VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vem gör ritningar till inomhuspool?  (läst 3671 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kristian H

Vem gör ritningar till inomhuspool?
« skrivet: april 13, 2014, 17:56:52:52 »
Hej!
Har precis köpt mitt gamla föräldrahem av min far, han byggde huset i början av 80 talet och arkitekten ritade även in ett poolhus förankrat i stora huset via en sk vinterträdgård. Poolhuset blev aldrig byggt då farsan hade mycket och göra och var väl tämligen less på att bygga. Jag skulle dock vilja göra klart huset, jag har ritningarna men ingen byggritning på själva poolen. Jag behöver hjälp med ritningar på poolen samt rör och eldragning. Någon som vet ?
Tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vem gör ritningar till inomhuspool?
« Svar #1 skrivet: april 13, 2014, 18:57:19:19 »
Du behöver nog först bestämma dig för vilken typ av pool du vill bygga och vad du har för budget. Betong, thermopool, trä, glasfiber, pp-plast osv osv.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kristian H

SV: Vem gör ritningar till inomhuspool?
« Svar #2 skrivet: april 13, 2014, 19:38:22:22 »
Skulle kanske skrivit det, hade tänkt en betongpool, om den sen skall vara murad eller gjuten vet jag inte, behöver hjälp tämligen allt, dvs ritningar el, utrustning isolering, det mesta. Budget, är väl lite flexibelt har ingen fast ram, dock inget lyx, utan funtionellt och bra. Skulle behöva en poolkonsult  :)

Utloggad MathiasS

SV: Vem gör ritningar till inomhuspool?
« Svar #3 skrivet: april 13, 2014, 20:58:14:14 »
Jag tror att en bra början är att ta en sväng förbi ett par av de lokala poolbutikerna och prata igenom läget, få lite förslag och kanske budgetofferter. Med lite mer kött på benen så svänger du lättare in på rätt spår för dig.

Jag gillar förstås thermopoolen och dess många fördelar, så det föreslår jag om du vill ha en pool med liner. Men, inomhus funkar det ju faktiskt rent praktiskt bra med kakel som ytskikt och det skulle jag ha svårt att motstå tror jag => gjuten betongpool. Nog kan man kakla på murade pooler också men det avstår jag.

Hur du gör med rör och el beror på vilken utrustning du ska ha. Kemdosering? UV? Värmekälla?

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan