VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Exact iDip/spa EZ?  (läst 3642 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klätterapan

Exact iDip/spa EZ?
« skrivet: mars 14, 2018, 16:53:02:02 »
Någon som testat Exact iDip eller Spa EZ? Verkar ju smart men de har inte vidare bra recensioner på amazon.
Har inomhuspool och spabad

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2018, 17:54:14:14 »
Nu har jag ingen koll alls på de där, men är det mätare av typen där du doppar en sticka i vattnet och sedan sätter in den i apparaten för analys så brukar det inte fungera nåt vidare.
Tanken är väl att apparaten skall eliminera den mänskliga faktorn, men den finns där alltid, hur länge håller man stickan i vattnet, hur ren är mätare, står man ute i solen med mätaren eller är man inne i ett svagare ljus.
Det finns rätt mycket som kan påverka.

De bästa maskinerna är de som har rör som man fyller vatten i, och sedan tillsätter reagensvätskor eller tabletter som blandas ut i vattnet och ger en färgskiftning som i sin tur analyseras av apparaten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Klätterapan

SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2018, 19:07:44:44 »
Det är som jag förstår det en fotometer där reagensen är på en sticka som rörs fram och tillbaka i vattenprovet ett visst antal sekunder och sedan stängs locket och färgen avläses digitalt.
Har inomhuspool och spabad

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2018, 07:51:19:19 »
Ja, hur länge man rör runt, vattentemp och annat kan påverka resultatet.
Även åldern på stickorna eller om de kontaminerats med fukt, vatten eller i värsta fall klorerat vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2018, 12:59:24:24 »
Dessa mätare är precis som alla andra photometer mätare, skillnaden är att man har reagensen på en sticka istället för en tablett.

Man rör stickan med reagensen i testvattnet under en kontrollerad nedräkning av mätaren, stänger sedan locket och vattnet analyseras av photometern.

Har själv kört denna snart i 3 år och är mycket nöjd med den. Har även 1 gång per år jämfört den med badhusets proffsphotometrr för 30 000 kr och dom ligger mycket nära varann i testresultat, endast någon tiondel skiljer de gånger vi testat så jag är nöjd.

Hade Scuba mätaren förut och jag anser att Idip är betydligt stabilare i sina testvärden och dessutom lättare att jobba med.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Klätterapan

SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2018, 21:24:12:12 »
Tack. Det låter bra. Har en Scuba nu men den mäter ju bara ett begränsat antal parametrar. Saknar möjligheten att mäta tex kalkhårdhet, brom och klorider vilket gör att en mätare som iDip som mäter i princip vad som helst känns tilltalande.
Har inomhuspool och spabad

Utloggad Klätterapan

SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #6 skrivet: mars 16, 2018, 18:59:21:21 »
Janlun71, går det att ha separata loggar i appen för pool med klor och spabad med brom?
Har inomhuspool och spabad

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #7 skrivet: mars 16, 2018, 23:39:28:28 »
Ja det är inga problem, du lägger bara till de anläggningar du vill kontrollera under din användare, sen loggas allt i datumordning.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Klätterapan

SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2018, 16:15:44:44 »
Tack Janlun71.
Rickard, har du någon specifik du skulle rekommendera istället? Jag är öppen för alternativ. Har en kompis som föreslår Taylor droptest men det är lite knepigt att få dem till Sverige.
Har inomhuspool och spabad

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #9 skrivet: mars 20, 2018, 16:58:16:16 »
Ja, det är ju denna typ av mätare jag tänker på, men de blir ju dyra.
http://www.vattenbutiken.se/poolutrustning/testutrustning/autocheck-3i
Ett billigare alternativ, vet inte om det är bra dock, men principen är i alla fall säkrare.
http://poolcare.se/sv/colorq-pro-7
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #10 skrivet: maj 21, 2018, 22:45:37:37 »
Hej,
med risk för att tråden har blivit gammal vill jag bara berätta att jag kört eXact iDip i två säsonger och är ytterst nöjd med den. Jag tycker att  värdena överensstämmer perfekt med min erfarenhet kring hur mycket klor jag behöver lägga i med hänsyn taget till hur ofta och många barn vi har i poolen. 

Enda nackdelen som jag ser det är den relativt korta hållbarhetstiden på mätstickorna, nya får köpas varje år för att man ska vara säker på resultaten.

Jag skulle köpa en iDip igen om jag hade haft valet.

/Micke
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad dartmogge

SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #11 skrivet: maj 24, 2018, 21:59:09:09 »
Hej! Jag har också införskaffat denna som jag tror är bra.

Jag har däremot lite svårt att förstå resultatet av min mätning av
Chlorine Free                DPD-1 = 3,41
Chlorine Combined       DPD-3 = 3,52
Chlorine Total              Total    = 6,93

Jag förstår att det är mycket klor, men behöver jag chocka i detta läget?
Hur ska jag komma ner till ca 2 Totalt?
Chlorine Combined är det samma som Bundet klor?

Känner mig som IQ Fiskmås <hmm>
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad Klätterapan

SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #12 skrivet: maj 26, 2018, 23:27:24:24 »
Hej,
med risk för att tråden har blivit gammal vill jag bara berätta att jag kört eXact iDip i två säsonger och är ytterst nöjd med den. Jag tycker att  värdena överensstämmer perfekt med min erfarenhet kring hur mycket klor jag behöver lägga i med hänsyn taget till hur ofta och många barn vi har i poolen. 

Enda nackdelen som jag ser det är den relativt korta hållbarhetstiden på mätstickorna, nya får köpas varje år för att man ska vara säker på resultaten.

Jag skulle köpa en iDip igen om jag hade haft valet.

/Micke

Jag köpte en iDip, men använder den främst till brommätning i spabadet då det är enklaste sättet att mäta brom med den utrustning jag hittills har, men vad gäller pH har iDip inte varit tillförlitlig enligt min hittills ringa erfarenhet. Den har visat för lågt pH på poolvattnet som sköts med hjälp av Minimaster där elektroden kalibrerats med buffertvätska och pH ligger extremt stabilt på det kalibrerade värdet när jag mäter med Scuba. Har beställt Taylor dropptest från USA och tänker försöka mig på en ordentlig test av iDip och Taylor med dels reproducerbarhet och dels test på kranvattnet mot kommunens uppgivna värden (men vi får se när tiden och småbarnen tillåter...)
Har inomhuspool och spabad

Utloggad jbr

SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #13 skrivet: maj 27, 2018, 10:02:52:52 »
Hej! Jag har också införskaffat denna som jag tror är bra.

Jag har däremot lite svårt att förstå resultatet av min mätning av
Chlorine Free                DPD-1 = 3,41
Chlorine Combined       DPD-3 = 3,52
Chlorine Total              Total    = 6,93

Jag förstår att det är mycket klor, men behöver jag chocka i detta läget?
Hur ska jag komma ner till ca 2 Totalt?
Chlorine Combined är det samma som Bundet klor?

Känner mig som IQ Fiskmås <hmm>

Kolla instruktionerna noga för resp. test.
Har du gjort en reset innan du går vidare med mätningen för bundet klor?
Alltså samma vattenprov men nollställ innan du går vidare till fas två, dvs. DPD-3.
« Senast ändrad: maj 27, 2018, 11:00:16:16 av jbr »

Utloggad dartmogge

SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #14 skrivet: maj 28, 2018, 19:05:10:10 »
Hej! Jag har kollat instruktionerna noga både läst och kollat video.

Är Chlorine Combined  = som Bundet klor?

Jag tycker den mäter bra och jag köpte den för att kunna kolla cyanursyra bla.
Nu har jag chock klorera och då gick Combined ner till 0,11 vilket jag försyått ska vara bra.

//Mogge
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad jbr

SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #15 skrivet: maj 30, 2018, 11:28:53:53 »
Hej! Jag har kollat instruktionerna noga både läst och kollat video.

Är Chlorine Combined  = som Bundet klor?

Jag tycker den mäter bra och jag köpte den för att kunna kolla cyanursyra bla.
Nu har jag chock klorera och då gick Combined ner till 0,11 vilket jag försyått ska vara bra.

//Mogge


Ja precis, combined chlorine är bundet klor.

Anledningen till att jag frågade om du hade kollat instruktionerna vara att om man missar att nollställa mellan de två mätningarna i samma vattenprov så får man rätt svårtolkade resultat...


Men då var det väl helt enkelt så att du hade ett väldigt högt värde på just bundet klor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan