CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak till en ?tiokant?.  (läst 2338 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mazone

Pooltak till en ?tiokant?.
« skrivet: december 07, 2013, 20:57:12:12 »
Hej där alla poolfanatiker.

Mitt namn är Martin och jag har precis införskaffat mig ett hus med tillhörande pool. Fick lära mig att tömma poolen och att "vid första snön bör du ta av "täcket". Då gummistropparna skulle gå sönder om dem satt kvar genom vintern.

Jag befinner mig i södra sverige så vintrarna blir blöta och tunga. Baljan är halvt nergrävd och halvt sänkt i trädäck.

Jag har 5400cm från sida till sida, (mätte inte från ett hörn). Nu planerar jag att, inför vintern lägga ett trägolv över detta så inte ett och annat opooligt hamnar där nere. (Typ, allt utom en badanka.)

MEN, nu innan mitt hantverk drar igång så känner jag att "Det måste finns ett enklare sätt". Och då tänker jag mer till våren när jag ska köra igång poolen igen.

Andra som sitter med Tiokanter? (Finns det inte ett bättre ord? okta penta hexxa etc gon?).
 
Tips trix, Bilder?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pooltak till en ?tiokant?.
« Svar #1 skrivet: december 08, 2013, 09:48:48:48 »
Hej Martin och välkommen hit!
Jag avråder från trädäck och andra temporära byggen som vintertäckning. Jag hade över två vintrar innan vi köpte pooltak ett temporärt vintertak byggt av reglar 45x145x4200 på 1 meters avstånd. På reglarna lade jag läkt 45x45. På läkten skruvades korrugerad takplast. I mitt fall var det kanske rätt val för vi kunde inte bestämma vilket pooltak vi skulle köpa. Det tar nog minst 2-3 långa tunga tråkiga arbetsdagar att bygga ett sånt tak första gången och sedan en dag att montera ner det. Du behöver kraftiga reglar ca 6 meter långa, de är nog svåra att hitta. Tungt och dyrt blir det också.

De flesta som inte har pooltak använder poolplåtar. Innan man lägger på plåtarna lägger man en billig pressenning över poolen med träreglar som håller ner pressen mot sargen så inte möss och smuts trillar ner i poolen. Sök här på poolplåtar!
« Senast ändrad: december 08, 2013, 12:17:16:16 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Mazone

SV: Pooltak till en ?tiokant?.
« Svar #2 skrivet: december 08, 2013, 14:59:21:21 »
Härligt. Ja, pool plåt är jag bekant till, så blir nog sådant, går ju lätt att gömma undan till våren också!

Tack för tipset med presseningen under, hade man kanske varit efterklok och förstått när man täcker av och hittar möss och skit där under.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag