VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spricka i pp-pool  (läst 7511 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
Spricka i pp-pool
« skrivet: april 05, 2017, 08:48:23:23 »
Hej.
Jag har en pp-pool som jag har haft sedan 2009.
Jag har fått en spricka i plasten precis ovanför nedersta trappsteget. Sprickan är inte i svetsen utan ca 2cm ovanför svetsen. Detta har troligtvis uppkommit på grund av att jag har en liten sättning i trappan.
Så jag behöver få hjälp av någon att svetsa denna spricka.

Kan någon ge mig ett tipps på ett företag som kan hjälpa mig att laga min pool.
Företaget jag köpte poolen av finns nog tyvärr inte kvar.

Just det. Det är ju bra att skiva var man bor O0
Jag bor i Löddeköpinge som ligger i skåne. Mellan Malmö och Helsingborg

// Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Poolgiganten

Utloggad Kung Neptun

SV: Spricka i pp-pool
« Svar #1 skrivet: april 07, 2017, 18:06:46:46 »
Hej
Poolteam säljer väl fortfarande PP-pooler, de borde väl veta vem som kan laga en PP-pool.

Utloggad TommyC

SV: Spricka i pp-pool
« Svar #2 skrivet: april 07, 2017, 18:34:26:26 »
Det borde inte vara speciellt svårt att svetsa dit en ny panel (eller bara lägga i tråd om sprickan är liten) med rätt utrustning och lite övning. Jag skulle ta reda på vad som krävs och kostnad för någon enklare typ av lämplig utrustning. Det är kanske inte helt omöjligt att en olycka händer igen och då är det ju väldigt skönt att kunna reparera själv. Jag har svetsat en våtrumsmatta för länge sedan och det gick ganska fort att få in tekniken med den då hyrda utrustningen. Inbillar mig att svets av PP är snarlikt en tjock våtrumsmatta? Det är lämplig att öva på en provbit innan man ger sig på poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Spricka i pp-pool
« Svar #3 skrivet: april 09, 2017, 22:15:58:58 »
Poolteam har jag varit i kontakt med. Men dom hade tyvärr inte tid att hjälpa mig förrän till hösten.
Så om jag inte hittar någon nu så får jag laga den provisoriskt med silicon och så får dom fixa det till hösten.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Spricka i pp-pool
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2017, 17:08:32:32 »
Hejsan Johan!
Fick du någon ordning på sprickan, berätta gärna i så fall hur.
Har nog fått liknande problem och har samma pool som dig, förutom att vi ännu inte hittat läckan, men den är definitivt under nedersta trappsteget, kanske till och med i någon fog på botten, vi får nog leta med förstoringsglas.
När maken ringde till Poolteam för att höra om dom kunde hjälpa oss att svetsa var kvinnan som svarade tämligen korthuggen och menade att vi inte kunde förvänta oss hjälp av dom om vi inte har köpt poolen hos dom....  vi hade ju faktiskt inte förväntat oss att dom skulle göra det gratis, suck  :(
Har letat runt efter någon slags silicon / lim som fäster på pp-plast och tål klor men hittills utan resultat.
Någon som har goda råd?
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad ontop

SV: Spricka i pp-pool
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2017, 20:08:17:17 »
Antar att återförsäljaren inte kan hjälpa till?
Har använt dessa för oändligt många projekt på jobb, http://pnplast.se/, inte säkert de tar på sig jobb åt privatpersoner men de håller till i krokarna så det är värt att prova.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Spricka i pp-pool
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2017, 22:48:06:06 »
Jag har tyvärr inte hittat någon lösning på mitt problem. Jag förstår att alla pool firmor har mycket och stå i så här års. Jag har varit i kontakt med flera firmor som har sagt at dom kan hjälpa mig. Men inte nu utan till hösten. Så jag kör med silicon under sommaren. Och till hösten gör jag ett nytt försök att hitta någon som vill komma och svetsa min spricka.
Hoppas det löser sig för dig Majja.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Bengt B

  • Gäst
Bengt B
SV: Spricka i pp-pool
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2018, 16:24:29:29 »
Hej,

Verkar fått exakt samma problem som er. Poolen är 9 år, pp pool med hörntrappa.

Hittade ni lösning?

Med vänlig hälsning,
Bengt

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Spricka i pp-pool
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2018, 20:16:27:27 »
Jag fixade det själv med ganska enkla grejor.
Se min byggtråd.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.170
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Spricka i pp-pool
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2018, 14:04:12:12 »
Japp, vi löste det på liknande sätt som du Johan.
Vi hittade ett företag I HisingsBacka som sålde pp-sträng på rule (väldigt ljust grå och diskret) och hyr ut varmluftspistolen. totalt kostade det 700 kr. Läckan var mellan vägg och botten I bakre delen av poolen, men vi svetsade om hela vägen mellan botten och väggen när vi ändå var igång (med "vi" menar jag mannen och svärsonen ;) )
Vi passade på att köpa nytt breddavlopp samtidigt och nu är poolen "up & running".
« Senast ändrad: juli 16, 2018, 14:09:25:25 av Majja »
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan