VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 5-6 kw poolvärmepump  (läst 15958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brandman17

5-6 kw poolvärmepump
« skrivet: april 03, 2010, 21:47:54:54 »
Hej på Er!

Ny på forumet och relativt ny poolägare (1 år). Har en 35 kubiks Miamipool som värms av solfångare c:a 60% av poolytan. Skulle vilja komplettera värmen under molniga dagar samt nätter med mer värme. Har kört elvärmare 6kw (DYRT) några nätter förra säsongen men vill få upp mer värme. Vill dock inte lägga 20000 på en värstingmodell utan har tittat på typ Brilix eller Shott. Dessa är på 5-6 kw och min fråga lyder alltså: Skulle detta vara en god investering med tanke på redan existerande solpaneler eller gör det för lite för att få konstant temp på 27 gr under jun jul aug. Jag vet att pooltäckning är viktigast och det har jag, men man tappar ändå 2-3 grader över natten. Reflektioner?

Tacksam för svar

Chrille

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: april 04, 2010, 10:16:03:03 »
Jämfört med att köra med elvärmare på 6kW så skulle en värmpump på 5-6kW räcka till dina behov o ge dig den extra värme du behöver under molniga/regniga dagar. Och du skulle ha råd att ha den igång.

Men jag skulle nog köpt en värmepump (ca 9kW) som klarar av hela poolen utan tillskott från solfångarna, för en dag går de sönder o då måste du skaffa nya eller köpa större värmepump.

Hur skall du lösa styrningen mellan solfångare o värmepump?!

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Brandman17

SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: april 04, 2010, 15:53:51:51 »
Tackar för svaret!
Ja, du har rätt. En 9kw vore bättre, men budgeten är snål. Köpt ny liner som ska bytas om någon vecka. Intressant att du tror att en liten vp skulle räcka. Ang. solfångarnas livslängd tror jag dock att de håller nästan lika bra som poolen. Styrning av dessa är just nu med en trevägsventil och temperaturavkännare. Men med vp kommer jag nog köra manuellt (nattetid och mulna dagar). Den kopplar jag väl in före solfångarna? Kopplar jag in den innan trevägskoppling och tempgivare borde ju solfångarautomatiken funka ändå och värma ytterligare om det är stekhett. Har jag rätt där?

Nån mer med åsikter om liten vp 5-6kw?

Utloggad jerk

SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: april 04, 2010, 16:20:31:31 »
Vi köpte en Shott 50 förra året. Den fungerade bra men orkade inte höja värmen på nätterna utan klarade bara att hålla värmen. På dagarna så skillde det en ca grad mellan poolens vatten och det som passerade värmepumpen vilket fick till följd att den höjde värmen ca tre grader på en dag. Jag vet inte vad som är normalt men det räkte för att vi skulle kunna ha ca 30 grader när det var som varmast i poolen. Våran pool är en sundolitt byggd pool på 24 kubik med en vanlig pooltäckning av billigaste slag. Den har en förmåga att vlija hänga ner mot vattnet vilket kyler poolen så i sommar så skall det bli något som fungerar bättre.

Utloggad Fia

SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: april 04, 2010, 16:48:01:01 »
Jag skulle nog koppla in värmepumpen efter solfångarna för att låta solf. göra största jobbet (vid soligt väder) o sen låta pumpen göra sitt.
Då går ju pumpen minsta tiden. Solfångarna driver du ju med poolpumpen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Brandman17

SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #5 skrivet: april 05, 2010, 10:24:44:44 »
Tackar för svaren! Ok ska alltså koppla in vp efter solfångare. Jerk: En fråga bara. Råkade se att du skaffat primastarfångare. Var det för ekonomi eller otillräcklig effekt av Shottpumpen? Du har ju mindre volym än jag så jag bara försöker bara få en uppfattning.

Tack igen

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #6 skrivet: april 05, 2010, 13:25:40:40 »
Det finns ett tråkigt problem med att koppla solfångare och värmepump i serie. Ofta vill man ju köra värmepumpen under perioder då solen ger litet eller inget bidrag. För att kunna köra värmepumpen måste vattnet också passera solfångaren. De har en stor yta och ger också en stor värmeförlust till omgivningen när det är kallt, molnigt och blåsigt. Flera kW kan gå till spillo. Det är inte bra!
Enda fördelen med seriekoppling är att den är lätt att göra.
Bättre är att ha separata slingor så att man kan koppla ur solfångaren då värmepumpen går.
Har man automatisk trevägsventil blir det enkelt, men man kan inte köra både värmepump och solfångare samtidigt.
/JR

Utloggad jerk

SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #7 skrivet: april 05, 2010, 13:32:27:27 »
Tackar för svaren! Ok ska alltså koppla in vp efter solfångare. Jerk: En fråga bara. Råkade se att du skaffat primastarfångare. Var det för ekonomi eller otillräcklig effekt av Shottpumpen? Du har ju mindre volym än jag så jag bara försöker bara få en uppfattning.

Tack igen

 Vi köpte en 8 kvm Primastar förra sommaren då poolen var nybyggd. Av ekonomiska skäl blev det en sådan som fungerade riktigt bra. I sommras då den fryst sönder eller spruckigt av någon annan anledning så köpte vi en shott 50 men den var inte så mycket effektivare. Skillnaden är nu att vi har en jämnare temperatur då pumpen värmer även molniga dagar. Vi förbrukade bara ca 500 kwh under sommaren då vi bara hade pumpen på tillsammans med cirkulationspumpen och den gick bara mellan 8-17 på dagarna. Så ser man till förbrukningen så är det en billig peng för att värma en pool. 

Utloggad Brandman17

SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #8 skrivet: april 11, 2010, 14:56:45:45 »
Hej igen!

Ingen idè att snåla på värme, så jag beställde en Brilix modell större (100) idag! Nu undrar jag: Hur kopplar jag in den med tanke på solpanelerna? Fia skrev att den bör sättas efter panelerna och så sa försäljaren också. Jag funderar nu på bästa möjliga ekonomi och har kommit fram med ett förslag. Hoppas ni förstår skissen (ingen Picasso direkt). På detta vis bör jag få mest användning av panelerna och när shunten stänger får vp`n vatten och startar. För den startar väl och stänger beroende på om den får vatten? Stämmer detta?
Svara gärna då jag ska installera den på onsdag.

Tack för all hjälp

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #9 skrivet: april 12, 2010, 14:47:50:50 »
Ja, den skissen ser väl helt ok ut. Vad är det för ventiler som du tänkt använda för anslutning av värmepumpen ?(de gula ledningarna som ansluter till huvudflödet) Det ser ut som att du behöver manuella trelägesventiler vid den placeringen. Ett alternativ är att göra som i bifogade skiss. En vanlig on/off-ventil i huvudflödet och en likadan i serie med värmepumpen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag