår heller inte skillnaden mellan en ORP probe och en Free Cl probe, båda verkar bygga på att mäta ledningsförmågan, ändå påstås den första mäta "renhetsgrad" och den senare att direkt mäta Cl halt...

Om det inte går att klura ut hur Cl proben funkar så faller ju detta lilla projekt. Men det finns säkert någon som jobbar på Pahlens på detta forum som kan ge mig lite anonym hjälp, eller grundläggande information  <help>

8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster förbättring
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2019, 09:26:37:37 »
Mr. google berättar följande för den intresserade:

ORP verkar ge en spänning som signal (liknande pH proben). Den är billigare (men har kort livslängd) och enklare att använda eftersom den är pH oberoende (till en viss gräns). ORP verkar vara en helt dominerande teknik i USA. Se bifogad "ORP basics.pdf"...

Free Chorine verkar bygga på att man lägger på en spänning och mäter strömmen. Vid en specific spänning så sker en kemisk reaktion baserad på kloret och strömmen blir proportional mot Cl halten. Denna process är beroende av pH, därav mera komplext att använda en Cl probe. Se bifogad "Chlorine basics.pdf"

ORP vs Cl. Vad är bäst...? Se bifogad "ORP-vs-Cl.pdf"

Alla Cl prober jag hittar verkar ha inbyggd elektronik och ger en standard 4-20mA signal. MEN, jag har ingen aning om hur Pahlens prob funkar... Om den har en 4-20mA signal så är det ju fullt möjligt att designa ett kort även för denna... <dontkn>

8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan