VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cirkulationspump och filter från Folkpool  (läst 1622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MackeNo1

Cirkulationspump och filter från Folkpool
« skrivet: maj 08, 2018, 22:30:21:21 »
Hej,

Funderar på att köpa något av följande paket från Folkpool. Den större 1hk pumpen är en äldre modell än Max Flo II, men det är en kraftigare pump för drygt 2000kr mindre.

https://www.folkpool.se/produkter/pool/cirkulation-och-anslutning/sandfilterpaket/sandfilterpaket-villa-med-10-hk-super-pump-3-fas.html

https://www.folkpool.se/produkter/pool/cirkulation-och-anslutning/sandfilterpaket/sandfilterpaket-villa-med-075-hk-max-flo-ii-pump-3-fas.html


Någon som har koll på om det finns så stora fördelar med den nyare pumpen att det överväger det lägre priset och högre effekten hos den gamla modellen?

Har en 4x8 folkpool, pump och filter står i källaren bredvid poolen. Tryckhöjd cirka 2,5m, cirka 15m PEM slang till poolen, går igenom en poolvärmepump på vägen.

Säljare i butiken rekommemderade det dyrare paketet med 0,75hk pumpen, men hade ingen egentlig anledning till det.

Eller ska man köpa något annat, är en Badu Top pump och pahlen filter för samma pengar ett bättre val?

Poolgiganten

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Cirkulationspump och filter från Folkpool
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2018, 19:18:22:22 »
Varför ska du byta filter och pump? Byt sanden i filtret och renovera pumpen om du idag har en trefas pump renoverade min från -94 förra året kostade 4000 blev som ny.

Utloggad MackeNo1

SV: Cirkulationspump och filter från Folkpool
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2018, 20:38:28:28 »
Har övervägt renovering, Pahlèn säljer ett komplett renoveringskit för ca 8500:-. Alternativet är att lämna in den för omlindning och hoppas att det löser problemet. Men jag tycker 8500:- är magstarkt för ett renoveringskit och dessutom behöver vi en fungerande cirkulation och rening omgående, poolen är grön/brun nu..

Så det fick bli Hayward 0,75hk maxflo II pump och Villa filter, kommer förhoppningsvis hem innan helgen.

Så nu har jag en Pahlèn P78 brons pump med defekt motor och ett stort Pahlèn sandfilterpaket i glasfiber till salu för den som är intresserad.

Utloggad MathiasS

SV: Cirkulationspump och filter från Folkpool
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2018, 21:36:45:45 »
Går det inte att köpa en elmotor vilken som helst och montera? Eller har pahlens gjort något med axeln som gör standardmotorer inkompatibla?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MackeNo1

SV: Cirkulationspump och filter från Folkpool
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2018, 08:26:36:36 »
Bra fråga, hade jag tagit tag i detta i vintras så hade jag ju hunnit kolla upp det närmare... Men eftersom jag skjutit på det så länge så finns inte riktigt tiden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan