VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bästa poolplacering?  (läst 8025 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Bästa poolplacering?
« Svar #10 skrivet: augusti 16, 2017, 21:48:33:33 »
Jag håller med om mycket av det som sagts, men när man väljer placering får man ju inte heller glömma de tekniska problemen som kan finnas i det ena eller andra läget. Är det samma typ av mark ? Någon risk att stöta på berg så att man måste spränga, vilket drar upp kostnaderna rejält ? Hur går det att ordna med dränering så att man får vattenfritt nere vid poolbotten ? Plats för maskinrum ? Alla sådana här saker kan påverka budgetutfallet för poolen högst avsevärt. Det kan vara så att det ena läget ger betydande merkostnader jämfört med det andra. Det gäller ju även schakten om det som du säger är svårt att komma åt på det ena läget.

Sedan har du ju det där med grannar och ev. problem med att få bygglov om din kommun kräver det. Anses poolen (eller ev. pooltak) som bygglovspliktig så kan ju grannar ha invändningar, speciellt om du kommer inom 4.5 m från tomtgränsen.

Poolgiganten

Utloggad Hayt

SV: Bästa poolplacering?
« Svar #11 skrivet: augusti 17, 2017, 07:42:15:15 »
Absolut, visst måste man se till de tekniska problemen också för att få helheten i poolprojektet.

Marken är troligtvis detsamma, om det finns berg eller stora stenar vet jag inte.

Dränering fixas på samma sätt på dessa båda platser.

Maskinrummet har jag tänkt placera i förrådet som hänger ihop med carporten. Ser man till detta så är ju läge 1 bäst då det är väldigt nära. Där finns även elcentralen.

Bygglov behövs inte där jag bor för det jag avser bygga. Vad gäller grannar så blir läge 1 längre från grannar än läge 2 eftersom läge 1 gränsar till en lekpark.

Utloggad Erica

SV: Bästa poolplacering?
« Svar #12 skrivet: augusti 17, 2017, 09:38:04:04 »
Kolla gärna det där med eventuellt berg innan ni bestämmer er. Pröva att slå ned något armeringsjärn eller liknande på lite olika platser. Dels kan det påverka valet av plats, dels så måste man planera lite extra och dessutom höja budgeten om sprängning visar sig nödvändig.

Maskinrummet och elcentralen nära poolen är naturligtvis ett plus, mindre grävning för ledningar.

Utloggad MathiasS

SV: Bästa poolplacering?
« Svar #13 skrivet: augusti 17, 2017, 10:43:35:35 »
Absolut, det där tror jag också på.
Hade jag haft plats med större pool hade jag byggt 8x4.

Däcket på bilderna är allt jag får plats med där jag planerar bygga. Hade jag haft mer plats hade jag även byggt större däck. Frågan är egentligen om det jag har plats för räcker...

Jag skulle också placera poolen vid uterummet som du ritat det. En ändring jag skulle föreslå är att få till en bredare pool på bekostnad av trall på långsidan mot tomtgräns. Man behöver bara kunna gå där + få plats med pooltäckning. Det blir förstås en kompromiss, men jag tycker 4m bred pool är viktigt, mycket viktigare än trall att gå på och viktigare än en lite längre pool.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Hayt

SV: Bästa poolplacering?
« Svar #14 skrivet: augusti 17, 2017, 11:13:54:54 »
Ja, en bredare pool skulle ju vara ännu bättre såklart. Poolen jag tittar på med brutna hörn finns ju i 6,6x4,1m också.

Ska prova och lägga in denna i min modell och se och mäta lite. Eventuellt kan man ju flytta poolen lite mot inglasningen så att det går att vara även på sidan mot tomtgräns.

Utloggad MathiasS

SV: Bästa poolplacering?
« Svar #15 skrivet: augusti 17, 2017, 11:32:40:40 »
Vi använder en långsida och en gavel när vi badar, ser inget behov av mer än det så jag skulle prioritera bort gåyta på övriga ställen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Hayt

SV: Bästa poolplacering?
« Svar #16 skrivet: oktober 04, 2017, 08:44:59:59 »
Nu har jag äntligen bestämt placeringen samt vilken pool det blir, tror jag...

Poolen kommer placeras i läge 1 och det blir en Folkpool Classic 6,5x3,5 med hel gaveltrappa.

Blir ett sent höstbygge med endast montering av stomme samt återfyllning, om det nu inte skulle råka bli tillräckligt varmt för linermontering i börja på November... :)

Utloggad Hayt

SV: Bästa poolplacering?
« Svar #17 skrivet: september 20, 2018, 13:52:11:11 »
Har inte haft någon byggtråd för detta bygge. Tänkte nu bara lägga in några bilder på det hela...

Utloggad Hayt

SV: Bästa poolplacering?
« Svar #18 skrivet: september 20, 2018, 14:01:05:05 »
Lite fler bilder

Utloggad mactheknife

SV: Bästa poolplacering?
« Svar #19 skrivet: september 29, 2018, 11:10:11:11 »
Wow, blev ju hur bra som helst! Grattis!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan