VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: kakla om pool från -74  (läst 5614 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad singe

kakla om pool från -74
« skrivet: oktober 14, 2009, 18:52:25:25 »
Hej !

Har en gammal inomhuspool från -74 som jag renoverade för 1,5 år sedan med ny liner. Poolen är byggd i betong, och vattnet var innan i kontakt med betongen, satt bara plastpanel som dekoration / ytskikt. När vi köpte huset var dekorplasten utriven, och vi satte med hjälp av en firma) in en ny liner inuti " betonggropen" . Detta medförde byte av inlopp, lampa och bräddavlopp för att passa mot liner. Tyvärr visade det sig läcka in vatten mellan liner och betong, så efter ett tag blev botten bubblig och vi fick skära upp botten för att torka ur den. Orsaken trodde vi var att vatten runnit över kanten på linern, och ner mellan liner och betong. Det var inte tätat längst upp...Efter att nu ha tätat noggrannt runt om, och fått en ny botten isvetsad visar det sig komma vatten imellan igen...suck !  Nu känns det som att jag skiter i liner och kaklar istället. Jag har kalkat ett par badrum innan så  jag har tänkt göra det själv, men behöver veta hur man gör med tätskikt ? den gamla poolen är ju tät i sig, så tätskikt kanske inte behövs ? behöver dock jämna till alla ytor, skall det putsas eller kan man använda flytspackel ? vad skall man ha för kakel, lim och fog till en pool ? antar att det kanske är speciella grejor ?

Tacksam för hjälp !

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: kakla om pool från -74
« Svar #1 skrivet: november 16, 2009, 21:30:07:07 »
Vi var inne på att eventuellt ha kakel i vår pool så vi kollade upp en del, även om det nu inte blev kakel i slutändan. Men något tätskikt behövs ju inte om bara betongen är tät och läckfri. Däremot är det tydligen så att vanligt kakel inte duger. Det finns särskilt kakel som är avsett för pooler men som dessvärre kostar en hel del mer än vanligt badrumskakel. Jag vet inte riktigt vad som skulle hända om man använder standardkakel.

Enligt vad vi pick oss sagt så skulle helst kaklet sättas med en speciell fästmassa av tvåkomponenttyp. Det fanns även särskilt medel som man kunde blanda i fogbruket för att få fogarna att bli mer vattentåliga. Men vi fick oss rekommenderat att vissa fogar borde vi göra med silikon som var mera eleastiskt och passade bättre på de ställen där man kunde räkna med vissa rörelser i väggarna (typ poolens hörn, övergång mellan botten och vägg etc).

Kakel är ju väldigt snyggt så om du kan det där med kakelsättning och har gott om tid för arbetet så kan du säkert få en jättesnygg pool.

Utloggad Tony B

SV: kakla om pool från -74
« Svar #2 skrivet: november 16, 2009, 21:52:25:25 »
Hej

Det ska inte vara några rörelser i en inomhus betongpool. Är det rörelser då läcker poolen.

Jag har en inomhus pool med kakel och nog ser det ut som vanliga platter för mej.
Jag har även ändrat om och satt in en jetpump för att kunna simma och då blev det vanliga kakelplatter som jag fixade med.
Sen finns det inget som är helt vattentätt. Det är i princip inte möjligt. Det ska man tänka på och måla med rätt färg på andra sidan av poolkroppen. Fukten måste få komma ut
Mvh
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Använder flytande klor
Soluppvärmd i första hand därefter bergvärmepump

Utloggad Erica

SV: kakla om pool från -74
« Svar #3 skrivet: november 21, 2009, 17:35:57:57 »
Hmm, kanske kakelfirman bara ville sälja det dyra specialkaklet till oss. När vi kollade den gånger så kostade det kakel som de sa dög till pooler ungefär fyra gånger så mycket som de vanliga plattorna som de just sålde på extrapris  :( Vi var alltså inne på att kakla poolen, eller eventuellt bara den översta biten kring vattenlinjen, men så blev det alltså inte. Det verkade helt enkelt bli för dyrt och för komplicerat. Men visst är kaklade pooler tjusiga!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan