Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: balboa 510 LF fel  (läst 12056 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad duley93

balboa 510 LF fel
« skrivet: november 13, 2011, 13:02:47:47 »
Hej! Har fått problem med mitt spabad efter att sambon glämde lägga på locket så har det kommit i massa löv som vi nu har fått bort alla som är synliga samt lite som kommit ner under filtret. Dock så bygger den ena pumpen nu ite upp något tryck vilket gör att jag får hfl och sedan efterföljande LF fel. det bör juh vara löven som är problemet men borde inte pumpen klara det...det är juh organiskt och borde smulas sönder tycker jag.  Har någon någon ide om vad det kan vara...det är alltså filterpumpen som inte går jet pumparna går som de ska. den går och låter (dock lite mer rassligt tror jag...) men någon effekt får jag inte...den orkar inte trycka upp de små vad skall jag säga popup "vattenkanonerna".

Poolgiganten

Utloggad duley93

SV: balboa 510 LF fel
« Svar #1 skrivet: november 13, 2011, 18:51:34:34 »
Nu har det dykt upp ett nytt felmeddelande. Nu kom dry istället och så stängdes pumpen ner.. Känns lite som att det är luft i systemet och låter lite så när filterpumpen går...Jag missade att fylla på vid filtret utan bara rakt i poolen. Eller kan det vara ett löv som nu kommit till heatern och förpestar livet för mig?

Utloggad Eberlund Service

SV: balboa 510 LF fel
« Svar #2 skrivet: november 13, 2011, 22:32:30:30 »
Kan nästan sätta pengar på att löv satt sig i skrovelhjulet. Då måste du plocka ut pumpen och rensa ut löven manuellt.

Vad är det för spa så kan jag guida dig hur du gör.

Utloggad duley93

SV: balboa 510 LF fel
« Svar #3 skrivet: november 14, 2011, 08:28:17:17 »
Mmm jag är också inne på den linjen. ja vad poolen heter vet jag inte riktigt joo vänta det står på kuddarna, skall titta när jag kommer hem men den köptes på netauktion. Pumpen är en whirlpool. Det jag tycker borde hända är att löven löses upp och hela skiten hoppar igång men det kanske är för mycket att hoppas på. Pumpen sitter med ett par bultar, elström och så förstås vatten in och ut med skruvkopplingar. själva rören går inte att plocka bort utan det känns om man får ta loss pumpen för att komma åt vilket jag hoppats slippa för det är jävligt trångt där.

Utloggad Eberlund Service

SV: balboa 510 LF fel
« Svar #4 skrivet: november 14, 2011, 23:17:30:30 »
Nja du ska nog inte hoppas på att löven löses upp. :)

Det du behöver göra är att lossa gaveln på pumphuset. Då ska du kunna komma åt och mekaniskt med händer och vattenslang kunna plocka bort löven. Är värmaren kopplad på pumpens sug eller trycksida? Är värmaren kopplad på sugsidan borde du kunna plocka bort slangen mellan värmare och pump och så sätt få mer plats att kunna få bort gaveln utan att demontera pumpen.

Det är trångt. Tro mig jag vet. Det är min vardag. :)

Utloggad duley93

SV: balboa 510 LF fel
« Svar #5 skrivet: november 15, 2011, 08:41:59:59 »
S&G heter poolen. Värmaren är kopplad till trycksidan och rören ser limmade ut förutom där de är inkopplade på pumpen. så jag är skeptisk om jag kan få bort rören. Idag provade jag att ta vattenslangen och försöka spruta in vatten i jeten där cirkulationen skall komma ut. Hjälpte inte men det kommer luftbubblor ur den jeten då och då. Detta börjar bli lite nervöst då nu temperaturen sjunker och jag börjar bli lite rädd för att det skall frysa sönder. är dock bara lite frost på nätterna men ändå.

Utloggad Eberlund Service

SV: balboa 510 LF fel
« Svar #6 skrivet: november 16, 2011, 07:42:44:44 »

Kan garantera att rören på värmaren inte är limmade utan sitter med en union.

Var bor du så kan jag hjälpa dig med en kontakt som kan komma ut och hjälpa dig.

S&G heter poolen. Värmaren är kopplad till trycksidan och rören ser limmade ut förutom där de är inkopplade på pumpen. så jag är skeptisk om jag kan få bort rören. Idag provade jag att ta vattenslangen och försöka spruta in vatten i jeten där cirkulationen skall komma ut. Hjälpte inte men det kommer luftbubblor ur den jeten då och då. Detta börjar bli lite nervöst då nu temperaturen sjunker och jag börjar bli lite rädd för att det skall frysa sönder. är dock bara lite frost på nätterna men ändå.

Utloggad duley93

SV: balboa 510 LF fel
« Svar #7 skrivet: november 16, 2011, 09:34:20:20 »
Idag sög jag tag i det hela och plockade bort pumpen. Mycket riktigt massa löv och ett hårband satt det där och nu är det tillbaka monterat och testat och det funkar. Tack så jättemycket för hjälpen.

Utloggad Eberlund Service

SV: balboa 510 LF fel
« Svar #8 skrivet: november 17, 2011, 10:03:31:31 »
Skönt att det löste sig.

Inga problem. Därför jag finns här. :)

Idag sög jag tag i det hela och plockade bort pumpen. Mycket riktigt massa löv och ett hårband satt det där och nu är det tillbaka monterat och testat och det funkar. Tack så jättemycket för hjälpen.

Utloggad Erica

SV: balboa 510 LF fel
« Svar #9 skrivet: november 17, 2011, 22:23:45:45 »
Ja saker och ting kan ju kila in sig i pumphjulet. Vår poolpump började en gång ge ifrån sig ett hemskt, skrikande ljud, fast den pumpade fortfarande ok. Vi kunde först inte hitta någonting, men när vi plockat isär det hela så visade det sig vara en glasbit - kanske 25 mm lång och kanske 5 x 3 mm i profil. Den satt fast i en av pumphjulets öppningar och släpade tydligen mot pumphuset. Det lät värre än en katt i nöd...  Men den här gången var det tydligen löv plus ett hårband. Men finns det ingen sil / grovfilter på pumpen ? I vårt fall hade glasbiten passerat genom silkorgarna, tydligen precis stor nog att gå igenom. Löv kan väl slinka förbi, men ett hårband ??

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag