CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolpaket betongpool  (läst 33862 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alvinspanna

  • Gäst
Alvinspanna
SV: Poolpaket betongpool
« Svar #10 skrivet: augusti 22, 2015, 17:10:08:08 »
Två dumma frågor som säkert har självklara svar:

1. Hur tjock ska bottenplattan vara? Har tänkt göra den lite större än själva poolen och har tänkt ha 100mm cellplast under.
2. Varför är det så få som gjuter massiva betongpooler vs. Att ex bygga med skalblock? Förstår att man får isolering på köpet i skalblocksprincipen.

Poolgiganten

Utloggad Tynell

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #11 skrivet: augusti 22, 2015, 18:35:06:06 »
Två dumma frågor som säkert har självklara svar:

1. Hur tjock ska bottenplattan vara? Har tänkt göra den lite större än själva poolen och har tänkt ha 100mm cellplast under.
2. Varför är det så få som gjuter massiva betongpooler vs. Att ex bygga med skalblock? Förstår att man får isolering på köpet i skalblocksprincipen.

1. 4-10 cm tjock bör plattan vara.
2. Har inte räknat på det men det låter dyrt. Och svårt att göra själv, många här på forumet väljer ju att göra delar eller hela jobbet själv. Och det blir sämre isolerat.
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Tallkotten

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #12 skrivet: augusti 22, 2015, 18:59:23:23 »
Jag hade tänkt 10cm över cellplasten och 20runt kantbalkarna. Killen som ska hjälpa mig säger 20cm och dubbelarmering!!! Låter mycket med 20cm över hela plattan...? Antar att man kan isolera väggarna med cellplast...?

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Poolpaket betongpool
« Svar #13 skrivet: augusti 22, 2015, 20:21:24:24 »
Jag hade tänkt 10cm över cellplasten och 20runt kantbalkarna. Killen som ska hjälpa mig säger 20cm och dubbelarmering!!! Låter mycket med 20cm över hela plattan...? Antar att man kan isolera väggarna med cellplast...?

Tjena, hur höga hade du tänkt göra väggarna? Jag kanske har missat det. Vägghöjd påverkar plattas och voternas utformning. Sen är ju frågan om du hade tänkt motfylla något. Om nej, så får du ta med det i beräkningen oxå. Du kan kika i min byggtråd så hittar du lite exempel på hur plattan kan utformas givet mina förutsättningar. På sidan 4 finns även en länk till Finjas konstruktionsritningar för skalblock inkl plattan till dessa.

Om jag hade valt ett standarddjup och vanlig motfyllning räcker det med betydligt mindre tjocklek på plattan. Den kan mycket väl vara samma över hela och 10cm räcker gott.

Om du vill ha en betongpool så finns det firmor som levererar fördiga väggsidor som ställs på plats med kran och plattan gjuts därefter. Ganska smidigt, men lite dyrare.

Som svar på dina frågor så är ett svar att det inte inte alltid är nödvändigt med en såpass överdimensionerad konstruktion. Det är dessutom rätt tungtjobbat o tar tid beroende på vägghöjd och användning. Gör man jobbet själv så finns det ju enklare alternativ som går fortare numera. T.ex Tjälldens lösning eller de mindre blocken. Isolering kan man ju lägga dit precis hur mycket som helst så det beror ju på vilka behov man har. Mer än 20 är väl knappast ekonomiskt då man ändå har så mycket förluster uppåt.

Hoppas detta hjälpte i någon riktning!

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Tallkotten

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #14 skrivet: augusti 23, 2015, 07:05:50:50 »
Väggarna blir 1,5m höga så det är väl inget extremt... Marken kring poolen återfylls. Vill helst klä med kakel eller mosaik.

Utloggad MathiasS

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #15 skrivet: augusti 23, 2015, 09:21:30:30 »
1. 4-10 cm tjock bör plattan vara.
2. Har inte räknat på det men det låter dyrt. Och svårt att göra själv, många här på forumet väljer ju att göra delar eller hela jobbet själv. Och det blir sämre isolerat.

1. 4cm är för lite. 8-10cm är rätt var på frågan. 4cm blir någon sorts avjämning som kommer spricka i tusen bitar....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tallkotten

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #16 skrivet: augusti 23, 2015, 17:15:20:20 »
Kommer dubbelarmering funka/göra nytta på endast 8-10cm betong? Eller du menar att endast enkelarmera MathiasS?

Utloggad MathiasS

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #17 skrivet: augusti 23, 2015, 20:13:47:47 »
Bara enkel/sprickarmering. Men man får förstås reflektera över konstruktion och markförhållanden. Om det inte behövs dubbelarmering för en thermopool har jag dock svårt att se att det behövs i någon annan konstruktion heller.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tynell

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #18 skrivet: augusti 24, 2015, 10:23:13:13 »
1. 4cm är för lite. 8-10cm är rätt var på frågan. 4cm blir någon sorts avjämning som kommer spricka i tusen bitar....:)

:) Njae, det borde funka. Informationen kommer härifrån:
http://www.husgrunder.com/prio/hur-gjuter-man-en-tat-pool/
Jag var i kontakt med dem innan jag satte igång och bygga. Då sa de att 4 cm var fullt tillräckligt för en pool, men noterar nu verkar de dock ha reserverat sig något i texten på sajten. Enligt Tjälldén skulle 4 cm vara tillräckligt också, även om kantbalken var tvungen att vara 10cm.
Jag var nämligen inne på att handblanda all betong, då min pool ligger rätt otillgängligt och då lockade tanken med en tunn platta. Men jag gjorde till slut hela 10 cm, och tog hjälp av en betongbil.
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Konrad

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #19 skrivet: augusti 24, 2015, 11:16:04:04 »
Hej.
Intressant tråd, skall du platsbygga en betongpool?
Jag byggde en för fyra år sedan den fungerar helt utmärkt, det är mkt att tänka på, men innan jag går in på det ville jag bara säkerställa min fråga.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag