VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Alternativ slangplacering  (läst 4112 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkan222

Alternativ slangplacering
« skrivet: juni 08, 2010, 21:56:19:19 »
Hörde för ett tag sen om en som hade en 500m rulle PEM-slang låg i ett växthus. Nu har jag inga förstahandsuppgifter men det ska tydligen ha varit väldigt effektivt. Nu har jag inte någon plats på tomten att placera ett växthus för att värma slang i.

Men eftersom 80% av alla tankar man har huvudet just nu rör poolen fick jag en idé. Hur skulle det fungera att lägga upp en rulle slang på vinden???  :D På en villavind en solig dag har man väl ca 40 grader, troligen ännu mer. Fördelen är dessutom att vinden håller värmen många timmar efter att solen gått ner.

Nu är det inte så att jag tänker åka och köpa slang imorgon men en liten diskussion i ämnet vore roligt.

Tokig idé kanske, men vem vet om 5 år kanske varenda vind har 500 meter PEM liggandes ::)

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Alternativ slangplacering
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2010, 22:39:29:29 »
Intressant, men hur i  >:D baxar man lättast upp 500m PEM slang på en vind  <hmm>

Det lär ju bli varmt under tiden man jobbar iaf  <antman>

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Janne

SV: Alternativ slangplacering
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2010, 09:29:50:50 »
Det borde funka...
Men om försäkringsbolaget fick reda på det där du har din villaförsäkring, så tror jag att dom skulle anmärka på det. Vattenskador är väl den största kostnad för försäkringsbolag, enligt vad jag läste för några år sedan.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ slangplacering
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2010, 21:18:17:17 »
Jag skulle nog undvika allt vad kopplingar heter på vinden men slangen i sig känns ju ganska idiotsäker. Visserligen har man ju oftast en PEM-slang med tillhörande koppling på inkommande vatten.

På frågan hur man får upp den vinden är det nog så att man får dra den upp och låta den rulla ihop sig igen.

Ska kolla med min rörmokarkompis om han ska ta hem någon stor slangrulle. Har ganska lätt att utföra ett litet test om jag bara har slang.

Ingen som har någon mer matematisk/vetenskaplig synpunkt. 

Utloggad SingingSailor

SV: Alternativ slangplacering
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2010, 21:34:14:14 »
Värmeeffekten i solfångare kommer till största delen från solens direkta värmestrålning, och på vinden är det i regel alltid skugga  :D
Det är ungefär som att montera en solfångare på vinden i stället för på taket - även om det är varmt omkring solfångaren så skulle den inte värma särskilt mycket.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alternativ slangplacering
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2010, 22:00:36:36 »
Värmeeffekten i solfångare kommer till största delen från solens direkta värmestrålning, och på vinden är det i regel alltid skugga  :D
Det är ungefär som att montera en solfångare på vinden i stället för på taket - även om det är varmt omkring solfångaren så skulle den inte värma särskilt mycket.
Korrekt. Slang på vinden ger närmast noll i värmeutvinning. Däremot är det nog viss risk för kondens på slangarna. Så även om slangen håller tätt så kan det nog bli fuktskador.

Utloggad Brandman17

SV: Alternativ slangplacering
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2010, 15:04:56:56 »
Som tidigare sagts så funkar ju solstrålarna som direkt uppvärmning av den svarta PEM slangen. Jag tror man kan dra 500m slang genom en bastu utan att få ut nån effekt att tala om. Växthusvarianten är ju en helt annan grej, med tillgång till sol, värme och isolering från vindpåverkan. Sen undrar jag vilken typ av vind som blir så varm? Min är svalare än ute en varm sommardag! Men det handlar väl om olika byggen såklart.

Kul med nya ideèr, hoppas du hittar en bra variant.

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ slangplacering
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2010, 21:44:42:42 »
Det är troligen som ni säger att det är solstrålningen som ger mest effekt. Ett växthus är nog iofs idealiskt.

Då lägger vi ner projektet tills vidare. Men lite nytänkande ruskar ju alltid om och kan ju resultera i andra bra ideér.

Men jag måste nog få ifrågasätta hur din vind är kallare än utomhustemperaturen. Har varit på många vindar och krypit och det blir varmt. Isolerade en vind förra sommaren då kom vi upp i 45grader. Men då blev det bad de sista timmarna av arbetsdagen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan