VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Intex saltvattensystem  (läst 7620 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjommenp

Intex saltvattensystem
« skrivet: juni 19, 2018, 14:58:56:56 »
Tjena
Har införskaffat intex saltvattensystem, men hajar inte så mycket. Är väl lite halv puckad som det verkar :D
Har höga värden men vet inte hur jag ska få ner dom till rätt nivåer. Ska jag köra fler eller färre timmar på klorgeneratorn? Den går tre timmar per dag nu.

Poolgiganten

Utloggad Camor

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2018, 18:35:54:54 »
3 timer pr døgn bør holde. Hvis du har du boost funksjon så bruk den. Har du nok salt i bassenget ?

Utloggad tjommenp

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2018, 19:57:00:00 »
Hade i 45-50 kg till 17000l.
Kan man mäta salthalten?
Borde inte klorgeneratorn säga till om det är för lite salt?
Kör en boost till att börja med så får vi se vad som händer.

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2018, 14:24:15:15 »
Hade i 45-50 kg till 17000l.
Kan man mäta salthalten?
Borde inte klorgeneratorn säga till om det är för lite salt?
Kör en boost till att börja med så får vi se vad som händer.

Salthaltne kan du mäta med stickor för salthalt.
Jo, klorgeneratorn säger till om för lite salt.
45-50kg salt till dina 17m3 är även det korrekt.

Utloggad tjommenp

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2018, 15:39:00:00 »
Har boostat den inatt men har samma klorvärdrn iaf   <hmm>
Får kanske testa med att slänga i mer salt.

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
SV: Intex saltvattensystem
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2018, 23:46:20:20 »
Du skall inte ha i mera salt i din pool.
Att du har ett högt klorvärde innebär att du har kört din saltklorinator för mycket.
Det har inget med mängden salt att göra.
Låt din klorinator vara avstängd i ett par dagar och mät sedan igen, då skall klorvärdet ha sjunkit till acceptabelt nivå, mellan 0,5 0ch 3 ppm klor.
Jag har 50kg salt till min pool på 17000 liter vatten och det funkar bra.
Oftast när du får larm på att det är för lite salt så är det bara att rengöra plattorna i saltklorinatorn då det har "beckat" igen.
« Senast ändrad: juni 20, 2018, 23:51:33:33 av popeye65 »

Utloggad tjommenp

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #6 skrivet: juni 21, 2018, 13:19:15:15 »
Stängde av den igår och har klorvärde på 6,4 nu.
Regnet hjälpte säkert till att sänka värdet.
Tack för alla tips.  O0

Utloggad Camor

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2018, 14:33:46:46 »
Hvis det lukter klor av vannet så har du kjørt klorinatoren for mye. Hvis vannet begynner å bli grønt eller du kjenner slim på duken så kjører du enten en boost hvis det er mye eller så øker du med 2 timer på timeren

Hanna Eiser

  • Gäst
Hanna Eiser
SV: Intex saltvattensystem
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2018, 12:40:43:43 »
Hej!
Behöver också lite hjälp.
Har också en saltpump som har fungerat bra i ca 4 men i år får vi inte till det alls. Pumpen indikerat " low salt " hela tiden, vatten ser grön aktigt och det blir alger på duken och den här en hal yta. Pumpen går in i lägre " slep" hela tiden
Vi har gjort rent plattorna i pumpen men det hjälper inte haft den avstängd i över 1 dygn. Vattnet smakar jätte mycket salt.

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #9 skrivet: augusti 10, 2018, 12:00:13:13 »
Hej!
Behöver också lite hjälp.
Har också en saltpump som har fungerat bra i ca 4 men i år får vi inte till det alls. Pumpen indikerat " low salt " hela tiden, vatten ser grön aktigt och det blir alger på duken och den här en hal yta. Pumpen går in i lägre " slep" hela tiden
Vi har gjort rent plattorna i pumpen men det hjälper inte haft den avstängd i över 1 dygn. Vattnet smakar jätte mycket salt.

Detta är ett vanligt problem med Intex-klorinatorerna, jag råkade ut för samma sak i början på sommaren. Antingen så är det plattorna, eller så är det själva enheten som är trasig. I mitt fall var det enheten och så även i ditt då du rengjort plattorna. Jag köpte en ny klorinator (begagnad) men även den kom med LOW salt för någon dag sedan !!  <dontkn>

Jag har googlat jäääättemycket på detta och en enkel lösning som funkat för vissa är att den strömsladden du har TILL plattorna, vänd på den så kontakterna "byter hål".
Jag gjorde detta igår, och då sa den istället HIGH salt (ja, jag hade ju fyllt på med mer salt...)

Jag kan uppdatera detta ämne under helgen!

Finns även lösning på youtube där man förbikopplar kontrollpanelen, så den producerar klor direkt den är igång - med nackdelar att den inte reagerar om lågt/högt salt, lågt vattenflöde etc.



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan