Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovera betongpool, fundering kring inlopp?  (läst 1504 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Calm

  • Gäst
Calm
Renovera betongpool, fundering kring inlopp?
« skrivet: april 25, 2020, 22:54:00:00 »
Vi har en betongpool från 70-talet som ska renoveras. Vi tänkte sätta liner i poolen.
Nu är det så att inloppen är ingjutna i betongen och det är endast invändig gänga på 1 1/2". Det finns inga hål i ingjutningsdetaljerna utan endast en plan metallring i liv med betongen.
Nu när vi ska sätta liner så finns det inget sätt att fästa en motfläns och ram då det saknas gängade hål.

Min första tanke var att hitta någon ram med 1 1/2" utvändig gänga som har hål och ram för liner.
Hitta dock inget sådant.

Andra funderingen är att borra och gänga ett par hål som passar med valfri tillverkares inloppsdetaljer.

Jag vill undvika att bila bort ingjutningsdetaljerna då vi inte kan komma åt baksidan och lösa infästningen på något bra sätt.

Några tips? Svårt att förklara men ställ frågor så ska jag försöka tydliggöra.


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Renovera betongpool, fundering kring inlopp?
« Svar #1 skrivet: april 26, 2020, 09:28:43:43 »
Pahlén har flera varianter av inlopp. I respektive produktblad finns ritningar med mått. Kanske har dom någon modell som kan passa rakt av eller efter modifiering. Det finns fler leverantörer. Leta t ex hos Folkpool och Poolstore.

https://www.pahlen.se/produkter/belysning-och-inbyggnadsdetaljer/inloppsmunstycke-marine/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Calm

  • Gäst
Calm
SV: Renovera betongpool, fundering kring inlopp?
« Svar #2 skrivet: april 27, 2020, 14:12:23:23 »
Tack för svar! Jag har kollat Phalens och hittar inte riktigt det jag söker. Jag gjorde en skiss på vad jag vill ha. Kanske kan någon tipsa om liknande lösningar. Det handlar ju om en insats med utvändig gänga 1 1/2” som motfläns och sedan packningar och tätring.
Det borde ju finnas kan man tycka.


Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Renovera betongpool, fundering kring inlopp?
« Svar #3 skrivet: april 27, 2020, 15:11:31:31 »
Det du behöver är ett helt normalt inlopp för linerpool, alla tillverkare och poolfirmor har det, kostar från ett par hundralappar.

Calm

  • Gäst
Calm
SV: Renovera betongpool, fundering kring inlopp?
« Svar #4 skrivet: april 27, 2020, 18:11:17:17 »
spa_nisse: så tänkte jag också.
Ex har jag kollat denna: https://www.folkpool.se/produkter/pool/reservdelar/inbyggnadsdetaljer/inlopp-utlopp-reservdelar/inlopp-liner-kroppmutter--kula-25mm.html

Problemet är då att själva motflänsen med gänga har utvändig gänga 2” och invändig gänga 1 1/2”. Mitt ingjutna inlopp i poolen har invändig gänga 1 1/2” så jag måste ha något som passar den.
Visa gärna exempel på något som du tror funkar.

Bild på mitt inlopp:


Utloggad Calm

SV: Renovera betongpool, fundering kring inlopp?
« Svar #6 skrivet: april 28, 2020, 17:47:11:11 »
@spa_nisse: Det ser ju bra ut vid första anblicken men när man läser specen så är utvändig gänga på motflänsen inte 1 1/2" utan större. I mitt rör är det 1 1/2" gänga och jag måste ha en motfläns som passar i det. Alt. är att bila.
Eller läser jag ritningarna fel?
« Senast ändrad: april 28, 2020, 18:12:19:19 av Calm »

Utloggad Saabgubben

SV: Renovera betongpool, fundering kring inlopp?
« Svar #7 skrivet: maj 06, 2022, 03:37:03:03 »
Hejsan,
 sitter i samma sitts då jag också har en 1,5" hål i väggen. Lyckades du hitta något som passar eller hur löste du det?

Tack på förhand
Walle

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan