VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur fungerar en linerlist?  (läst 2917 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Hur fungerar en linerlist?
« skrivet: juni 10, 2015, 13:23:04:04 »
Jag har en linerlist ingjuten i thermopoolens ovankant och väggbetongen avjämnade jag till exakt samma höjd som linerlistens "inre kant/list" vilket även blir samma höjd som ovansidan på "lineröppningen". (Se bild)

-Kan jag få problem om jag nu sätter granitsargen med frostsäkert fix ovanpå betongen flush ovan på linerlisten?

Dvs kommer öppningen för linern i linerlisten behöva flexa uppåt när man lägger/trycker in linern?

Med en granitsarg flush ovanpå så kanske man inte kan trycka in linerns övre kant??

Jag har tyvärr ingen linerkant att titta på för att förstå i detalj hur det är tänkt att fungera...och alla bilder jag hittar på detta forum är på andra typer av linerlister???

Andra frågan är vilket fix man ska köpa samt om det är något man ska vara observant på när man monterar sargen så att infästningen av graniten fungerar i 1000år....

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hur fungerar en linerlist?
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2015, 15:21:09:09 »
Kan du komplettera med en profilbild på den där linerlisten?

Hos mig ligger stensargen dikt på listen men minlist ser annorlunda ut.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermojito

SV: Hur fungerar en linerlist?
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2015, 17:22:14:14 »
Alla listbitarna som jag har kvar är tyvärr ingjutna så jag kan inte ta en riktig tvärsnittsbild, men den såg ut som min fulskiss nedan. Jag har inget minne av några små hullingar i spåret som jag sett att andra haft, och i linerlistleveransen fanns inte heller någon extradel som skulle pressas in i listspringan efter att linern monterats som andra trådar på detta forum visat/antytt.

Dock finns kanske någon slags chans att en sådan "spärrlist" (som finns på bild här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11120.0) följer med linern men det känns inte troligt...

Har sett bilderna på din list MathiasS, men min såg annorlunda ut och passade som en smäck ovanpå frigolitkanten. (Min såg ut som att den var designad enbart för thermopoolblocken med 50mm frigolittjocklek...)

Utloggad Thermojito

SV: Hur fungerar en linerlist?
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2015, 21:10:01:01 »
Jag kan nu bekräfta att även om man sätter stensarg direkt ovanpå denna typ av linerlist så fungerar det i praktiken. Det går att trycka in både linerkanten med hullingarna och även en locklist ovanpå. Har även testat att det går att få loss locklisten efteråt, så flex uppåt i linerlisten är inga problem.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan