VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bild på självbygge - Glasfiberpool  (läst 4940 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ernst

Bild på självbygge - Glasfiberpool
« skrivet: maj 24, 2008, 20:52:53:53 »
Här kommer en bild på en rund pool som är 5 m x 1,10 djup och som är självbyggd. Min svärfars granne har tillverkat den själv. Han har byggt 15 sektioner av tryggimpregnerat virke (stående). Sedan har han satt ihop de 15 sektionerna genom skråskruvning. I botten ligger det markfrigolit. Sedan har han lagt glasfiberduk som han har plastat i olika lager. Kostnad för plastningen ca 6000:- och glasfiberrullen ca 3000:-. Det här var för några år sedan så priserna har säkert gått upp sedan dess.

Jag funderar på om jag skall ta efter och göra poolen själv. Alternativet är annars att jag köper en färdig i plåt. Jag har inte bestämt mig ännu. Vad tror ni, kan det vara något att ta efter? Prisskillnaden mot att köpa en i paket av plåt blir säkert detsamma, men om man jämför med vad man får betala för en färdigtillverkad i glasfiber så är de ganska dyra! På tisdag kommer grävskopan och börjar gräva, så jag måste snart bestämma mig! Vi har lite sluttande tomt, så om jag skall göra en själv, måste jag se till att stadga den i den delen som kommer att ligga delvis öppen.

Poolgiganten

Utloggad babelfishen

SV: Bild på självbygge - Glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2011, 09:03:46:46 »
Hej!

Jag funderar själv på att plasta in en pool från -77 där duken gått sönder.

Har dock lite funderingar på vad för plast man skall använda och hur man skall göra mot bottet/sidorna. Polyester skall ju vara känsligt mot fukt och är lite orolig för mark fukten. Epoxi är tåligare men mycket dyrare.

Har du lust att fråga din svärfars granne hur han gjort sin konstruktion? Hur tjockt laminatet och hur han gjort mot marken?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag