CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stativpooler  (läst 9034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ddt

Stativpooler
« skrivet: juni 19, 2007, 17:22:45:45 »
Hej!

Är inne på vår tredje stativpool från Intex. Den första var 3,66 i diameter och den inköptes för omkring åtta år sedan, barnen växte snabbt ur den och vi införskaffade för omkring 4 år sedan en ny stativpool som var 5,49 o 1,22 hög, den hade vi i tre år, sedan sålde vi huset och lämnade poolen kvar. I år har vi köpt en ny som är 7,32 höjd 1,32.

Jag har alltid varit nöjd med dessa stativpooler och tycker att de har både fördelar och nackdelar jämfört med andra ovanmarkspooler.

Den enda nackdelen som jag kan se är vintertäckningen. Vi har haft vår tidigare pool (5 meters) fylld i tre vintrar, vi har försökt lösa täckningen på olika vis under dessa vintrar. Vi satte igen in- och utloppshålen med div römokeri (packningar o skruvar) låtit baljan var toppfylld hela vintern, fungerade bra första vintern, men den andra vintern fastnade isen i packningarna på insidan och slet upp en stor reva i linern.

Linern i sig själv verkar inte påverkas att att det är vinter och att det är ett jättestort isblock i den. Att tömma 46.000 L vatten och packa ihop badbaljan känns inte som något rimligt alternativ, klarar plåtpooler med mycket tunnare liner sig, bör Intexbaljorna klara sig minst lika bra. I vinter funderar vi på att låta bli att täcka den alls, bara tappa ned nivå under in- o utloppshålen, såtillvida vi inte kan lösa problemet med att få en slät insida där isen inte kan få något fäste.

Är det någon som har några avdra ideér?

Har beställt en salt(klor)generator och ska åka till Lantmännens och köp ca 150 kg salt, hoppas på att denna lösning blirbra. I den första badbaljan hade vi klor och i den andra Baquasil. Baquasil var bra, klor ger ett aningen vitare vatten (försumbart), enda nackdelen med Baquasil är att håret blir kletigt, (preparatet fungerar ju genom flockning av smuspartiklar).

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Stativpooler
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2007, 21:10:06:06 »
Hade du någon gång provat att sänka nivån under in o utlopp o täckta med en presening som flyter på ytan som du sen sätter fast med sk. "tvingar", (tror jag det heter). 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ddt

SV: Stativpooler
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2007, 22:51:29:29 »
Nej det har vi inte, men det är väl något ditåt vi har funderat på till i vinter. Är dock lite bekymrad av vad som kan hända om vattnet under pressingen fryser och det ligger mycket snö och is ovanpå, har inte närmare funderat på vad som kan hända då.

En annan fråga, varför använder man sig av flaskor fyllda med vatten o sand till vinten istället för frigolit (för att hålla upp presseningen)?

MVH Eva, Eskilstuna

Utloggad Fia

SV: Stativpooler
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2007, 23:15:40:40 »
Flaskorna med innehåll används till att ta upp isens expansion, när isen lägger sig så trycks flaskorna/dunkarna ihop o trycket på ramen blir då mycket mindre.

Jag skulle inte våga ha vattnet kvar i en intexpool, rädd för vad isen skulle kunna göra med ram/liner. Kan du inte ringa till Intex o fråga vad dom rekomenderar att göra om du vill ha vattnet kvar. Här är deras hemsida.
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=71
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stativpooler
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2007, 08:29:51:51 »
Hade du någon gång provat att sänka nivån under in o utlopp o täckta med en presening som flyter på ytan som du sen sätter fast med sk. "tvingar", (tror jag det heter). 

Om linern fryser (blir stel) vad händer då om det blåser mycket och linern "fladdrar"? Är inte risken stor att den "piskas" sönder?
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Utloggad Fia

SV: Stativpooler
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2007, 20:08:22:22 »
Hade du någon gång provat att sänka nivån under in o utlopp o täckta med en presening som flyter på ytan som du sen sätter fast med sk. "tvingar", (tror jag det heter). 

Om linern fryser (blir stel) vad händer då om det blåser mycket och linern "fladdrar"? Är inte risken stor att den "piskas" sönder?

Jag skulle, som sagt var, inte våga ha vattnet kvar men iom att de haft det i några år o det verkar ha fungerat, förutom packningarna, så kanske det fungerar bättre med nivån under in o utlopp. Det kan ju vara så att den är så pass stabil att den klara det. <dontkn>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ddt

SV: Stativpooler
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2007, 23:15:39:39 »
Hej igen!

Jag har haft 5,49 upp i tre vintrar i rad och linern blir inte stel eller förändrad under vintern, jag vet att Intex rekommendrar att man ska ta undan den på vintern, men att hälla ut 46.000L vatten känns inte som något rimligt alternativ. Linern till Intexpoolen är relativt tjock och armerad med tråd. Det är inte linern  som jag är är bekymrad över den håller likväl som stativet även för vintern, det är problemet med täckning som jag funderar på, hur gör man med andra fristående ovanmarkspooler?

MVH Eva

Utloggad Fia

SV: Stativpooler
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2007, 23:21:12:12 »
Många gör som jag beskrev ovan, sänker nivån, lägger i dunkar med sand o en press. som vilar på ytan.
Vattnet håller emot snömängden i en vanlig ovanmarkare. Hur det blir i er törs jag inte svara på.
Indäckade ovanm. lägger ju många plåt over också.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Stativpooler
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2007, 19:56:20:20 »
Jag tänkte oxå köra sand i dunkar som flyter som minskar trycket.

Poolnisse  8)
poolnisse :)

Utloggad chris

SV: Stativpooler
« Svar #9 skrivet: augusti 31, 2007, 09:34:42:42 »
Hej! :)
Min Intex pool tog knappt 2 tim att sätta upp i lugn takt, plocka ihop ca 4 tim (2 pers.)med rengöring torkning av linern.
Att fylla den tar fövisso 2 dagar men man får ju nytt fräscht vatten för i mitt fall ca 750 kr i den (55 kbm).
Det är ju lättstartat vatten jämfört med Övervintrat vatten som många har en hel del jobb och kostnader med att få iordning på eller har jag fel i det?  <dontkn>
Vad kostar det att få iordning på vattnet för er som vet?
Största problemet tycker jag är att göra plats för den i mitt överfyllda garage, men då slipper man iallafall risken att något går i sönder med dröjsmål/kostnader som följd.
hejhej!
« Senast ändrad: september 21, 2007, 20:51:20:20 av chris »
Intex pool 9.75 x 4.8 x 1.35 , 55 kbm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag