Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spricka i pooltaket - kan man laga?  (läst 2298 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bryggan25

Spricka i pooltaket - kan man laga?
« skrivet: juli 11, 2019, 17:57:16:16 »
Hej,

Till min förskräckelse så har jag fått en spricka i pooltaket. Verkar som någon sten eller liknande föremål blivit kastat på pooltaket och det har spruckit ganska ordentligt.

Taket fyller fortfarande sin funktion och håller poolen varm. Men jag är lite orolig inför vintern att taket inte ska hålla för trycket från snö. Eller att sprickan blir större och större och till slut rasar taket in.

Då jag inte är så sugen på att köpa nytt tak till poolen, undrar jag om någon har erfarenhet av att laga denna typ av tak?
Om man ska göra det själv, hur gör man?
Går det att göra själv?


Taket har några år på nacken och är runt 7 år gammal. Och tyvärr kan jag inte hitta pappren på vilket märke det är. Kanske någon som kan se det på bilderna?

Hoppas någon har erfarenhet av liknande problem så att jag slipper köpa nytt tak.

/Badbryggan

Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: Spricka i pooltaket - kan man laga?
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2019, 09:17:50:50 »
Är tämligen säker på att det är från Folkpool, ser identiskt ut med mitt. Jag skulle låta det vara och sen om det spricker helt igenom byta det. Folkpool har säkerligen plexiglaset som reservdel. Har de inte så finns det företag som säljer plexiglas. Att laga den går nog inte annat än att ev stoppa så sprickorna inte växer. Gissar på att man får borra hål där de slutar och sedan fylla hålet. Men detta är enbart gissningar. Så låt den vara tills den spricker helt eller gå och köp nytt på folkpool.

Köper du nytt så är det inga större problem att byta det. Jag monterade hela mitt från grunden. Du tar loss den sektionen och ställer den på högkant och lossar ändstycken. Sen kan du dra ut plexiglaset, dock måste du säkerligen ta bort gummilisterna först annars blir det svårt. Enklast gör du det med en liten skruvmejsel, får du bara ut en ände så kan du lätt dra loss dom. När du sen skall montera det nya glaset så antingen dit med gummilisterna och mycket diskmedel så skivan glider lätt. Men jag tyckte det var ett helvete så jag sköt in plexiglaset och tryckte dit gummilisten i efterhand med hjälp av en liten mejsel.

Utloggad Kojak

SV: Spricka i pooltaket - kan man laga?
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2019, 09:26:01:01 »
Hittade en bruks på deras hemsida som kanske förklarar bättre

https://www.folkpool.se/download/18.79a66ba4161933d0f37925e9/1559297118301/4-7-7_pooltak_galant.pdf

Såg även att det inte är plexi utan polykarbonat, så om folkpool inte har det så är det vad du ska söka efter.
"Klart glas i 3mm klar polykarbonat K-värde: 5,47W/m2°K. Pooltaket Galant klarar 45 kg/m2 snölast."

Förutsatt att det nu verkligen är detta taket alt en tidigare modell

Här har du en firma i Stockholm som säkerligen kan fixa en ny skiva om nu Fookpool inte kan det eller är obehagligt dyra.

https://www.stocksundet.se/category/polykarbonatskivor
« Senast ändrad: juli 12, 2019, 09:30:36:36 av Kojak »

Utloggad MathiasS

SV: Spricka i pooltaket - kan man laga?
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2019, 16:42:45:45 »
Om man inte vill byta ut den trasiga skivan skulle man kunna ta transparent plastfilm och lägga på som ett plåster, kanske 50x50cm.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Bryggan 25

  • Gäst
Bryggan 25
SV: Spricka i pooltaket - kan man laga?
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2019, 08:23:59:59 »
Tack för svar.Kommer att använda era förslag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan